כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

תצפית מפתיעה: משפחה שלמה של זאבים התגלתה בשטח החקלאי • צפו

תצפית מפתיעה תועדה במצלמות שביל בתוך פרדס לימונים בנגב, זאת לאחר שהחקלאי במקום גילה מאורה והחליט לדווח על כך. פקחים שהגיעו למקום העמידו מצלמות על השביל ובתיעוד הם הופתעו לגלות כי משפחת זאבים שלמה חיה באיזור – שני הורים ושבעה גורים • צפו

תצפית מפתיעה: משפחה שלמה של זאבים התגלתה בשטח החקלאי • צפו
הזאבים יוצאים מהמאורה צילום: ינאי בונה / רט''ג

בנגב המערבי ישנם מספר פרטים בודדים של זאבים הם נצפים מידי פעם במצלמות שביל כחלק מניטור האוכלוסייה, אבל השבוע זכו לתצפית מפתיעה של משפחת זאבים אבא אמא ושבעה גורים.

מאורת הזאבים ביום. קרדיט: ינאי בונה / רט''ג.

מורן בקיש פקח רשות הטבע והגנים: "חקלאי דיווח על תצפית של מאורת זאבים בתוך שטח חקלאי. הוא עסק בגיזום עצי הלימון ולפתע ראה חור כמו מאורה. מורן הגיע למקום ויחד עם מתנדב הציבו מצלמות שביל במטרה לזהות האם מדובר בזאבים וראה בתיעוד הפתעה גדולה משפחת זאבים זכר נקבה ו7 גורים. המאורה הפריעה לחקלאים לגזום את עצי הלימון בפרדס. אנחנו שמחים שהחקלאים נענו לבקשה והמתינו עם הגיזום כדי לא להפריע לזאבים ולגורים".

מאורת הזאבים בלילה. קרדיט: ינאי בונה / רט''ג.

ינאי בונה מתנדב רט''ג וצלם טבע שמסייע לפקחי הרשות בתיעוד וניטור הזאבים במקום: "האהבה הגדולה שלי בחיים זה לצלם והתרומה לרשות בשמירה על חיות הבר מעצימה את זה. בשנה האחרונה ראיתי רק זאבים בוגרים ועכשיו לראשונה תיעדתי גורים של זאבים אירוע מיוחד ומרגש עבורי".

מורן בקיש הוסיף: "מדובר בשיתוף פעולה שמטרתו לשמור על חיות הבר באיזור ולמנוע חיכוך עם הציבור ועם החקלאים".

התיעוד בוצע בפיקוח ואישור רשות הטבע והגנים  והוא משמש למחקר על פעילות הזאבים באיזור. בצורה הזאת הבנו שיש כאן משפחה חדשה ובסיוע החקלאי נצליח לשמור עליה על שיעזבו את המאורה.

אוכלוסיית הנגב המערבי מונה עשרות בודדות של פרטים. בתנאי המדבר הטבעיים טרפם הפוטנציאלי של הזאבים הוא ארנבות, חוגלות, מכרסמים, שועלים וצבאים.

הזאב ניזון גם מפירות ירקות וצמחים שונים כשיש מעט טרף. מאחר שמפגש בין טורפים גדולים לאדם עשוי להוביל ללא מעט מתחים ואף לפגיעה מכוונת בטורפים, הסברה הרווחת הייתה שהזאבים בנגב ינסו להימנע מקרבת האדם הן במרחב והן בזמן.

צריך סיבה טובה מאוד כדי שחיית בר תתקרב לאדם, קיומו של מזון בשטח הזמין להם גרם לשינוי בהתנהגותם. הזאבים התרגלו למצוא מזון בקרבת האדם.  ולעיתים מוצאים צל ומים בתוך הפרדסים. אין מדובר רק במזון שמקורו בפסולת או בגידולים חקלאיים ולעיתים אף האכלה שבוצעה על ידי האדם. האכלה של חיות בר היא עבירה על החוק בישראל. וברשות פועלים להסברת הנושא ואף לתיעוד פעילות הזאבים על מנת לנטר את האוכלוסייה.

קבוצת זאבים שטחים חקלאיים נגב זאב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד