י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
כבר לא רק ביבי

הליכוד בשירות הממשלה: חוסר הנאמנות שיביא לשת"פ עם החרדים | ארי קלמן

החרדים מתרחקים מהליכוד ובממשלה ממתינים להתחיל עמם בשיתוף פעולה פוליטי | טל גן צבי שפרש במפתיע ניסה והתייאש משיתוף פעולה עם החרדים, האם מחליפו ימשיך במאמצים או ישנה גישה? וגם: הדרישה של דגל שמדגישה את חוסר האמון והחשש שהליכוד יבגוד פעם נוספת

הליכוד בשירות הממשלה: חוסר הנאמנות שיביא לשת"פ עם החרדים | ארי קלמן
החרדים ובנט צילום: Marc Israel Sellem/POOL

כבר מיומה הראשון הציבה הממשלה הנוכחית את מטרתה: שבירת השותפות החרדית עם הליכוד שהתהדקה לאורך שנות כהונת נתניהו. בהערכות מצב ראשוניות עם הקמת הממשלה העריכו בכיריה כי זה יקרה מהר, אך התבדו. עם הזמן התפצלו הדעות בממשלה, האם לשבור את החרדים באמצעות ה'גזר' או באמצעות 'המקל'; היינו: האם לגרום לחרדים לבוא בעל כורחם בגלל חשש מגזירות קשות, או האם להציע לחרדים תופינים ובכך לפתות אותם לחיק הקואליציה. פרישתו של טל גן-צבי, שהיה "הבוס הגדול", אמורה לשנות לרעה את הגישה של הממשלה כלפי החרדים.

טל גן-צבי - והקשר עם החרדים

בשתי הזדמנויות שונות ניהל גן-צבי מו"מ לשת"פ עם החרדים: בפעם הראשונה, עוד בתחילת דרכה של הממשלה, הוא גיבש מתווה לתקציב שהיה מקובל אפילו על שר האוצר אביגדור ליברמן; בהזדמנות שנייה קיים מו"מ עקיף עם יו"ר ש"ס להקמת ממשלה חלופית.

המו"מ הראשון שניהל גן-צבי, מי שבמשך שנים היה האיש שחיבר בין בנט לציבור החרדי, היה מול ציר פרוש ואייכלר - אנשי בעלזא ושלומי אמונים. הדיונים התקיימו בדירות מסתור במודיעין והניבו טיוטה בנוגע להבנות בין הצדדים. אלא שאז, כשעה קודם ההצבעה על התקציב, הודיעו בציר כי בשל התנגדותם של חלק מהאדמו"רים, המהלך לא יצא לפועל, דבר שהוביל למשבר אמון.


דיונים בדירות מסתור. גן-צבי ובנט//צילום: קובי גדעון, לע"מ

אך למרות אובדן האמון, גן-צבי נתן הזדמנות נוספת לחרדים. העוזר הנמרץ הגיע במהלך החורף מלווה בדן שחורי (יועץ כנסת ממשלה של ראש הממשלה) לפגוש איש עסקים מוכר במלון במרכז ירושלים. מטרת הפגישה הייתה לתווך מהלך בין בנט לבין אריה דרעי לצורך תרגיל פוליטי שיוביל להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, תרגיל מסריח ב' אם תרצו. גם המהלך הזה לא יצא אל הפועל בהסכמה הדדית של הצדדים שהבינו כי הוא נועד לכישלון.

מאז האירוע המדובר, שקל גן צבי האם להרים ידיים וגילה סקפטיות לגבי הזדמנויות שונות לשיתוף פעולה עם החרדים, אך למרות זאת, לא פסקו ניסיונותיו להביא את החרדים בשיטת ה'גזר'. כל זה אמור להשתנות כשמישהו אחר יתפוס את המושכות בלשכה, על אף שגורמים בימינה מעריכים כי למרות פרישתו, גן-צבי יישאר פעיל מאחורי הקלעים ולא ישחרר כל-כך מהר.

רק לפני כחודש ימים, כשגן-צבי עוד האמין בממשלה, הוא ניסה מדי כמה שבועות להביא להסכם אי לוחמה עם החרדים. גן-צבי ישב עם לא מעט ח"כים מהסיעות החרדיות, וניסה לבוא עמם להסכם כי לא יתנגדו לחוקים שאינם מזיקים לאיש, כמו חוקי חשמל ונושאים מוניציפאליים שונים, אך המהלך לא הבשיל לכדי הסכמה משותפת.

שר בממשלה: "החרדים יתחילו להגיד לנו 'כן' על ההצעות"

בממשלה, כאמור, חלוקים לגבי שיטת הפעולה שיש לנקוט כדי להביא את המפלגות החרדיות, אך השבוע היו אלה דווקא אנשי הליכוד שעשו את העבודה עבור הממשלה ובמהלכים מטופשים הרחיקו מהם את החרדים. "אם לפני שבועיים החרדים לא דיברנו אתנו בכלל, השבוע כבר דיברו ואמרו 'לא' להצעות, מאמין שתוך שבועות גם יתחילו להגיד לנו 'כן' על ההצעות", כך אומר לנו שר בממשלה, שפועל בעצמו לקרב את החרדים לממשלת בנט-לפיד.

בממשלה זיהו השבוע את חוסר האמון בין הליכוד לחרדים. מה ששמענו בחדרים הסגורים במשך שבועות פרץ השבוע החוצה: גפני היה הראשון להציף זאת לאחרונה - וחטף. השבוע גם דרעי התחיל להפנים כי בליכוד דואגים רק לעצמם ברגע האמת. אם זה בחוק "ממדים ללימודים" ואם זה בחוק השקיות בהם שיתפו פעולה עם הקואליציה על חשבון המגזר החרדי.


החרדים הפנימו: לא ניתן לסמוך על הליכוד//צילום: פלאש 90

ספק אם החרדים באמת הפנימו רק עתה כי אין לסמוך על הליכוד או רק חיפשו את ההזדמנות.  בשבועות הקרובים נראה שת"פים בין הקואליציה לחרדים, במסגרת תמיכה שקטה בחוקים - בתמורה להישגים שונים כגון קידום חוקים והקפאת יוזמות נגד הציבור החרדי, כולל אלה שיוזם ליברמן רק למטרות בחירות, אף שאין להם סיכוי לקבל את אישור הכנסת.

ליברמן, אגב, מחבל במאמצי בנט ולפיד לקרב את החרדים אליהם. השבוע שיגר איווט את ה'מקל' והביא בחוק ההסדרים, שאמנם לא יעבור, שורה של גזירות קשות נגד הציבור החרדי שרק ימנעו מהחרדים לשתף פעולה עם הקואליציה.

במפלגות החרדיות חוששים: נתניהו "יבגוד" פעם נוספת

חוסר האמון בין החרדים לליכוד מורגש היטב במסדרונות הכנסת. נתניהו נוהג לומר לא פעם כי הוא עצמו משלם מחיר על השותפות החרדית. לא אחת הוא רמז כי נפל בגלל השותפות הזו, והחרדים עוקבים אחר מהלכיו עם זוג עיניים חשדניות. בדגל התורה העבירו דרישה להנהגת הליכוד כי בכל מו"מ שיתקיים עכשיו או לאחר הבחירות, הם רוצים לקחת חלק בצוות משותף מחשש לבגידה נוספת כפי שהיה ב-2015.

כמו כן, דבריו של יולי אדלשטיין השבוע על כך שבחירות לא יביאו לחזרתו של נתניהו לשלטון, וכי יש לעשות הכול להקים ממשלה בכנסת הנוכחית, נפלו על אוזניים קשובות ביהדות התורה. אמנם לא נעשה דבר בפועל, אפילו לא פגישה עם אדלשטיין כדי לראות לאן הוא חותר, אך במפלגה האשכנזית, בדגש על סיעת דגל התורה, עוקבים בדריכות אחר מה שנראה כפיצול חדש בליכוד - שייתכן וישרת אותם בדרך חזרה לשלטון.

קואליציה חרדים טל גן צבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד