כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

בהנחה שריקי כהן לא תיהרג

אם לקצץ גם בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים? • שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', מסביר בטור מנומק כיצד יפגע הדבר בחיי אדם

בהנחה שריקי כהן לא תיהרג



הימים ימי התחבטויות, התדיינויות והגדרת סדרי העדיפויות של ריקי כהן הכה ישראלית, ועל הכף מונחת, בין יתר הדילמות, שאלה גורלית: האם, במסגרת הקיצוץ העמוק בתקציב המדינה, לקצץ גם את תקציבה הזעום של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (550 מיליון ₪ בסך הכל).

נניח לרגע בצד את השיקול הערכי, המטיל עלינו חובה עליונה לעשות כל שלאל ידינו כדי להציל חיי אדם, ונסתכל על המציאות בעיניים כלכליות ענייניות ונכוחות:

אין עוררין על העובדה הנלמדת מהניסיון הישראלי והבינלאומי, לפיה הפחתה במספרי התאונות, הנפגעים וההרוגים, מתקבלת רק בתמורה למחויבות המדינה למאבק בתאונות, ולהשקעה תקציבית בתוכנית לאומית לבטיחות בדרכים. מי שמשקיע חוסך, ומי שלא משקיע, ממשיך להגיר כסף ודם.
אין גם עוררין על החישוב הכלכלי הפשוט, לפיו גם במונחי השקעה המייצרת תנובה, ההשקעה במאבק בתאונות כדאית, כיוון שהסכום המושקע במאבק בתאונות, (תקציב הרשות לבטיחות בדרכים במקרה הישראלי), נמוך בהרבה מההוצאות שנאלץ המשק להוציא כדי לכסות על נזקי התאונות הישירים והעקיפים, המגיעים, לפי חישובי מומחים, עד לכ 14 מיליארד ₪ בשנה.

השנים האחרונות עמדו בסימן מגמה חיובית. הצלת חייהם של מאות הישראלים שלא נהרגו בכבישים בשנים האחרונות, בהשוואה לשנים קודמות, הביאה לחיסכון של מיליארדי שקלים למשק. ועדיין, למרות זאת, מוסיפה חרב הקיצוצים לרחף מעל תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המוציאה אל הפועל את התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, לביצועה מחויבת הממשלה לפי חוק.

בימים אלה אנו מסכמים את הרבעון הראשון של שנת 2013, והנתונים המדאיגים המתקבלים, צופרים לכולנו בצופרי אזהרה ואזעקה: אנו מצויים בעיצומה של מגמת גידול דראסטי של כ 17% במספר ההרוגים, מגמה שאם תימשך תהינה לה שתי משמעויות: החשובה יותר תהיה מותם המיותר של 49 ישראלים. החשובה פחות תהיה אובדן של כ 273 מיליון ₪, עלות נזקם של ההרוגים, (בחישוב של כ 5.6 מיליון ₪ להרוג, הסכום שלפי חישובי מומחים, נאלצת המדינה להוציא כדי לכסות נזקים ישירים ועקיפים של כל הרוג). הוסיפו לאלה את העלייה המקבילה במספרי הפצועים קשה, הפצועים שיוותרו נכים ויזדקקו לסיעוד מלא, ויתר הנזקים הישירים והעקיפים, והנה, בסערת צער ודם, התאדה ואיננו כל הסכום שאותו, באיוולתנו, קיצצנו מהמאבק בתאונות.

גם הפסדנו יותר משחסכנו, וגם ליווינו למנוחות עשרות חברות וחברים שאת מותם היה בידינו למנוע. מעלנו בתפקידנו. רצינו לפנות לריקי כהן כסף לחסכון עבור ילדיה, אבל היא איננה. השנה היא נהרגה בתאונה שאותה בחרנו לא למנוע, והאירוניה המרה היא שכל זה עולה לנו עכשיו אפילו יותר. הרבה יותר.
קיצוץ תקציב בטיחות דרכים חיי אדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד