י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
תגלית היסטורית

כמעט 300 שנה אחרי פטירתו: יוקם ציון בקברו של תלמיד הבעש"ט

גילוי הציון של רבי שבתי מרשקוב מראשוני תנועת החסידות, מעורר הדים רבים בעולם היהודי. "מהתגליות החשובות ביותר בעולם החסידות בעשורים האחרונים" | רק בחודשים האחרונים התאפשרה כניסה לבית העלמין העתיק בעיירה רשקוב שבמולדובה לביצוע עבודות ניקיון ואיתור המצבה

כמעט 300 שנה אחרי פטירתו: יוקם ציון בקברו של תלמיד הבעש"ט
בית העלמין העתיק בעיירה רשקוב שבמולדובה צילום: באדיבות המצלם

בעקבות הפרסום אודות גילוי מצבת קברו של תלמיד הבעש"ט – רבי שבתי מרשקוב זי"ע, הודיעה הקהילה היהודית של מולדובה, כי תבנה את מתחם הציון ותקים בקרוב מבנה הכנסת אורחים בסמוך למתחם בית הקברות היהודי ברשקוב.

רבי שבתי מרשקוב היה תלמיד בכיר של הבעש"ט ומגדולי המקובלים בדורו. שמו התפרסם בשל סידור שערך וסידר על פי כוונות האר"י: סידור רבי שבתי מרשקוב. הסידור נדפס במהדורות רבות ואדמו"רים רבים נהגו להשתמש בו בתפילות. סידורו של רבי שבתי מוזכר רבות בספרי חסידות ונחשב כמקור בר סמכא בנוגע לדעתו של הבעש"ט בנושאים רבים.

בית העלמין בו נמצאה התגלית ההיסטורית, שוכן בעיירה רשקוב, במחוז טרנסניסטריה שבמולדובה, מרחק של כשעתיים נסיעה מהבירה קישינב. לאור הקרבה של בית העלמין לאתרים צבאיים, לא התאפשרה כניסה למקום ומקום קברו של רבי שבתי מרשקוב – מראשוני תנועת החסידות, לא היה ידוע. בפעילות מאומצת של הרב פנחס זלצמן, רבה של מולדובה, אפשרו השלטונות המקומיים בחבל טרנסניסטריה את עבודות הניקיון היסודיות בבית העלמין וכן ביצוע עבודות ניכוש וגיזום הצמחיה העבותה שגדלה פרא בכל רחבי בית העלמין היהודי ברשקוב.


הרב פנחס זלצמן בבית קברות

בעקבות הגילוי ההיסטורי, כבר בשבועות האחרונים, נערכו בבית העלמין מספר ביקורים של דמויות בכירות בעולם החסידות, לשם אימות הממצאים. לדברי אחד המבקרים החשובים "זאת התגלית החשובה ביותר בעולם החסידות בארבעים השנים האחרונות". משלחות נוספות של רבנים ואדמור"ים מישראל ומארה"ב, צפויות להגיע בתקופה הקרובה.

כאמור, לאור ההדים הרבים לאיתור קברו של הצדיק, החליטה הקהילה היהודית של מולדובה בראשות הרב פנחס זלצמן, להקים מתחם בציון הקבר וכן מתחם הכנסת אורחים, לטובת המתפללים הרבים שצפויים לפקוד את הציון הקדוש.

לדברי הרב פנחס זלצמן רבה של מולדובה: "הודות לפעילות ועבודות הניקיון של מתנדבי הקהילה היהודית, הצלחנו להגיע להישג היסטורי של איתור מקום קבורתו של צדיק וקדוש, מגדולי החסידות בכל הדורות. לאור החשיבות ולמרות העלויות הגבוהות, הקהילה החליטה לקחת על עצמה את בניית הציון ובניית מבנה הכנסת אורחים שישמש את הבאים לפקוד את הציון הקדוש מכל רחבי העולם".

מולדובה הרב פנחס זלצמן בעל שם טוב קישינב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד