כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
'מחאת הנהגים'

הקפיצה במחירי הדלק: באוצר בוחנים את הקפאת 'מס הבלו'

במשרד האוצר בוחנים אפשרות שלא לייקר את מס הבלו הנגזר ממחיר הדלק שטיפס ב-66 אגורות. ההפחתה בבלו, שהוכרז עליה באפריל ותוקפה שלושה חודשים, ככל הנראה תוארך שוב 

הקפיצה במחירי הדלק: באוצר בוחנים את הקפאת 'מס הבלו'
אילוסטרציה צילום: unsplash

לאחר שבאוצר הודיעו על התייקרות בשיעור של 66 אגורות לליטר במחיר הדלק, במשרד התכנסו היום הפקידים במטרה למצוא דרך שתאפשר את הקלת הנטל על הציבור בשל ההתייקרות.

על פי הדיווח של ליאל קייזר, באוצר שוקלים להודיע על הקפאת התייקרות מס הבלו על הדלק. שיעור המס נגזר כאחוז ממחירו, ועם התייקרות מחיר הדלק, גם שיעור המס עולה. אלא שבאוצר בוחנים אפשרות שתוקפא ההעלאה הנגזרת מהתייקרות הדלק.

בחודש אפריל אושרה הצעת האוצר להפחתה של חצי שקל במחיר הדלק לליטר - שנגזרה מהפחתת המס שהטילה המדינה. עם החלת ההפחתה בחודש אפריל, הוכרז שמדובר בצעד זמני לשלושה חודשים בלבד, שלאחריו תתקבל החלטה נוספת. כפי שהמצב נראה היום, הסיכוי שתבוטל אותה הפחתה הוא נמוך למדי.

ב'גלובס' נכתב כי הגורם הבולט ביותר להאמרת מחירי הנפט בחודשים האחרונים הוא מלחמת רוסיה־אוקראינה. עוד קודם לכן עלו ביקושי האנרגיה בעולם על ההיצע, בין היתר בשל היציאה הבינלאומית מגל האומיקרון והחזרה לשגרה, כך שהפלישה הרוסית לאוקראינה הגיעה גם כך בתזמון בעייתי מבחינת מחירי הדלקים.

על אף התייקרות מחירי הנפט, שמביאה לעליות במחירי הדלקים בכל רחבי העולם, יש לזכור כי מס הבלו שמטילה ממשלת ישראל מהווה כמחצית ממחיר הדלק. המס הכניס לקופת האוצר יותר מ־21 מיליארד שקל בשנת 2021 לבדה, ולממשלה קשה לוותר עליו.

נזכיר כי בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה בשבוע שעבר נכנסה תוכנית משרד האוצר למעבר ממס בלו אחיד לליטר דלק למס חדש, "מס נסועה", שיחושב לפי קילומטראז’ נסיעה, וייתכן שגם בהתאם לשעות העומס והמיקום שבו נערכה הנסיעה. באוצר יבקשו להתניע את התוכנית במסגרת תקציב המדינה לשנת 2023, אבל גם אם זה יקרה - צפויות לעבור מספר שנים נוספות עד שהמס החדש ייכנס לתוקף, ויחליף את מס הבלו הוותיק.

פרטיו של מס הנסועה טרם נקבעו, אך הוא צפוי לאפשר הקלה במחיר הדלק למי שמסלול הנסיעה שלו אינו תורם משמעותית לגודש. כלומר, מי שנוסע בשעות פנויות יחסית ובאזורים לא פקוקים במיוחד. מנגד, בעלי מכוניות חסכוניות בדלק או חשמליות ישלמו יותר, כיוון שעד עכשיו נהנו מהשיטה הקיימת של מס אחיד על כל ליטר בנזין או סולר.

שר האוצר הכושל, אביגדור ליברמן, שבתחילה התנגד להפחתת הבלו על הדלק, נעתר בחודש שעבר ללחץ הציבורי וכן לעמדת בנק ישראל - והוריד את המס ב־50 אגורות לליטר. בשלב הנוכחי, ההנחה בתוקף עד סוף חודש יולי הקרוב. אולם, ליברמן כבר ציין כי ייתכן שהמדינה תמשיך להתערב במחירי הדלקים, אם תימשך מגמת ההתייקרויות.

הפיקוח על מחיר הדלק מס הבלו אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד