כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
צפו בשידור החי

"אוחנה תוקף: "היועמ"ש אסר חקירה ומנע הפקעה לצורך שיפוץ

השר לביטחון הפנים לשעבר ח"כ אמיר אוחנה מעיד בפני ועדת החקירה לאסון מירון וטען כי במשטרה סירבו לאכוף הילולא בהם הם צריכים להכריע מי עולה ומי לא "הם דיברו על הכל או כלום" סיפר אוחנה ואמר כי כל ההגבלות עליהם דובר באותה השנה היו מבחינת הקורונה לדרישת משרד הבריאות ולא מבחינה בטיחותית

"אוחנה תוקף: "היועמ"ש אסר חקירה ומנע הפקעה לצורך שיפוץ
השר לשעבר אמיר אוחנה בועדת החקירה לאסון מירון צילום: לע"מ

דיוני ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון התחדשו הבוקר (שלישי) - כאשר בראשותה עומדת השופטת בדימוס דבורה ברלינר. כזכור ברלינר מונתה ע"י נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, בתום ימי השבעה על פטירת יושבת ראש הוועדה, הנשיאה (בדימוס) נאור ע"ה.

הבוקר מעידים חבר הכנסת אמיר אוחנה, השר לביטחון פנים לשעבר. גם קודמו בתפקיד השר לבט"פ, גלעד ארדן וניצב בדימוס דוד צור, ח״כ לשעבר שעמד בראש ועדת משנה לבחינת היערכות המדינה להילולת רשב״י במירון, מחר יעיד השר לשעבר אריה דרעי, שכיהן כשר הפנים באותה תקופה.

בשעה זו מעיד השר לביטחון הפנים לשעבר ח"כ אמיר אוחנה בפני ועדת החקירה לאסון מירון, שנה בדיוק לאחר האסון הכבד שגבה את חייהם של 45 אנשים אשר אירע בזמן שכיהן כשר. כזכור, מיד לאחר האסון אמר אוחנה כי הוא לוקח אחריות על האירוע, אך "אחריות אין פירושה אשמה".

באותה שנה סיפר השר כי כל הדיבורים סביב ההגבלות על ההר במירון היה בעקבות הגבלות הקורונה, יתרה מכך טען השר, "המשטרה טענה 'הכל או כלום' אנחנו יודעים לאכוף את סגירת ההר, אנו יודעים לאכוף הר מלא בחוגגים, המשטרה לא יודעת לקיים אירוע בצורה בטוחה שבו היא צריכה לבחור מי יבוא ומי לא".

אוחנה סיפר על מפגש עם ראשי הרשויות החרדיות שביקשו לא לאסור עלייה להר מטעמים אפידמיולוגים הם טענו כי ימים ספורים לפני כן, הם הציגו נתונים שקשה להתווכח איתם, התחלואה ברוך השם באותו הזמן היו טובים, החיסונים כבר הגיעו לרבים שכבר חוסנו והתחלואה ירדה מ-10,000 חולים חדשים מדי יום לרמה של פחות מ-100, פעם זה היה 30 או 50, אלה היו סדרי הגודל. בנוסף, מידי יום שישי של תקופת הרמדאן היו מתכנסים עשרות אלפים על הר הבית, עוד נוסיף לכל זה גם את המתח הפוליטי בהפגנות שזכורות ודאי לכולנו בבלפור והם אומרים לי איך אפשר לומר לציבור שלנו שהוא לא יוכל לעלות להתפלל בהר, לא דיברו בכלל על הגבלות בגלל חשש מאסון.

השר לשעבר סיפר, "אני זוכר שהאדמו"ר מבעלזא כתב מאמר בעיתון שבו הוא הדגיש את נושא פיקוח נפש הרוחני והנפשי, לצד פיקוח הנפש בנושא של חיי אדם, כאשר ההחלטות שהתקבלו לוו כל העת בתחושה של התחשבות בציבור החרדי בהתאם למצב ולמתיחות בשטח"

השופטת בדימוס דבורה ברלינר שעומדת בראש הוועדה ניסתה לרמוז לשיקולים פוליטיים בהחלטה, על בסיס העדויות הקודמות שניתנו בוועדה, ואוחנה הכחיש: "זה לא היה מאבק פוליטי. לא אהבתי שנקטו בטונים חריפים. בתוך החדר הייתה הסכמה ולא היה צורך לנסות לשכנע אותי". הוא הוסיף כי "היה בהלם" מכך שהישיבות לא מוקלטות, וביקש שכל מה שנאמר בהן יתועד. לדבריו, "יומיים קודם היו עשרות אלפים על הר הבית. איזו הצדקה יש לי לא לאפשר לעשרות אלפים לעלות להר?".

השר סיפר כי משרד הבריאות רצה מאוד להגיע להגבלה מספרית. המשטרה טענה כי היא לא מתנגדת להגבלה אלא שהוסיפה כי אין לה את הכלים לאכוף, המפכ"ל נתן את המספר 10,000 איש, אך לא תכננו לאכוף את המספר.

אוחנה הוסיף בעדותו כי במהלך הביקור שלו החשש האמיתי שלי היה, מה שבאמת הדאיג אותי ואת כל היתר זה הפרנצעס (טריבונות) שרוקדים עליהן כאיש אחד באותו קצב. אתה רואה את זה ואתה אומר ׳אוי ואבוי׳. זה נראה מפחיד אבל כך זה מתקיים כל שנה".

חברי הוועדה שאלו את אוחנה אם ידע על מצב הצפיפות בהר, שלא בהקשר הקורונה. "כן. כל שנה הצפיפות והדוחק הם אתגר משמעותי עבור המשטרה. זה ברור שזה אירוע נפיץ, מורכב, ולכן המשטרה מתייחסת לזה בצורה רצינית. התקיימה עבודת מטה מאוד מסודרת". לדבריו, כשהציגו לו את התוכנית, "התרשמתי מעבודה מאוד מסודרת, רצינית, אחראית שהתבצעה במשטרה".

כשנשאל אוחנה אם חשב שיש מענה לבעיית הצפיפות, השיב כי "בכל שנה מפיקים לקחים מהשנה הקודמת כולל בהצגת תוכניות שהוצגו לפניי". לדבריו, המענה בא לידי ביטוי בכמה מובנים: בשוטרי התנועה ובסדרנים "שנמצאים על ההר", ולדבריו "אמורים לתת מענה". אוחנה נשאל איך ידע על הסדרנים, וענה: "אני יודע שיש שם סדרנים, מטבע הדברים המקומות הקדושים מביאים אותם. וגם כמובן הכי חשוב, אותם כמעט 5,000 שוטרים, 4,700 שוטרים שהשתתפו באירוע ולקחו חלק, והרעיון היה שיתנו מענה לכל האתגרים הידועים והמוכרים, גם אתגר הצפיפות".

אוחנה נשאל האם בדיעבד, במחשבה לאחור היית יכול לעשות משהו אחרת? הוא השיב: השאלה הזו עולה אצלי הרבה, ואני אגיד במלוא הכנות, חוכמה שבדיעבד היא קטנה מאד, לא רק אני, גם המפכ"ל וממ"ז צפון השקיעו את כל היכולות שלהם בעבודת מטה מסודרת, קיימו את ההליך הכי סדור שאני מכיר, ולכן התשובה שלי היא לא - אוחנה חזר על דבריו כי הוא לא לוקח עליו את האחריות אך לא את האשמה.

בהמשך נשאל אוחנה, האם הורית למשטרה לעשות תחקיר? אוחנה השיב וסיפר כי "בבוקר של האסון ביום שישי, כמובן הגעתי לשטח, פגשתי את המפכ"ל, מפקד המחוז וראש אגף החקירות, ואני לא זוכר מי מהם אמר לי שבהוראת היועמ"ש לא יכולים לבצע תחקיר".

חבר הועדה ביקש לעדכן את אוחנה, "תחקיר נועד למצוא את הכשלים שצריך לתקן כדי לדעת מה היה לא בסדר, גם לאירוע עתידי. עד לרגע זה המשטרה לא עשתה תחקיר מהסיבה הפרוזאית שהיא רוצה להגן על אנשיה". אוחנה התגונן וניסה להשיב כי כנראה בהנחיית היועצים המשפטיים "בכל אימת שמתנהלת חקירה פלילית מונעים מהמשטרה לעשות תחקיר", אמר אוחנה והוסיף, "בצבא חומר שעולה בתחקיר לא יימסר למצ"ח, במשטרה זה לא כך ולכן מהסיבה הזו אני מניח לא עשו תחקיר".

חבר הועדה הצדיק את השר ואמר "אתה כל כך צודק שאין לי מה לומר לך שועדת אור המליצה את הדברים האלו למשטרה, אבל היא אמרה במפורש למשטרה שכשלוחת ציבור יש חובת נאמנות לברר מה קרה כדי לתקן".

אוחנה השיב: "אני בשמחה אעשה את זה", אמר השר לשעבר ועבר לנאום שתוקף את מוסד היועמ"ש גם באשר לחקירת המשטרה וגם באשר להפקעת השטח שלטענת אוחנה היה יכול למנוע את האסון אלא שהיועמ"ש אסר לעשות זאת. "מי מחליט מיהו הריבון, מהו הכח, שר רוצה להקליט את הדיונים שמתקיימים אצלו, והגורמים המשפטיים כפי שמונח בפניכם מונעים את הדבר הזה. השרים לפיד ושטייניץ ניסו להפקיע את שטח ההר בכדי לאפשר הקמת תשתיות ראויות. אלו בעיני הנושאים הכי חשובים, הייעוץ המשפטי לממשלה בלי חוק שקובע מה סמכויותיו, קובע לעצמו. הגורם הלא דמוקרטי עוצר את הגורם הדמוקרטי".

אסון מירון תשפ"א ועדת חקירה ממלכתית אמיר אוחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד