י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
השקרים מתגלים

שדרנית אמיצה: "יש מצב שזה יעלה לי בחיים"

פארידה סיאל, מגישה בערוץ טלוויזיה באפגניסטאן, שלאחרונה כמו עיתונאיות אחרות חויבה לכסות את פניה בשידור, בהתאם לצו חדש של הטליבאן שהשתלט על המדינה בקיץ, מספרת בריאיון מקאבול על המצב במדינה השסועה

שדרנית אמיצה: "יש מצב שזה יעלה לי בחיים"
הטאליבן ברחובות אפגניסטן צילום: צילום מסך

אמיצה במיוחד: פארידה סיאל, מגישה בערוץ '‎'TOLOnews באפגניסטאן, שלאחרונה כמו עיתונאיות אחרות במדינתה חוייבה לכסות את פניה בשידור בהתאם לצו חדש של הטליבאן שהשתלט על המדינה באוגוסט האחרון לאחר נסיגת ארה"ב מהמדינה, שוחחה עם רועי קייס ויואב זהבי ב'כאן חדשות' וסיפרה על המצב.

המסכה שאתם רואים על פניהן של מגישות הטלוויזיה באפגניסטן אינה קשורה בקורונה. צו של הטליבאן שנכנס לתוקפו בשבוע שעבר התיר להשאיר גלוי רק את העיניים. בראיון מיוחד מקאבול, בירת אפגניסטן, מספרת פארידה סיאל, מגישה בערוץ TOLO על ההתדרדרות בזכויותיהן של העיתונאיות במדינה ושל הנשים האפגניות בכלל.

"בשני העשורים שחלפו מאז כבשה ארה"ב את אפגניסטן, מגישות הטלוויזיה יכלו להופיע ללא כיסוי ראש, חלקן בחרו לכבד את המסורת האיסלאמית. וזו המילה העיקרית כאן, בחירה, לפני הטליבאן יכולתי לבחור ועכשיו פוקדים עלי, מאז ההשתלטות המחודשת של טליבאן על אפגניסטן בעקבות הנסיגה האמריקנית בקיץ, נראה שהארגון האיסלאמי הקיצוני לא עומד בהבטחות שלו".

כדי לקבל סיוע בינלאומי, הטליבאן הבטיח לשמור על זכויות נשים, אך מהר מאוד זכויות הנשים נעלמו. "הכל השתנה, סגרו בתי ספר, מנסים להעלים אותנו מהמרחב הציבורי". בימים כאלה, שבהם הכלכלה העולמית – ודאי זו האפגנית – מצויה במשבר, החשש של פארידה מקבל משמעות כפולה. "אני מפחדת שלא אוכל לפרנס את המשפחה" היא אומרת.

תחת שלטון הטליבאן להתראיין לערוץ ישראלי אינו דבר מובן מאליו. העיתונאית האפגנית מודעת לסיכון הזה אבל בוחרת במודע ואפילו מתעקשת לקיים אותו בכל זאת, "יש מצב שזה יעלה לי בחיים" היא אומרת באומץ. ואולי המילים האלה ממחישות יותר מכל מה חוות בחודשים האחרונים הנשים באפגניסטן. נשים שכבר התרגלו לתרבות של אפשרויות ושל בחירה, תרבות שהולכת ונעלמת ממש כמו פניהן. היא מבקשת שהקהילה הבינלאומית תסייע להן, אך הקהילה הבינלאומית עסוקה במלחמה באוקראינה, ופחות מתעניינת בנעשה באפגניסטן.

ממשלת הטליבאן הזמנית בה חברים רק גברים, השעתה את החינוך התיכוני עבור רוב הבנות, מנעה מעובדות בחלק ממשרדי הממשלה לחזור לעבודתן, אסרה על נשים לנסוע מעבר ל-70 קילומטרים אלא אם כן מלוות בקרוב משפחה גבר והמליצה להן בחום להישאר בבית.

בהודעת הטליבאן ביום שישי האחרון צוין כי "הממשלה רואה בשמירה על חיג'אב איסלאמי בקנה אחד עם המנהגים הדתיים והתרבותיים של החברה ושאיפותיהן של רוב הנשים האפגניות". בהמשך הדגישו כי "שום דבר לא נכפה על העם האפגני שנוגד את האמונות הדתיות והתרבותיות של החברה האסלאמית".

הקהילה הבינלאומית לא הכירה בטליבאן כשליטים הלגיטימיים של אפגניסטן, והודיעה שהנושא יגיע לבחינה רק לאחר שהקבוצה האיסלאמיסטית תעמוד בהבטחותיה להגן על זכויות האדם של כל האפגנים, במיוחד אלה של נשים. לאחר שהטאליבן שיקר ולא עמד בהבטחתו.

טאליבן רועי קייס אפגניסטן טלוויזיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד