כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
"איראן שיקרה לעולם"

דו"ח סבא"א: איראן כמעט הגיעה לכמות האורניום הנדרשת לפצצה גרעינית

ברבעון האחרון העשירה איראן עוד 9.9 קילוגרמים של אורניום לרמה של 60 אחוזים | הסוכנות לאנרגיה אטומית יודעת על קיומו של אורניום בשלושה אתרים לא מוכרזים, ואיראן מסרבת להשיב על השאלות | כך למעשה איראן כמעט הגיעה לכמות האורניום הנדרשת לייצור פצצה גרעינית | ראש הממשלה "איראן שיקרה לעולם, ואיראן משקרת לעולם שוב עכשיו. העולם מוכרח לוודא שאיראן לא תצא מזה ללא עונש"

כור גרעיני באיראן: אילוסטרציה
כור גרעיני באיראן: אילוסטרציה צילום: pixabay

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פרסמה אתמול דו"ח תקופתי, שמציג תמונת מצב חמורה מאוד, ממנה עולה כי איראן כבר הגיעה או תגיע בקרוב מאוד לכמות האורניום המועשר הנדרשת להרכבת פצצה גרעינית. על פי ההערכות של מומחי סבא"א, כדי לייצר פצצה גרעינית אחת, יש צורך בכ-42 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה של 90 אחוזים.

מהדו"ח עולה, כי לאחר שברבעון האחרון הצליחה איראן להעשיר עוד 9.9 קילוגרמים של אורניום לרמה של 60 אחוזים, היא מחזיקה כעת ב-43 קילוגרמים המועשרים ברמה של 60 אחוזים, וההערכה היא שהיא יכולה להעשיר את האורניום הזה בקלות רבה לרמה של 90 אחוזים, אלא שבמהלך ההעשרה כמות האורניום פוחתת מעט, ולכן זקוקה איראן ל-12 קילוגרמים נוספים של אורניום שיועשר לרמה של 20 אחוזים, כמות שאיראן מעשירה לפי האמור לעיל בתוך כארבעה חודשים לכל היותר.

כשיהיו בידי איראן 55 קילוגרמים של אורניום מועשר ל-60 אחוזים, היא תוכל לעבור לשלב ההעשרה הבא ולהפוך את החומר הזה למועשר ברמה של 90 אחוזים, כשבידיה צפויים להישאר בשלב זה כ-42 קילוגרמים מועשרים ברמה של 90 אחוזים – הכמות הנדרשת לייצורה של פצצה גרעינית אחת.

במקביל, איראן מחזיקה בכמות של 3,809 קילוגרמים של אורניום מועשר, רובו מועשר ברמה נמוכה. מדובר בכמות כפולה פי 18 מכמות האורניום שהותר לאיראן להחזיק במסגרת הסכם הגרעין. בסבא"א מציינים כי הנתונים הללו הם רק חלקיים, משום שאיראן מפעילה שלושה אתרים גרעיניים נוספים, אבל מעולם לא הכריזה עליהם כעל אתרים גרעיניים, ועל כן הם אינם כפופים מבחינתה לפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שאינה יודעת מה כמות האורניום המוחזקת באתרים אלו ולאיזו רמה העשירו אותו האיראנים, כך שיתכן שאיראן מחזיקה כבר כיום בחומר המספיק לייצורן של כמה פצצות גרעיניות.

בדו"ח של הסוכנות הודגש כי חרף העובדה שהסוכנות שיגרה שאלות לאיראן בדרישה לקבל הבהרות לגבי הפעילות הנעשית בשלושת האתרים הללו, איראן מסרבת בתוקף להשיב על השאלות, ואין לה שום כוונה לאפשר לפקחי סבא"א להיכנס לאתרים אלו ולבדוק את תכולתם והפעילות המתבצעת בהם. בשבוע הבא צפויה מועצת הנגידים של סבא"א להתכנס ולדון בדו"ח שפורסם אתמול, וההערכה היא שחלק מהנגידים יבקשו לפרסם גינוי חריף נגד איראן, דבר שצפוי להנחית מכת מוות על המאמצים האמריקאים להגיע להסכם גרעין, שיכלול בעיקר ויתורים מפליגים לטובת איראן.

ברקע פרסום דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בעניין הגרעין האיראני, ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס היום לאמירותיו השקריות של שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, על בימת הכנס בדאבוס בשבוע שעבר.

"אני מחזיק בידיי הוכחה לשקרים שלך. לאחר שאיראן גנבה מסמכים מסווגים מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, איראן השתמשה במידע הזה כדי להבין מה הסוכנות קיוותה למצוא, ואז בדתה סיפור כיסוי והסתירה ראיות כדי להתחמק מהחקירה הגרעינית. כיצד אנחנו יודעים זאת? כיוון ששמנו ידינו על תוכנית ההונאה של איראן לפני מספר שנים, והיא נמצאת כאן בידיי".

"הנה היא, בשפה הפרסית: מאות עמודים שעליהם החותמת של משרד המודיעין האיראני. במסמכים האלה יש אפילו הערות שנכתבו בכתב יד על ידי בכירים איראניים, כמו ההערה הזאת, שכתב מי שהיה אז שר ההגנה האיראני לפחריזאדה. הוא כותב: "במוקדם או במאוחר, הם (בהתייחסות לסבא"א) ישאלו אותנו, ואנחנו צריכים שיהיה לנו סיפור כיסוי מקיף עבורם". הוא מדבר על סיפור כיסוי, והנה אותו סיפור כיסוי. איראן שיקרה לעולם, איראן משקרת לעולם שוב, ממש עכשיו. העולם מוכרח לוודא שאיראן לא תצא מזה ללא עונש".

נפתלי בנט איראן הגרעין האיראני אורניום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד