כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

ארגונים יהודיים נאבקים על השליטה במילה 'כשר' באינטרנט

מלחמות היהודים עוברות לרשת: בקרב על השליטה במילה 'כשר' בכתובות אינטרנט, נאבקים ארגונים יהודיים זה בזה • "אם המונח 'כשר' ימוסחר - זה יפגע ביחס לדת"

ארגונים יהודיים נאבקים על השליטה במילה 'כשר' באינטרנט



בקרב על השליטה במילה "kosher" בכתובות אינטרנט, נאבקים ארגונים יהודיים זה בזה, בסוגיה אם למוצרי מזון שהוכנו בהתאם לצווים העתיקים צריך להיות שוק מקוון חדש.

חברי ICANN, הארגון המנהל את שמות הדומיין (domain) באינטרנט, יתכנסו השבוע בעיר הנמל דרבן שבדרום אפריקה כדי לפתוח בהרחבה משמעותית של שמות הדומיין. מהלך זה עשוי לכלול גם החלטה בסוגיה מי יכול לנהל ולהעניק רישיון למילים dot-kosher כסיומת לכתובות אינטרנט בדומה לסיומת dot-com ו-dot-net.

חמישה ארגונים חברו יחד כדי להתנגד לKosher Marketing Assets (KMA), החברה היחידה שהגישה בקשה להשתמש בסיומת dot-kosher. חמשת הארגונים טוענים ש-KMA מבקשת לעשות רווח ממסורת מקודשת שאסור למסחר אותה יתר על המידה. שני הצדדים, שכל אחד מהם מעורב בהענקת אישורי כשרות למוצרי מזון, מתנצחים ביניהם על האופן שבו יוכלו משתמשי האינטרנט למצוא מוצרים כשרים בעתיד.

"לדעתנו אם המונח 'כשר', שיש לו משמעות חשובה בדת היהודית, ימוסחר זה יפגע ביחס לדת בכלל ובציבור שומרי הכשרות בפרט", אמר הארווי בליץ, יו"ר ועדת הכשרות של איגוד הקהילות היהודיות האורתודוקסיות של אמריקה (UOJCA), אחד מחמשת הארגונים. הארגון, הפועל מניו יורק, מפקח על OU Kosher, הארגון הגדול ביותר בעולם להענקת אישורי כשרות.

KMA היא אחת מיחידות OK Kosher Certification מברוקלין, ניו יורק, שמתחרה ב-OU Kosher. מנכ"ל OK Kosher, הרב דון יואל לוי, אמר כי מעולם לא הייתה לו כוונה לשלוט באופן חד-צדדי בדומיין פוטנציאלי, ושהוא פתוח לשיתוף פעולה עם חמשת הארגונים, UOJCA, Star-K Kosher Certification, המועצה הרבנית של שיקגו (Chicago Rabbinical Council), מועצת הכשרות של קנדה (Kashruth Council of Canada), ושירות הפיקוח על הכשרות (Kosher Supervision Service) הידוע יותר בשם KOF-K.

מוצרים בעלי אישור כשרות כוללים דגני בוקר כמו רייס קריספיס של קלוג, ומוצרי מזון יהודיים מסורתיים יותר כמו מצות. גודל השוק למוצרי מזון שנרכשים בשל היותם בעלי אישור כשרות צפוי להגיע השנה ל-17 מיליארד דולר, לדברי חברת מחקר השווקים פקג'ד פאקטס.

בנובמבר הגישה KMA, אחת מיחידות OK Kosher, בקשה לסיומת dot-kosher, כדי "לקדם הענקת אישורי כשרות למזון בכלל, ואישורים של OK ולקוחותיה בפרט". רק ללקוחות שעברו בהצלחה את הבדיקות "המחמירות להכשר" יותר להשתמש בשם הדומיין. בבקשתה העריכה OK Kosher שיהיו לה יותר מ-600 בעלי היתר בשנת פעילותה השלישית. OK Kosher מפקחת על מוצרים מגוונים, כולל דגני Fruity Pebbles וקפה מקסוול האוס.

תהליך הבקשה לסיומת אינו זול, ועלותו מתקרבת ל-200 אלף דולר, כולל עמלת הערכה ושירותים משפטיים, לדברי לוי מ-OK Kosher.
כשר אינטרנט מריבות ארגונים שליטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד