ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

סובל מהשמנת יתר? יש פתרון חדש

השמנת-יתר חולנית היא בעיה רפואית כלל עולמית ההולכת וגדלה • ניתוח שרוול קיבה הוא טיפול חדשני המביא להרזייה דרמטית ומרפא סוכרת • כל הפרטים

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



השמנת-יתר חולנית הינה בעיה רפואית כלל עולמית ההולכת וגדלה, בישראל נחשבים 200,000 איש כחולים בהשמנת-יתר חולנית. ההשמנה מלווה במחלות רבות נוספות כדוגמת סוכרת, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה ותשניק נשימה בשינה. מחלות נלוות אילו מחריפות את מצבם הבריאותי של החולים, פוגמות באיכות חייהם ומעלות את הסיכון לתמותה בטרם עת.

ניתוחים בריאטריים מהווים את הטיפול היעיל ביותר להרזייה וריפוי מחלת הסוכרת באוכלוסיה זו. רובם של החולים בהשמנת-יתר, חווים ריפוי מלא או נסיגה משמעותית בחומרת מחלותיהם הנלוות לאחר הניתוח ותוחלת חייהם ואיכותם משתפרים באופן דרמטי.

כתוצאה מניסיון מצטבר ארוך-טווח וחיובי, במרכזים טיפוליים רבים ברחבי העולם כמו גם במלב"י תל-אביב, קיימת כיום הכרה מדעית בינלאומית ביעילותם וחשיבותם של טיפולים כירורגיים בהשמנת יתר. קיימת גם עליה משמעותית של עניין ורצון ציבור החולים במימוש אפשרות טיפולית זו.

תזונה לקויה והמנעות מאימון גופני קבוע סוללים מסלול בטוח להשמנה ומביאים להתפתחות סוכרת. עליה במשקל הינה גורם הסיכון המוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2. קרוב ל 90% מהסוכרתיים מסוג 2 הינם בעודף משקל. ניתן למנוע התפתחות עמידות לאינסולין וכן התפתחות של מחלת סוכרת מסוג 2 גם בגיל מבוגר, על ידי פעילות גופנית קבועה ושמירת משקל גוף תקין.

ניתוח בריאטרי הוא הפתרון היעיל לחולים בהשמנת-יתר חולנית ולריפויים ממחלת הסוכרת
ניתוחים בריאטריים נמצאו יעילים יותר לטיפול בסוכרת מאשר תרופות. המלצת החברה האמריקאית לניתוחים בריאטריים ומטבולים הינה לשקול ניתוחים בריאטריים כטיפול קו ראשון עבור חולים הסובלים מהשמנה חולנית וסוכרת.

ד"ר בוכוואלד ועמיתיו ביצעו סקירה מקיפה על ניתוחים בריאטריים והאפקטיביות שלהם. מסקירה זו, עולה שהניתוחים הבריאטריים הם יעילים להרזייה לטווח ארוך. תוצאת לוואי של הניתוחים הללו היא הטבה ואף ריפוי מחלות נילוות להשמנה. מן המחקר, שבו נכללו 22,094 חולים שעברו ניתוחים בריאטריים, עולה כי- 84% מהמנותחים נרפאו לחלוטין מהסוכרת ממנה סבלו טרם הניתוח.

ניתוח שרוול: יותר אפקטיבי

ניתוח שרוול קיבה הוא חדשני, יעיל, מביא להרזייה דרמטית ומרפא סוכרת. הניתוח מתבצע בלפרוסקופיה, באמצעות חתכים מיזעריים בעור ובו מסיר המנתח כ- 75% מנפח הקיבה ומקטין את נפחה לכ- 50 סמ"ק.

בניתוח הצרת קיבה בטבעת לעומת זאת לא משנים את מבנה הקיבה אלא מתקינים בצורה זעיר פולשנית טבעת מתכווננת על חלקה העליון של הקיבה אותה ניתן למלא בנוזל ולהגביל בכך את קוטרה.

בניתוח שרוול קיבה נצפית ירידה של כ- 65% מעודף המשקל. הניתוח צבר תאוצה כאחת האלטרנטיבות הטובות לטיפול בהשמנת יתר ולריפוי מחלת הסוכרת.

מחקרים מעידים כי בעקבות הניתוח יורדת באופן משמעותי רמתו של הורמון הרעב גרלין שמקורו בקיבה ובפונדוס. החולים מעידים, כבר ביום שלאחר הניתוח, על תחושה חדשה של שובע. בנוסף מוגבל נפח קיבתם לארוחות קטנות בלבד, מה שתורם לירידה ניכרת במשקל.

ניתוח שרוול קיבה, בדומה לשאר הניתוחים לטיפול בהשמנת יתר, משמש כלי טיפולי מהותי בהתמודדות עם בעית ההשמנה ובריפוי מחלת הסוכרת. באמצעותו ניתן להגביל את צריכת הקלוריות היומית ולהרגיל את המטופלים לתזונה נכונה ואורח חיים בריא.

חולים שעברו ניתוח שרוול קיבה מסוגלים עדיין לאכול מיגוון עשיר של מאכלים משום שנשמר הסוגר של הקיבה ומתאפשר תהליך עיכול רגיל. החולים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות החיים לאחר הניתוח וכן ריפוי מלא או שיפור משמעותי במחלות הנלוות הנוספות.

ניתוח שרוול קיבה להרזייה, הוא ניתוח אפקטיבי יותר מאשר ניתוח הטבעת המסורתי, כך עולה ממחקר בלגי שפורסם על ידי ד"ר קאדייה. המחקר השווה בין ניתוחי הצרת קיבה בטבעת לבין ניתוחי שרוול קיבה. מממצאיו עולה כי ניתוח השרוול עדיף משום שהוא מצליח להפחית באופן משמעותי את התיאבון ובנוסף על כך יש לו שיעור נמוך יותר של סיבוכים וניתוחים חוזרים.

המחקר כלל 80 חולים, מחציתם עברו ניתוח של הצרת קיבה בטבעת, ומחציתם ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי. כעבור 3 שנים מנותחי הטבעת השילו בממוצע 17 ק"ג (48% מעודף המשקל), בעוד שמנותחי השרוול איבדו 29.5 ק"ג ממשקלם (66% מעודף המשקל).

גם בתחושות הרעב של שתי הקבוצות היו הבדלים ניכרים: שיעור נמוך של 2.9% מקרב מנותחי הטבעת ציינו כי תחושת הרעב שלהם הופחתה, בעוד שכמעט מחצית, 46.7% ממנותחי השרוול דיווחו על הפחתה משמעותית בתחושת הרעב. נוסף על כך איבדו 23.3% ממנותחי השרוול את הכמיהה למאכלים מתוקים, בהשוואה לשיעור זניח כמעט של 2.9% בקרב אלו שעברו ניתוח הצרת קיבה בטבעת.

הסיבוכים ארוכי הטווח, כעבור 3 שנים, שנצפו בניתוחי הצרת הקיבה היו רבים יותר מאשר לאחר ניתוחי השרוול וגם בשיעור הניתוחים החוזרים נרשם יתרון מובהק לניתוח השרוול- 5% בלבד לעומת 17.5% בניתוחי הצרת קיבה בטבעת. החוקרים קובעים בפרק המסקנות באופן חד משמעי, כי ניתוח שרוול קיבה עדיף על פני הצרת קיבה הן בתוצאותיו והן בשיעור הנמוך יותר של סיבוכים ארוכי טווח.

על פי נסיונינו המצטבר, יש לבחור מנתחים בריאטריים מנוסים ומרכזי טיפול המעניקים תמיכה רב-תחומית. יש לבחור בקפידה את המטופלים המתאימים לניתוח הרזייה על פי קריטריונים של מידת השמנה, הרגלי תזונה, דפוס אישיות, אפשרות למחלה פסיכיאטרית, מחלות מטבוליות ותנועתיות הושט. לאחר הניתוח, יש להעזר בצוות רב תחומי אשר יסייע לחינוך להרגלי אכילה נכונים, חינוך לפעילות ספורטיבית, ומעקב אחר מצבו הגופני והנפשי של המטופל.

מעקב לאחר הניתוח

חשוב שהחולים הבריאטריים ימשיכו במעקב אחרי הניתוח, כי הניתוח אינו "מרפא" את ההשמנה אלא למעשה את תחלואי הלוואי. קצב ביקורי המעקב צריך להיקבע ע"י הצוות הבין תחומי של המרכז הבריאטרי ותלוי בסוג הניתוח וברמת הסיבוכים, כמתואר לעיל.

1. משקל הגוף – מקסימום הירידה במשקל צפוי בין 12-18 חודשים לאחר הניתוח. לאחר מכן צפויה עלייה מסוימת במשקל וחשוב לקבל תמיכה בתקופה זו שכן עליה במשקל עלולה לגרום להרעת המצב הנפשי ולהתדרדרות בשמירת המשקל.

2. סוכרת – ריפוי/שיפור הסוכרת צפוי זמן קצר לאחר הניתוח. ריכוז המוגלובין מסוכר צריך להימדד בין 3-6 חודשים לאחר הניתוח ובעקבותיו יש לשנות את מינון התרופות לסוכרת. המטופלים חייבים להמשיך במעקב לגבי בעיות רשתית, בעיות נוירולוגיות, ובעיות כלייתיות, עד 5 שנים לאחר הניתוח, כי הם עלולים לפתח מחלות של כלי הדם הנימיים, למרות השיפור בסוכרת.
בדיקות שנתיות של סוכר בדם לאחר צום ושל המוגלובין מסוכר, הן בדיקות המעקב הטובות ביותר. העמסת סוכר אינה מומלצת שכן היא עלולה לגרום להצפת הקיבה ולתופעות לוואי בלתי רצויות. עליה במשקל יכולה לגרום לחזרת הסוכרת ולכן חשוב להיבדק אם קיימת עליה של יותר מ-2 ק"ג בשנה.

3. מצב גופני – כל המנותחים הנאבקים עם הרגלי האכילה החדשים שלהם חייבים להיוועץ בצוות הדיאטני והפסיכולוגי של המרכז. תתכן עליה בהתמכרות לאלכוהול ויש לבדוק את הרגלי המנותחים בנושא לאחר הניתוח. במקרים מסוימים, תוצאות הניתוח אינן עונות על הציפיות של המנותח; במקרים כאלה יש להיוועץ בצוות הפסיכולוגי שכן מצבי רוח ירודים וחרדה גורמים בדרך כלל לעליה במשקל.

4. תדמית גוף - יש לעקוב ברציפות ולעיתים קרובות על השינויים בתדמית הגוף של המנותחים שכן קיים קשר ישיר בין תדמית גוף ירודה ועלייה במשקל. אם קיימת התדרדרות במצב – יש לפנות לייעוץ פסיכולוגי.

5. צרבת – תופעת הצרבת יכולה להמשיך ואף להחמיר אחרי טבעת ושרוול קיבה. יש לעקוב אחרי התופעות ולהיעזר בטיפול תרופתי על פי הצורך.

6. שימוש בתרופות – הניתוח הבריאטרי גורם ברוב המקרים לירידה דרמטית בכמות התרופות הנצרכת ע"י המטופל. יש לווסת את כמות התרופות החל משנה לאחר הניתוח, כאשר ההפחתה בעודף המשקל היא משמעותית. בחולי סוכרת יש להקפיד על מניעת חוסר סוכר.

7. מעקב תזונתי – יש לוודא ריכוזים תקינים של סידן, אלבומין, ויטמין B12, חומצה פולית וברזל וכן בדיקת דם כללית תקינה. בדיקה מקיפה צריכה להתבצע מידי חצי שנה.

לסיכום:

ניתוחים בריאטריים המתבצעים במרכזים בעלי ניסיון הם בטוחים, עם סיכוי נמוך לסיבוכים וסיכוי גבוה לירידה ארוכת טווח במשקל. בנוסף, הניתוחים הבריאטריים יעילים כטיפול וכמניעה להרבה מהמחלות הנלוות להשמנת יתר. מעקב ארוך טווח הוא חיוני להצלחת התהליך.

במלב"י ניתנת מידי חודש הרצאה על מגוון הפתרונות הכרורגים להרזיה. ההרצאה פתוחה לקהל הרחב וניתן להרשם אליה בטלפון של המרכז: 03-7645444

ד"ר אסנת רזיאל, מנהלת רפואית של מלב"י – מרכז לטיפול בהשמנת יתר, מבית אסיא מדיקל, בית חולים אסותא רמת החייל, תל אביב

שומן רפואה בעיה משקל טבעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד