י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

יעקב אביב: הדמיון וההבדלים בין בנייה פרטית לציבורית

יעקב אביב מפקח בנייה מסייע לכם להבין את ההבדל בין בנייה פרטית לבנייה ציבורית • מה ההבדלים בין בנייה על שטח ציבורי לבין בנייה על שטח פרטי? האם יש דימון בין בינוי ציבורי לבינוי פרטי?

יעקב אביב: הדמיון וההבדלים בין בנייה פרטית לציבורית
יעקב אביב - מפקח בנייה צילום: יח"צ

יעקב אביב עם ההבדלים בין בנייה פרטית לציבורית
מלאכת בניית מבנה פרטי או ציבורי אינה פשוטה ותלויה במשתנים שונים ואנשי מקצוע רבים שתפקידם להעמיד את המבנה על הצד הטוב ביותר ובהתאם לחוק ולתקנות, על אף מאפיינים משותפים רבים ישנם הבדלים בין בנייה פרטית לציבורית.
אחד ההבדלים הברורים ביותר הוא הצורך במבנה, בעוד בנייה פרטית עוסקת בדיור בלבד או בניית שטח מסחר/עסק, השיקולים של רשות מקומית או מדינה הם שיקולי צרכים ציבוריים לבניה או הרחבה של מבנה ציבורי: גן ילדים, בית ספר, מועדון קהילתי ומבנים גדולים יותר אותם בונה המדינה כדוגמת בית חולים, בסיסים צבאיים וכו'.

משכנתא היא הבדל עם סייג, מרבית הישראלים יצטרכו לקחת משכנתא כדי לבנות דירה או וילה, ייתכן ותופתעו אך גם רשויות מקומיות צריכות לקחת "משכנתא" על פרויקטים שונים ובעיקר פרויקט של בניית מבנה ציבור חדש או הרחבתו, כל פרויקט או הוצאה של רשות מקומית מתוקצבת מתקציבים רגילים או מתקציבים בלתי רגילים (תב"ר), ככל שהפרויקט גדול יותר כך הסיכוי שרשות מקומית תצטרך לקחת הלוואה מהבנק הוא גדול יותר.
יעקב אביב מציין כי אמנם מדובר על מוסדות ללא כוונת רווח עם תקציבים גדולים אך גם חשבי הרשויות המקומיות לוקחים בחשבון שלצורך בניית מבנה ציבור מכל סוג שהוא הרשות המקומית תצטרך לקחת הלוואות ארוכות טווח.
למרות זאת, אין להשוות בין משכנתא שאתם צפויים לקחת במרבית המקרים אל הלוואות של עשרות מיליוני שקלים למספר רב של פרויקטים שרשות מקומית תיקח בחלק מהמקרים.

ישראלים רבים המבקשים לבנות וילה פרטית יידרשו לרכוש את השטח עליו יבנו את הוילה, אם לא רכשו מבנה ישן ועלות השטח כוללת בעלות המבנה טרם ההריסה.
בבניית מבנה ציבורי הרשות המקומית אינה נדרשת לרכוש את השטח הציבורי מכוון והוא בבעלותה, בפרויקטים ציבוריים גדולים של המדינה לעיתים תידרש הפקעת שטח פרטי בתמורה לפיצויים בהתאם לדין, עלות השטח אינה פקטור אלא המיקום הנדרש לבניית מוסד ציבורי.

הדגשים של יעקב אביב בנושא ההבדלים בין בנייה פרטית לציבורית

יעקב אביב מסביר כי בבנייה ציבורית תמיד יהיה מנהל עבודה שעובר בדיקות איכות קפדניות, מפקח שעובד באופן קבוע כל עוד אתר הבנייה פתוח, קבלנים הכפופים להסכמים ולא יכולים לסטות ממה שהאדריכל ביקש, וכמובן, איכות החומרים ואיכות הבנייה תמיד נבדקת. כל הזמן יש אכיפה הדוקה על הביצוע ומעקב אחרי עמידה בתקן המחמיר. לעומת זאת, שוק הבניה הפרטי הוא מאוד פרוץ ושם קבלנים יכולים לסטות ימינה ושמאלה כדי לחסוך משאבים ולעגל פינות, אין תמיד פיקוח הולם ויש המון בעיות ומחדלים כי אחד מנותני השירות רצה "לחסוך כסף או זמן", ולכן צריך מפקח מקצועי שיעקוב אחרי המתרחש באתר הבנייה וינהל את הביצוע ברמה המדויקת ביותר, כפי שהבונים או הדיירים העתידיים חולמים.

מה דומה בין בינוי פרטי לבינוי ציבורי? יעקב אביב עונה!
כל האישורים הנדרשים לבניית מבנים פרטיים נדרשים גם לבנייה ציבורית, רשויות מקומיות או המדינה יצטרכו לקחת מפקח בנייה, קבלן עבודה ויועצים שונים כדי לעמוד בכל הדרישות וכן כדי לקבל את כל האישורים הנדרשים בחוק.
בדומה למבנה פרטי, בונה מבנה ציבורי אינו מקבל הנחות מחובת תכנון אתר בנייה, דרישות להיתר ודרישות לתעודת גמר.

מפקח בנייה למבני ציבור יידרש לעמוד על כל תהליך הבנייה בדיוק כמו מפקח בנייה לוילה ובתים פרטיים: התכנון, לוחות הזמנים ואבני הדרך, דרישות בטיחות באתר בנייה וכל אחראיות נדרשת במהלך הבנייה תידרש מכל סוג של מפקח בנייה.
דרישות לפינישים ותיקון ריג'קטים סופיים זהים בבנייה פרטית וגם בבנייה ציבורית, בדומה אל בנייה פרטית שבו הדיירים של הוילה או הבית הפרטי מעוניינים לקבל את הנכס בהתאם לתכנון והסיכומים וברמה הגבוהה ביותר, כך גם הרשות המקומית או החברה הכלכלית מטעמה ידרשו לקבל את האיכות הטובה ביותר עבור הילדים, בני הנוער או הגיל השלישי שצפויים לשהות במבנה הציבור.

מפקח בנייה מנוסה, יעקב אביב, מסכם את הקו המפריד בין בנייה פרטית לציבורית: "לעיתים נוטים לראות הבדלים גדולים בין בנייה ציבורית לפרטית, אך קיים דמיון ונקודות משותפות רבות בין משפחה או אדם שרוצה לבנות וילה או בית פרטי לבין גוף ציבורי שמעוניין לבנות מבנה ציבור".

לאתר הבית של המפקח יעקב אביב לחצו פה!

 

בניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד