ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ממלכה בהמתנה \ פרשנות

סעודיה היא לא איחוד האמירויות: השלום רחוק אך אפשרי / פרשנות

בימים האחרונים אנחנו שומעים על פגישות שהתרחשו בין ישראלים לסעודים בסעודיה, בעיקר אנשי עסקים, בנוסף דווח על פגישות של בכירי צבא ישראליים לשעבר שביקרו בעבר בסעודיה, כולל שר הביטחון בני גנץ בזמן שהיה רמטכ"ל. כמו כן דווח על ביקור של נתניהו בסעודיה בזמן שהיה ראש ממשלה. כל הפגישות היו מתחת לשולחן, אך בימים האחרונים נשמעים קולות מצד סעודים לקיים פגישות פומביות, ולהפסיק את הפגישות החשאיות

סעודיה היא לא איחוד האמירויות: השלום רחוק אך אפשרי / פרשנות
סעודיה צילום: באדיבות המצלם

בימים האחרונים נשמעים קולות רבים בתקשורת הישראלית על מגעים כאלו ואחרים עם סעודיה, מפגישות בכירים ישראלים עם סעודים ועד לחץ אמריקאי על סעודיה לקדם נורמליזציה עם ישראל. ארצות הברית מקווה שאם סעודיה תקיים נורמליזציה עם ישראל, זה גם יעזור מול הפלסטינים.

לאחר חתימת הסכמי אברהם עם מדינות כמו איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וגם סודן, נשמעו קולות מצד ישראלים רבים ברשתות החברתיות שהמהלך הוא נכון, והכוונה מצד הישראלים שבעבר לא תמכו בהסכמים עם מדינות ערב, והתנגדו לקשרים עם סודן שאירחו את אנשי החמאס, ונתנו מסתור לטרוריסטים, כולל העברת נשק לארגוני טרור דרך סודן, על פי פרסומים זרים צה"ל תקף בעבר בסודן כמה פעמים שיירות נשק שהיו מיועדות לארגוני טרור, כך שברגע שנחתם הסכם נורמליזציה עם סודן, ארגוני הטרור נזרקו מסודן, ומשלוחי הנשק דרך סודן הופסקו לחלוטין כך שזה לא רק עניין כלכלי לעשות שלום עם מדינות ערב, אלא זה גם עניין ביטחוני.


מפכ"ל המשטרה בביקור לפני מספר חודשים באיחוד האמירויות

הסכמים עם מדינות ערב כמו איחוד האמירויות, ובחריין גילו לישראלים עולם חדש, חלקם ששו לעשות עסקים, וחלקם ששו לטייל שם, ועכשיו מנסים לעשות את אותו הדבר עם סעודיה.

סעודיה היא מדינה חשובה מאוד בעולם הערבי, ויש הבדל גדול מאוד בין סעודיה לבין איחוד האמירויות, בין ישראל לאיחוד האמירויות לא היה מעולם איבה, לא נלחמנו נגדם, איחוד האמירויות היא מדינה צעירה צעירה יותר מישראל כולל בחריין, אנשים שם לא הולכים עם משקעים של הורים או קרובי משפחה שנהרגו על ידי צה"ל במלחמות, בניגוד גמור לרשות הפלסטינית שם המשקעים הם מאוד מאוד כבדים בנושא, בנוסף סעודיה היא מדינה שבה נמצאת העיר מכה, מקום שרק למוסלמים מותר להיכנס. אם החתימה על הסכם נורמליזציה עם איחוד האמירויות הפתיע אנשים רבים, חתימה על הסכם נורמליזציה עם סעודיה תפתיע לא רק אנשים רבים בישראל, אלא גם את הסעודים עצמם.

סעודיה מנסה בשנים האחרונות להתקרב למערב, עם הזמנת אומנים שונים, זמרים, מפורסמים למיניהם, מהלך שלפני חמש שנים היה נראה רחוק מהמציאות. אך סעודיה הולכת צעד קדימה לכיוון המערב, ושני צעדים אחורה, מאוד קשה לשנות את הראש הסעודי מבחינת השמרנות, הדור הוותיק בסעודיה לא מקבל את העובדה שיש אפשרות לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, זה לא שאנשים ייצאו שם לרחובות להפגין נגד אבל הגוורדיה הוותיקה בסעודיה לא בשלה לכך, מי שכן בשל לכך, הוא יורש העצר מוחמד בן סלמאן בנו של המלך הנוכחי. בעשר השנים האחרונות בן סלמאן נפגש עם מנהיגים רבים בעולם, ולמד והפנים דברים שהגווארדיה הוותיקה כמו אביו המלך הסעודי, לא מכיר.


מלך סעודיה

לפני 30 שנה בטורניר נידח במדינה נידחת, נפגשו משלחת ישראלית ומשלחת סעודית במגרש חנייה, פעם במפגש תחרות ספורט, ופעם בכנס כלכלי כלשהו, הנהג הישראלי נופף לשלום לנהג הסעודי שהחזיר לו נפנוף לשלום, במהדורות החדשות בתקשורת הישראלית התקשורת התמוגגה, ומרחה את התמונה של הנפנוף מכל זווית אפשרית, פרשנים לא הפסיקו לדבר על הנפנוף, הם לא האמינו שהנהג הסעודי ממש חייך ונופף לשלום לנהג הישראלי. זה היה הקשר היחיד שיכול היה להיות בין ישראלי לסעודי.

עברו 30 שנה והכל השתנה, היום יודעת סעודיה יודעת שישראל לא אויבת שלה, היא גם יודעת מי כן האויב שלה, וזאת איראן. איראן תוקפת את סעודיה דרך המורדים הח'ותים מתימן, מלחמה שנמשכת כמה שנים, כמו שישראל לא מצליחה למגר את החיזבאללה כך סעודיה לא מצליחה למגר את המורדים הח'ותים, סעודיה יודעת שאם איראן תהיה גרעינית, היא תהיה בסכנה מצד משמרות המהפכה בדיוק כמו שישראל תהיה בסכנה, המשטר האיראני הוא משטר רצחני נוראי שרוצח את בני עמו, ולא יהסס לפגוע אם תהיה לו אפשרות בשכנים שלו מסביב.


מפקד משמרות המהפכה הגנרל חוסיין סלאמי

איראן לא מסוגלת לקבל את סעודיה פתוחה למערב, איראן גם לא מסוגלת לקבל את איחוד האמירויות, ובחריין פתוחות למערב, איראן רוצה לשלוט במזרח התיכון, מי שמפריע לה זאת סעודיה, סעודיה יודעת שהמדינה היחידה שיכולה להגן עליה, היא ישראל, סעודיה לא סומכת על ארצות הברית. ארצות הברית הוכיחה בשנים האחרונות שבכל הנוגע לנאמנות, אי אפשר לסמוך עליה, ארצות הברית השאירה את עיראק לגורלה, את אפגניסטן לגורלה, את סוריה לגורלה, לארצות הברית נמאס להיות השוטר של העולם. סעודיה יודעת שאם היא תצטרך סיוע צבאי חירום היא לא תקבל אותו בקלות, ולכן היא מחפשת ביטחון במקומות אחרים. גם אוקראינה בימים אלה נאבקת לקבל סיוע מכל העולם, בריטניה וארצות הברית הן שתי מדינות שמחמשות ומסייעות לאוקראינה עם נשק, אבל אף מדינה לא שלחה חייל אחד להילחם למען אוקראינה.

במלחמת המפרץ הראשונה ארצות הברית עם קואליציה ענקית, גירשה את עיראק מכווית, כך גם במלחמת המפרץ השנייה ארצות הברית ניסתה לשים סוף למשטר של סדאם חוסיין, הניתוח הצליח אך החולה מת, עיראק נמצאת במצב נוראי, כלכלה גרועה, האיראנים שולטים בעיראק ועושים בה כרצונם, סעודיה יודעת שאם איראן תפלוש אליה, ארצות הברית לא תשלח חיילים לעזור לה כפי שעשתה עם כווית, היא תישאר לבד, היא אולי תקבל סיוע בנשק, אבל מה שהיה במלחמת המפרץ לא יחזור על עצמו, ארצות הברית סיימה להיות השוטר של העולם, לאמריקאים נמאס לראות חיילים חוזרים בארונות קבורה, ולמעשה הם אומרים לעולם, "תסתדרו לבד".

את המהלך שישראל עשתה מול איחוד האמירויות ובחריין אפשר לשחזר מול סעודיה, אבל בקצב הרבה יותר איטי, את איחוד האמירויות ואת בחריין וגם את מרוקו פחות הטריד העניין הפלסטיני, כלפי חוץ כולן אמרו שהעניין הפלסטיני מאוד מטריד אותן, אבל בסופו של דבר ראינו שזה לא מטריד אותן, אך סעודיה לא יכולה להתעלם מהעניין הפלסטיני, סעודיה גם רוצה להיות מנהיגת העולם הערבי, ואם כך היא לא יכולה להתעלם מהפלסטינים. כדי שישראל תחתום על נורמליזציה עם סעודיה, ישראל תצטרך לעשות צעדים, כפי שאמר אחד הבכירים בסעודיה לרועי קייס ב'כאן חדשות'. "ישראל תהיה חייבת לעשות צעד, לא צעד גדול מידי, אבל צעד קטן לכיוון הפלסטינים".


יורש העצר מוחמד בן סלמאן

השאלה היא האם רוב הציבור הישראלי יהיה מוכן לויתורים לפלסטינים תמורת שלום עם סעודיה, על פניו זה נראה שאם המחיר לא יהיה גדול מידי, רוב העם בישראל בעד הסכם נורמליזציה עם סעודיה, הסכם עם סעודיה יפתח אופקים חדשים לישראלים, אם זה טיסות למזרח הרחוק במחירים הרבה יותר זולים, כמובן ערבים ישראלים יוכלו לטוס לסעודיה לעיר הקדושה למוסלמים, מכה, מה שעכשיו הרבה יותר קשה, זה יקח זמן, ויהיו מחירים שישראל תאלץ לשלם אבל בסוף זה יקרה.

בשנתיים האחרונות ראינו מראות שעד לפני שנתיים לא היה סיכוי לראות, יהודים רבים מרחבי העולם גם בעלי אזרחות ישראלית, הגיעו לסעודיה אמנם עם דרכונים זרים, אבל הסתובבו בגלוי עם כיפות עם פאות וביקרו אצל חברים שהכירו דרך עולם העסקים או דרך הרשתות החברתיות, ביקרו בביתם והצטלמו איתם ולא הסתירו את הביקור, המפורסם שבהם זה פעיל הרשת מוחמד סעוד מריאד, שמרבה לעלות תיעודים שלו עם יהודים שבאים לבקר אותו בביתו, אם הרשויות לא היו אוהבות את זה, הן היו מנועות את זה.


חרדים מבקרים בביתו של מוחמד סעוד

גם החברים הסעודים של היהודים שבאים לבקר בסעודיה לא הסתירו את הביקור של חבריהם היהודים, כפי שראינו את הרב יעקב הרצוג, שנמצא בסעודיה ודואג לצרכים הרוחניים של אלפי יהודים שנמצאים שם, היהודים הם ברובם מארה"ב ומאירופה, הם עובדים שם בהייטק, בתעשיית הנפט, ובעוד מקצועות. לא אחת פורסמו תיעודים של חרדים ברחובות סעודיה, למשטר הסעודי זה נוח, הסעודים רוצים להראות לעולם שהם פלורליסטים, ושהם מקבלים גם בני דת אחרת, יש אינטרס לסעודים להראות לאמריקאים וגם לאירופה שהם השתנו, אילו דברים שרק מוחמד בן סלמאן מסוגל לקדם, הגוורדיה הישנה בסעודיה לא מסוגלת לקבל החלטות כאלה, זה חזק מהם, אבל הדור הצעיר של סעודיה רוצה להתקרב למערב, אמנם להישאר עם השמרנות, אבל להתקדם למערב וליהנות ממנעמי המערב.


הרב יעקב הרצוג עם ידיד בסעודיה

הסעודים צריכים מדינות חזקות סביבם, כשהם מסתכלים ימינה ושמאלה הם רואים את איראן, הם רואים את עיראק נשלטת על ידי איראן, הם חייבים מדינה שתגן עליהם. טיסה מישראל לסעודיה זה עניין של כמה שעות, במיוחד אם מחשיבים את העיר העתידית ניאום שנמצאת קרוב מאד לאילת, ואם שני הצדדים ישכילו להתנהל, תהיה פה נורמליזציה שבסופו של דבר גם תשפיע גם על הפלסטינים, הם יבינו שכדי לקבל משהו, הפעם הם יצטרכו לתת משהו, עד עכשיו הפלסטינים התרגלו שרק הישראלי מוותרים, שרק הישראלים נותנים, שרק הישראלים באים לקראתם, רק הישראלים עושים בשבילם מחוות.

אם תהיה נורמליזציה עם סעודיה, הפלסטינים יבינו שהם חייבים לעשות משהו מצד עצמם, כי אחרי הסכם נורמליזציה עם סעודיה הפלסטינים יעניינו את הסעודים הרבה פחות מעכשיו, והפלסטינים יודעים את זה.

סעודיה מלך סעודיה מוחמד בן סלמאן הסכמי אברהם הרב הרצוג מוחמד סעוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד