י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"עילוי לכל דבר ועניין"

תוכנית פרדס: החרדים של המוסד והשב"כ נחשפו

תכנית פרדס, שמשלבת חרדים בגופי הביון והמודיעין בישראל נחשפה בכתבה נרחבת במגזין G היוקרתי של "גלובס" | יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר: "המתקבלים הם אנשים מוכשרים שהמוסד צריך, לא עושים טובה לאף אחד" | היו"ר והמייסד הרב משה קהן: "יש חלק משמעותי בציבור שהוא בלי שום כחל וסרק עילוי לכל דבר, פרדס נותנת להם משהו מעבר למקום העבודה הנוכחי שלהם" | בימים אלו נשלמת ההרשמה למסלול השלישי בתוכנית הייחודית

תוכנית פרדס: החרדים של המוסד והשב"כ נחשפו
חרדי. אילוסטרציה צילום: קובי גדעון, פלאש 90

בעיתון "גלובס" בסוף השבוע נחשפה פעילותה של תכנית "פרדס", שמשלבת חרדים שכבר נמצאים בשוק העבודה, במשרות יוקרתיות בגופי הביון והמודיעין הסודיים ביותר של מדינת ישראל. בכתבה הובאו דבריהם של החרדים שכבר משרתים בגופים המסווגים וכן התייחסות נדירה של ראשי המוסד לשעבר יוסי כהן ואפרים הלוי לשילוב חרדים בגופי המודיעין.

בין היתר צוטט ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שנחשב לאחד מהתומכים הגדולים בפעילות תכנית "פרדס", כי שילוב החרדים במוסד אינו במסגרת אפליה מתקנת. "אנחנו לא עושים טובה לאף אחד, המתקבלים הם אנשים מוכשרים שהמוסד צריך, ובזכות המסננת המאוד צפופה של פרדס ושנים של הכשרה ומיון מגיעים טובים, אנשי מוסד לכל דבר ועניין" אמר.

מי שיסד את התוכנית ועומד בראשה הוא הרב משה קהן, בוגר ישיבות תפרח ומיר המתגורר בירושלים: "המסלול לא הופך את האברכים לסוכני שינוי בקהילה" אמר בראיון לגלובס "המסלול שלנו פונה דווקא לצעירים שאוהבים את אורח חייהם וחזקים בחרדיותם וכבר נמצאים בתוך מעגל העבודה אבל רוצים משהו מעבר. תוך שנה הם בעבודה שהם לא חלמו עליה שנה קודם".

אחד האברכים החרדיים, שכיום עובד כסוכן סייבר בשב"כ, מספר כי אין לסביבתו הקרובה מושג היכן הוא עובד. "רובם חושבים שאני עובד בהייטק" הוא אומר בראיון לאלה לוי וינרב בכתבה שפורסמה במגזין G של "גלובס" בסוף השבוע. בוגר נוסף שעובד ביחידת הסיגינט היוקרתית של משטרת ישראל ופענח לאחרונה תיק ענק ומורכב של ימ"ר ירושלים מספר: "כשביקרתי ביחידה החוקרת, שיירה של עשרה חבר'ה, המפקדים, הקצינים, השוטרים, כולם שאלו איפה ר', ואז הם רואים בחור חרדי עם חולצה לבנה ומכנסיים שחורים. הם הופתעו מאוד וקיבלו אותי באהבה".

הרב משה קהן, היו"ר והמייסד של תוכנית "פרדס" לשילוב חרדים בגופים המסווגים

היו"ר והמייסד, משה קהן, מספר על הדרך שעשה לפתיחת התוכנית: "התחלתי עם המוסד ושם קיבלו את זה בזרועות פתוחות וחיברו את השב"כ ועוד גופים. באחת הפגישות אמרו לי תקשיב, הם אמורים להתמודד עם חיילים ששירתו ב-8200, שמוכשרים שנים. היו גם שאלות לוגיסטיות, כי חלקם נגיד לא ניידים, וכמוהן סוגיות כמו איך יקבלו את זה בקהילה".

אחד האנשים שסייעו לקהן להוציא לפועל את התוכנית הוא יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר. "בימים הראשונים שלי בתפקיד החלטתי שהארגון צריך להיות שוויוני מקצה לקצה" מספר כהן "היינו צריכים לעשות הרבה שינויים תרבותיים ובאנו במגע עם עמותות שונות. פרד"ס מאוד בלטה, כי יש לה מבנה ויעדים ברורים, היא יודעת איך לאתר ולגייס ומשקיעה זמן ומאמץ במיון ובהכשרה. זה מהלך שמאיר פנימה, אל עובדי המוסד שרואים הנה, חרדים יכולים לעבוד איתנו כתף אל כתף במבצעים, במודיעין, בביטחון, בטכנולוגיה" אומר ראש המוסד לשעבר.

הרב משה קהן סיכם את מהות תכנית פרדס, שבימים אלו נמצאת בשלב הרישום הסופי למחזור הלימודים השלישי: "הבנתי שיש חלק משמעותי בציבור שהוא בלי שום כחל וסרק עילוי לכל דבר ועניין, אנשים שחייהם באינטלקטואל, הם רוצים לתרום ולהיתרם ויש להם מנועים מטורפים, האנשים האלו שכבר יצאו בהכוונת רבותיהם לשוק העבודה ולמעגל התעסוקה מחפשים דבר מה מעבר למה שהם עושים היום במקום העבודה שלהם וזה מה שהם מקבלים בפרד"ס".

מוסד שב"כ פרדס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד