י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

פחות פולשני, יותר בטוח: ניתוח בקע לסובלים מהשמנה

מחקר חדש בדק כ-50 אלף מקרים של תיקון בקע ונטרלי ומצא כי הגישה הלפרוסקופית עדיפה על פני הגישה הפתוחה • פחות סיבוכים, פחות ימי אשפוז והחלמה מהירה יותר

ניתוח. צילום אילוסטרציה
ניתוח. צילום אילוסטרציה



אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית עלולים לסבול גם מבעיות בקע ונטרלי באזור הבטן. מחקר חדש בארצות הברית טוען כי הניתוח הלפרוסקופי והפחות פולשני לתיקון בקע צלקתי מפחית את הסיבוכים לעומת הגישה המסורתית של ניתוח פתוח.

ד"ר ג'סטין לי מאוניברסיטת טאפטס בבוסטון ועמיתיו ביצעו מחקר סקר כלל ארצי בארצות הברית, שהקיף 47,661 מקרים של ניתוחי תיקון בקע ונטרלי בקרב מטופלים בעלי השמנת יתר חולנית, שתועדו בבסיס הנתונים הארצי בארצות הברית בין השנים 2008 ל-2009. תוצאות הסקר פורסמו במגזין המקוון Jama Surgery.

לפי המחקר, ניתוחי התיקון בגישה הפתוחה פחתו באותו שיעור, שבה הגישה הלפרוסקופית הולכת ותופסת תאוצה בקרב אוכלוסיית המטופלים הזו, והיא עלתה משבעה אחוזים של כל ניתוחי תיקון הבקע הוונטרלי ב-2008 לשיעור של 28 אחוז בשנת 2009.

לדעת ד"ר לי ועמיתיו הסיבה לגידול בשימוש הניתוח הלפרוסקופי נעוץ בקדמה ומיומנות הטיפול של הרופאים: "אפשר להסביר את העלייה הזאת בשיפור ההכשרה לביצוע ניתוחים לפרוסקופיים ובציוד איכותי, עם מידה מזערית של פולשנות. ככל שתגדל המודעות הציבורית לפרוצדורות ניתוחיות פחות פולשניות, השימוש בלפרוסקופיה יהפוך לחלק אינטגרלי יותר מארגז-הכלים הכירורגי".

הממצאים בעד ניתוח לפרוסקופי

החוקרים מצאו כי לניתוח הפחות פולשני היו פחות ממחצית הסיבוכים, 6 אחוזים, לעומת 14 אחוז בטיפולים בגישה הפולשנית יותר. ישנם פחות סיבוכים לאחר הניתוח באזור המנותח (פחות מ-1% לעומת 2%), פחות סיבוכי ריאה לאחר הניתוח (2% לעומת 5%) ופחות פגיעות יאטרוגניות כתוצאה מהניתוח (2% לעומת 3%).

עוד עולה מן הממצאים, כי זמן האשפוז בבית החולים הממוצע שלושה ימים בניתוח הלפרוסקופי, לעומת ארבעה ימים בניתוח הפתוח. המשמעות היא גם הפחתת הוצאות האשפוז ל-40,387 דולר לעומת 48,513 דולר. בנוסף, קיים פחות צורך במתקני שיקום (3% לעומת 7%).

"הניתוח בגישה הלפרוסקופית ממשיך להיות הגישה הניתוחית הבטוחה והכלכלית יותר", סיכמו החוקרים בראשות ד"ר לי. "יש צורך במחקרים נוספים כדי להגדיר קריטריונים קליניים, שיכולים לזהות אילו מטופלים בעלי השמנת יתר חולנית עם בקע ונטרלי יפיקו את מיטב התועלת מהגישה הלפרוסקופית".

מטופל עשיר, מטופל עני

החוקרים ציינו, כי לפי שעה נראה כי ההיבט הסוציו-אקונומי ממלא תפקיד בשאלה מי עובר ניתוח פחות פולשני. מטופלים בעלי ביטוח בריאות פרטי עם סיכון נמוך יחסית ייטו לבצע יותר ניתוחים בשיטה הלפרוסקופית, לעומת אנשים עם הכנסה נמוכה ללא ביטוח פרטי.

עם זאת, ישנם מצבים רפואיים, שלמרות האפשרות לבצע ניתוח לפרוסקופי קיימת סבירות נמוכה, שהם יבחרו באפשרות זו בשל העדפת המנתחים או המיקום הפיזי של הבקע, למשל הסובלים מנמק במעי, מיקום אנטומי פחות נוח או רמת-נוחות פחותה יותר לשימוש בלפרוסקופיה.

מגבלות המחקר: ההתבססות על נתוני הקודים המנהלתיים של מערכות החיוב בעד הפרוצדורות הניתוחיות לא כללה משתנים כמו סימפטומים והידבקויות, וכן היעדר מידע לגבי אשפוזים חוזרים, זיהומים לאחר השחרור מבית החולים ומעקב ארוך-טווח.

קישורים:
לאתר אסיא מדיקל - לחץ כאן
אסיא שומן הרזיה משקל מטופלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד