י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המלחמה על הבית

מדוע סוורודונצק האוקריאנית כל כך חשובה לרוסים

העיר סוורודונצק הוא מרכז תעשייתי משמעותי במזרח אוקראינה. זה גם המקום בו החלה הבדלנות הפרו-רוסית לראשונה באזור דונבאס לפני כמעט 20 שנה. כעת, הרוסים נלחמים על העיר בחירוף נפש

טנקים במריופול: אילוסטרציה
טנקים במריופול: אילוסטרציה צילום: צילום מסך

בקושי שבועיים לאחר שהחיילים האוקראינים האחרונים בעיר הנמל מריופול נכנעו לצבא הרוסי בתקווה לחילופי שבויים, אוקראינה עלולה לאבד עוד מרכז מרכזי בדונבאס - העיר סוורודונצק.

על פי הדיווחים, יש קרבות ברחובות, ועל פי הדיווחים החיילים הרוסים התקדמו למרכז העיר. המקום הוא מרכז תעשייתי משמעותי במזרח אוקראינה. זה גם המקום שבו החלה הבדלנות הפרו-רוסית לראשונה באזור דונבאס לפני כמעט 20 שנה.

העיר סוורודונצק ולישיצ'אנסק השכנה, הן הערים הגדולות האחרונות באזור לוהנסק, אזורי דונייצק ולוהנסק ידועים בשם הדונבאס, הן עדיין בשליטת קייב. אך רוסיה מתכוונת לכבוש את סוורודונצק . חיילים אוקראינים המגינים על האזור מסתכנים בנפילה בשבי. לפני המלחמה מנתה העיר סוורודונצק כ-100,000 תושבים. בעידן הסובייטי צמח יישוב שהפך לעיר חדשה לא הרחק מלוהנסק, דונייצק וחרקוב, הוא נקרא סוורודונצק על שם נהר סיברסקי דוניץ משנות ה-50.

בעיר סוורודונצק יש מפעל ענק, דמיטרו פירטאש, אוליגרך ואיל תקשורת שהתיישב באוסטריה ב-2014 ומאויים בהסגרה לארה"ב בחשד לשחיתות, הוא הבעלים של מפעל אזוט, המייצר בעיקר דשנים שמיוצאים ברובם מחוץ לאוקראינה. כמו מפעלים רבים אחרים באזור, מפעל אזוט התמודד בשנים האחרונות עם הפסקת ייצור עקב הסכסוך בדונבס. בעיר נמצאים גם כמה מפעלים כימיים אחרים.

הצבא האוקראיני שיחרר את האזור ביולי 2014, והעיר הפכה למרכז הממשל הצבאי-אזרחי האזורי. מוסדות ואוניברסיטאות שונות עברו לשם מלוהנסק. ב-2022 הם עברו שוב, הפעם למערב אוקראינה. לעיר סוורודונצק והעיר השכנה ליסיצ'אנסק, יש חשיבות אסטרטגית מכיוון שחלק זה של הדונבאס מתחבר לאזורים אחרים באוקראינה. ההתמקדות העיקרית היא בכביש המהיר המחבר את כל הערים יחד, הוא משמש לאספקת הצבא האוקראיני.

לכידת הערים הללו תאפשר לצבא הרוסי להגיע לגבול המנהלי של האזור. משם יוכל הצבא הרוסי להתקדם עוד מערבה לעבר קרמטורסק, מרכז מנהלי נוסף באזור דונייצק. קרמטורסק היא אחת מערי התעשייה הגדולות האחרונות שעדיין נשלטות באופן מלא על ידי קייב בדונבאס.

טנקים מריופול מלחמת אוקראינה רוסיה דונבאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד