ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

איך מחלקים את הרכוש במהלך הגירושין?

במקרה בו בני הזוג צברו רכוש רב או לחילופין - חובות רבים - מתעוררת כמעט תמיד מחלוקות כיצד על החובות, או החסכונות, להתחלק בין הצדדים • מהם הכללים?

פלאש99
פלאש99



לאחר שבשבועות האחרונים עסקנו בנושאי המשמורת והמזונות, נעבור כעת לדון בסוגית חלוקת הרכוש.

במקרה בו בני הזוג צברו רכוש רב או לחילופין - חובות רבים - מתעוררת כמעט תמיד מחלוקות כיצד על החובות, או החסכונות, להתחלק בין הצדדים.

ע"פ החוק, במקרה של גירושין כל הרכוש שצברו בני זוג בעצמם, במהלך הנישואין ועד ליום הקובע, יחולק ביניהם באופן שווה (ישנם מספר חריגים, אליהם אתייחס בטוריי בהמשך).
אבהיר כי היום הקובע הוא היום אשר ממנו ואילך חלה הפרדה רכושיתבין הצדדים. בית
המשפט/בית הדין הוא שמחליט מהו היום הקובע בכל מקרה ומקרה, ובד"כ יום זה הינו יום
הגשת התביעות או מועד עזיבת הבית.

לדוגמה, אם הצדדים התחתנו בשנת 1980, והוחלט כי היום הקובע הינו 31/12/2012, אזי
כל החובות והזכויות, שנצברו בין השנים האלו, הינם משותפים. לאחר תאריך זה, כלומר החל
מיום 1/1/13 והלאה,כל צד נותר עם הזכויות והחובות שצבר והוא אמור לשאת בהם.

חלוקה שווה

כל הרכוש שצברו הצדדים במהלך הנישואין- גם החובות וגם החסכונות- אמורים להתחלק באופן שווה בעת חלוקת הרכוש והגירושין. כלומר, אם נוצר חוב אז שני הצדדים יכסו אותו באופן שווה, ואם יש חסכונות - שני הצדדים יתחלקו בו באופן שווה.

אולם, חשוב לי לציין כי החוק נותן לבית המשפט /בית הדין לקבוע כי רכוש יחולק כך שצד אחד יקבל יותר מהשני. מדובר בקביעה יוצאת דופן, שנעשית רק במקרים מיוחדים, לדוגמה, אם אחד מהצדדים מרוויח באופן ניכר יותר מהשני, או אם הוא מבריח נכסים.

כמובן שבני הזוג יכולים לערוך ביניהם הסכם הקובע אופן חלוקה מקובל עליהם, ולאחר החתימה לבקש מביהמ"ש/ביה"ד שיתן להסכם תוקף של פסק דין. (כך שההסכם יהיה פסק דין לכל דבר ועניין)

ומה לגבי חסכון שנוצר טרם הנישואין? אם אחד בני הזוג חסך לעצמו סכום כסף לפני הנישואין, ושמר אותו בצד כל העת, הרי שבעת חלוקת הרכוש- הסכום הזה אמור להישאר אצלו בלבד, כי לא מדובר ברכוש משותף (הרי הוא צבר אותו קודם לנישואין).

אבל, אם הצד שחסך את הכסף העביר אותו לחשבון משותף, וערבב אותו עם הכספים המשותפים, יתכן כי ביהמ"ש/ביה"ד יקבע כי הכסף הפך לרכוש משותף, ואז גם לצד השני יהיה חלק בו.

האמור במאמר לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.

רכוש גירושין משותף חלוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד