י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"התגובות היו מדהימות"

הילדים החרדים נלחמים נגד בריונות במוסדות החינוך

שני תלמידים חרדים מהעיר מנצ'סטר באנגליה, יצרו סרט עם מסר נגד בריונות בתלמודי התורה ובמכינות לישיבות, את הסרטון הם העלו ביוטיוב. והפרויקט זכה לתשבחות רבות מצד אנשי חינוך בעיר. הם מקווים שהמסר שלהם יגיע לכמה שיותר אנשים

הילדים החרדים נלחמים נגד בריונות במוסדות החינוך
השחקנים בפרויקט צילום: באדיבות המצלם

שני תלמידי מתיבתא במנצ'סטר אנגליה, יצרו סרט על בריונות במוסדות החינוך, לאחר ששמעו סיפורים מחברים לכיתה על כך שרבים מהם נפגעו כל כך מילדים אחרים עד שהם הלכו אחרי הלימודים הביתה בוכים. כעת, הם מקווים, המסר שלהם יגיע לכמה שיותר אנשים.

אלי האסל ואשר ארנולד העלו את הרעיון במהלך שיחה ביניהם על קרוב משפחה של אחד מהם שסבל מבריונות בתלמוד תורה, ובמהלך הסגרים בקורונה, כתבו את התסריט והתייעצו עם מומחים כמו רבנים, מורים ופסיכולוגים.


הילדים לומדים את התסריט

אבל הם לא יכלו לצאת עם הפרויקט כשהמגיפה הייתה בשיאה. כעת הוא הושלם ועלה לאוויר, והתגובות החיוביות הגיעו במהירות רבה. הצילומים התקיימו במשך ארבעה ימים, עם 15 שחקנים וצוות הפקה, וגם עם 10 תורמים מרכזיים בקהילה היהודית שעזרו. כך מדווח העיתון היהודי הבריטי Jewish News.

אלי, אמר: "בסרטים על דברים מסוג זה, יש בדרך כלל הרבה בריונות מילולית ופיזית, אבל רצינו להתמקד בדברים שאנשים אומרים כמעט בלי לחשוב. אני חושב שכולם בעצם אנשים טובים אבל אם הם אומרים משהו שפוגע במישהו הם עלולים לא להבין את זה".

"בדקנו איך יש את הסיכוי הגבוה ביותר להצליח עם זה. אשר ואני החלטנו שהתמקדות בתרבות אחת תיצור את ההבדל הגדול ביותר. הצלחנו לשתף פעולה עם אנשים, חברות וארגוני צדקה שאנו מכירים בקהילה היהודית כדי לעזור לדחוף את זה הלאה. כמו כן, כפי שאנו מכירים את התרבות היהודית די טוב וחיים בתוכה. אנחנו חושבים שהבנו את זה מספיק לא רק ליצור סרט באיכות גבוהה, אלא גם את התסריט האיכותי הנכון".


בזמן הצילומים בכיתה

"היינו ממש מרוצים מהתגובות. הורים אמרו מה עברו ילדיהם ושהם לא יודעים איך לעזור. הם אמרו שהסרט באמת עזר להם, למזלנו היו לנו תורמים לפרויקט, אנחנו רוצים להשפיע ישירות על מערכת החינוך. אנחנו רוצים להיות מסוגלים להציע למורים דרכים שיעזרו להמון אנשים".

"כשהתחלנו להכין אותו, הייתי עצבני שאנשים צחקו על הפרויקט, אז לא ממש דיברתי עליו או הראיתי את הרעיון לאנשים. ממש הופתעתי כשכולם תמכו כל כך. אני מאוד שמח על כך, פרסמנו מודעה כדי לראות אם מישהו היה מעוניין לשחק ילד בן 10 או 11 וקיבלנו 15 בקשות. כולם רצו לשחק את הקורבן - אז היינו צריכים לשכנע מישהו להיות הבריון, השחקן שהסכים להיות המורה נפטר שלושה שבועות לפני תחילת הצילומים, אז היינו צריכים למצוא מישהו אחר מהר מאוד. למזלנו היה מישהו תוך שלוש שעות".


העלילה מתרחשת בתלמוד תורה, בהפסקה הילדים משחקים כדורגל, ולא משתפים את החבר שלהם, הם אמנם לא עשו זאת מרוע, אך הם עשו זאת מחוסר תשומת לב, וקצת עליונות נגד חבר מהכיתה, רק לאחר שאחד המורים ניגש לילד ושואל אותו "למה אתה לא משתף את הילד שנמצא בודד", הילד הגדול קולט שהוא למעשה פוגע בילד אחר. יוצרי הסרט אומרים "לא תמיד זה בריונות, לפעמים כן, אבל לפעמים אנשים לא שמים לב שהחבר שלהם מסתובב עצוב ושבור, לכן אנחנו כאן כדי להראות את הדברים האלה, בתקווה שילדים אחרים לא יחוו את הדברים האלה".


צילומי הפרויקט

אחד מיוצרי הפרויקט אלי האסל אומר ל'בחדרי חרדים' על הפרויקט שהוביל: "התגובות היו מדהימות, כל כך הרבה אנשים התחברו לדברים, לאו דווקא אנשים שסבלו מנידוי חברתי, אלא אנשים שהיו מודעים למצבים כאלה, קצת חששתי מהתגובות, אז לא פרסמתי על הפרויקט ברבים, רק לכמה אנשים כדי לקבל סיוע לתקציב, אבל התגובות היו מדהימות, קיבלתי אלפי תגובות, זה היה מאד קשה להגיב להן, אבל השתדלתי מאד להגיב להן, אני הרגשתי את החיבור של האנשים לפרויקט".

אלי מסביר כי הרעיון לכך הגיע לאחר שחברו לפרויקט, אשר ארנולד, סיפר לו על מקרה בריונות אצל מישהו מהמשפחה שלו. והוא החליט ללכת על זה, ויחד הם יצרו דבר מדהים. "לא כל הילדים בריונים, רוב הילדים טובים, אבל לפעמים הם לא מודעים לסביבה שלהם, וילדים אחרים נפגעים, אנחנו כאן כדי להאיר את הנושא, אני מקווה שזה יגיע לכמה שיותר אנשים".

בריונות תלמודי תורה אנגליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד