י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
דור דור ומנהיגיו

ההנהגה הליטאית: 'רשכבה"ג' לגרי"ג אדלשטיין, 'מרן' לזקני הדור

לאחר פטירתם של גדולי ישראל בשנים האחרונות ועדכון חברי מועצת גדולי התורה, ארבעה מגדולי ישראל זקני ראשי הישיבות יקבלו החל מהיום את התואר "מרן" בבטאון הליטאי. תוארו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין ישא את התואר "רשכבה"ג". 'בחדרי' עם כל הפרטים וההיסטוריה

ההנהגה הליטאית: 'רשכבה"ג' לגרי"ג אדלשטיין, 'מרן' לזקני הדור
מרנן חברי המועצת עם התואר 'מרן' צילום: שוקי לרר

חילופי ההנהגה הליטאית: הבוקר (שלישי) בעיתון 'יתד נאמן' הוענק לראשונה התואר 'רבן של כל בני הגולה' או בראשי התיבות 'רשכבה"ג' לראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין ונשיא מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה'.

התואר 'רבן של כל בני הגולה' ניתן בעיתון למנהיג היהדות החרדית ומייסד העיתון מרן הגראמ"מ שך זצ"ל כמו גם למרן הגרי"י קנייבסקי 'הסטייפלער'. עם הקמת העיתון הורה הגרא"מ שך לכתוב את התואר 'מרן' אף להגרי"ש אלישיב זצ"ל הגרש"ז אויערבאך והגר"ד פוברסקי זצ"ל ראש ישיבת פוניבז'. 

בהמשך מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל קיבל אף הוא את התואר 'רשכבה"ג', עם המהפך בעיתון בשנת תשע"ב נקבע התואר למרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ולאחריו למרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שנפטר בשושן פורים האחרון. התואר 'הגאון הגדול' שמוצמד לכל חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה נקבע בשנת תשנ"ט ע"י הגרי"ש אלישיב. ברבות השנים נתעטרו בו גם חברי מועצג"ת של אגודת ישראל בארה"ב.

עד היום התואר שהוצמד לשמו של הגרי"ג אדלשטיין היה 'רבנו מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין', ושל יתר חברי המועצת נותר 'הגאון הגדול'. כעת התואר של זקני הדור, חברי המועצת וראשי הישיבות, הגרב"מ אזרחי (94) הגרמ"צ ברגמן (92), הגר"ד לנדו (92) והגרב"ד פוברסקי (91) שודרג לתואר 'מרן'. שאר חברי המועצת של 'דגל התורה' נותרו בתואר 'הגאון הגדול'.

גדולי הדור, הגרי"ג אדלשטיין, הגרב"מ אזרחי, הגרמ"צ ברגמן, הגר"ד לנדו והגרב"ד פוברסקי. צילומים: שוקי לרר

ל'בחדרי חרדים' נודע מאחורי הקלעים, כי לאחר פטירתם של גדולי ישראל בעת האחרונה ובפרט הסתלקותו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, כמו גם המינויים האחרונים של חברי המועצת של 'דגל התורה', עלו הרבנים חברי הוועדה הרוחנית של העיתון 'יתד נאמן' למרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין והציעו בפניו את נושא התארים של חברי המועצת. הגרי"ג הכריע כי התואר שיוענק לזקני חברי המועצת כולם מעל גיל 90, יהיה התואר 'מרן'. שאר חברי המועצת בהם אלו שמונו בעת האחרונה יוותר 'הגאון הגדול', כזכור למועצגה"ת מתמנים חברים רק מעל גיל 80 מלבד ראש ישיבת מיר, הישיבה הגדולה ביותר בארץ ישראל, הגרא"י פינקל, והגר"ש שטיינמן מצד היותו בנו של מרן הגראי"ל זצ"ל.

השינויים כמו גם קביעת התארים בבטאון מפלגת 'דגל התורה' יתד נאמן הוא אינו דבר שבשגרה. כאשר מיום היווסדו ובפרט מאז פטירת מייסד העיתון מרן הגראמ"מ שך זצ"ל, חשיבותם ומעמדם של התארים והדקדוק בהם, מעורר ענין רב ושיחה פורה בקרב הרחוב הליטאי, כאשר התואר ה'מרן' במפלגה הליטאית מסמן בדרך כלל את דור ההמשך של ההנהגה הליטאית, שנראה שצוברת תאוצה מאי פעם.

תואר ה'מרן' במפלגה הליטאית מסמן כאמור את דור ההמשך של ההנהגה הליטאית, למרות שיש מי שמנסים להגיד שהיא נחלשת, כעת עם עד ארבעה מנהיגים גדולי תורה שיוכלו לסייע בהנהגה בכל השאלות המגוונות שיש על הפרק.

הרב גרשון אדלשטיין הרב מאיר צבי ברגמן הרב ברוך מרדכי אזרחי הרב ברוך דב פוברסקי הרב דב לנדו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד