כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
ארדואן נעלב

נשיא טורקיה נגד פינלנד ושבדיה: "לא נסכים שמדינות תומכות טרור תצטרפנה לנאט"ו"

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר אתמול כי טורקיה לא תיתן את ידה לצירופן של פינלנד ושבדיה לברית נאט"ו, משום ששתי המדינות הללו הן "תומכות טרור" מאחר ונתנו מקלט לגורמי אופוזיציה טורקים או פעילים ממפלגת הכורדים PKK 

נשיא טורקיה נגד פינלנד ושבדיה: "לא נסכים שמדינות תומכות טרור תצטרפנה לנאט"ו"
נשיא טורקיה ארדואן צילום: מתוך טוויטר

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, לא מאשר לצרף את שוודיה ופינלנד לברית נאט"ו. השיחות שהתקיימו בשבוע שעבר בין נציגי המדינות הנורדיות ובין הנציגים הטורקיים "לא היו בדרג המצופה", ונראה שטורקיה נעלבה מהדרג הנמוך מדי של השליחים הנורדיים. ארדואן אף תלה את אי צירופן של שתי המדינות בכבודו האישי וצוטט כאומר כי "כל עוד רג'פ טאיפ ארדואן הוא ראש הרפובליקה הטורקית – מדינות התומכות בטרור לא יצורפו לנאט"ו".

כחברה מן המנין בברית נאט"ו יש לטורקיה זכות מלאה להטיל וטו על כל הצטרפות של מדינות אחרות, והיא אינה חייבת לספק סיבה מוצדקת להתנגדות זאת. טורקיה זועמת כבר שנים רבות על פינלנד ושבדיה, משום שאלו מעניקות מקלט מדיני למתנגדי משטר טורקים, בהם אנשי המחתרת הכורדית PKK וכן תומכיו של המנהיג האסלאמי הגולה פאתהוללה גולן, שנחשב ליריב מר של נשיא טורקיה ארדואן.

בטורקיה רואים במחתרת הכורדית ובפאתהוללה גולן ואנשיו ארגוני טרור לכל דבר וענין. לפחות בהקשר למחתרת הכורדית מדינות רבות אחרות מסכימות עם טורקיה ומגדירות אותה כארגון טרור. באשר לארגונו של פאתהוללה גולן, מדינות המערב דווקא תומכות בו, ולמעשה הוא עצמו נהנה ממקלט מדיני בארה"ב.

עד כה דחו שבדיה ופינלנד את כל פניותיה של טורקיה בענין זה, וטענו כי מדובר בלוחמי חופש או פעילים פוליטיים, ושטורקיה מנסה לצוד אותם שלא כחוק ולכן אין לה זכות לדרוש את הסגרתם. אלא שכעת, כששתי המדינות הללו מבקשות לחבור לברית נאט"ו ולהפוך לחלק ממנה, מצאה טורקיה הזדמנות לגבות את החוב הישן שלה, ולהשיג את מבוקשה על ידי הצבת תנאים מאוד ברורים בפני שתי המדינות, שחוששות מפני האיום הרוסי, ומבקשות לקבל את הגנתה של ברית נאט"ו.

רג'פ טייפ ארדואן פינלנד שוודיה נאט''ו מפגינים כורדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד