ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
צפו בשידור חי

עדות מפתח: דרעי התייצב בפני ועדת החקירה לאסון מירון

שר הפנים לשעבר אריה דרעי, מעיד הבוקר בפני ועדת החקירה לחקר אסון מירון הנורא, בו נהרגו אשתקד, כזכור 45 בני אדם | בוועדה יבקשו להבין האם דרעי הפעיל לחצים פסולים על גורמי המקצוע לאשר מתווה ללא הגבלות על מספר העולים והמתפללים בהר | צפו בשידור החי

עדות מפתח: דרעי התייצב בפני ועדת החקירה לאסון מירון
אריה דרעי בוועדה צילום: Yonatan Sindel/Flash90     

השר וחבר הכנסת לשעבר אריה דרעי מעיד היום (חמישי) בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון שבו נהרגו 45 בני אדם שבאו להילולה. יו"ר ש"ס אריה דרעי ששימש אז כשר הפנים כשאירע האסון, וכזכור נלחם על כך שלא יהיו הגבלות על ההר למספר אנשים כפי שדרש אז משרד הבריאות מבחינה אפידמיולוגית, בוועדת החקירה יבקשו לברר מדוע נלחם לאשר מתווה שגורמי המקצוע המליצו שלא לקיימו (מבחינת מגפת הקורונה) והאם הפעיל לחצים בנושאים נוספים סביב האירוע.

רבים מהעדים שהתייצבו בפני הוועדה סיפרו לחבריה על התערבויות מצד הפוליטיקאים בנעשה במירון, ובפרט בהילולה השנתית בל"ג בעומר. כך גם העיד האדריכל ערן מבל, מי שאחראי על תוכנית המתאר למתחם קבר הרשב"י שהוכנה ב-2012, וכללה, בין היתר, פיתוח תשתיות והרס מבנים לא חוקיים.

"בתקופה שאנחנו עבדנו הייתה אווירה שלכל מי שמתנגד לפיתוח יש גיבוי פוליטי. כל הזמן נאמר לי 'כמו שביטלנו את התוכנית הקודמת אצל אלי ישי, נבטל את התוכנית שלך אצל אריה דרעי. כלומר, הקשר בין שרי הפנים למה שקורה שם, לאנשים הכוחניים במתחם הזה, הוא נוכח כל הזמן".

גם ראש לשכת מפקד המחוז הצפוני במשטרה, רפ"ק לירז אמנו, העידה על מעורבות השר דרעי בתכנון ההילולה, ועל לחצים פסולים שהופעלו בעניין מכיוונו. אמנו סיפר שאנשי יו"ר ש"ס דחקו בה שוב ושוב לכנס בהקדם את הקצינים הבכירים לדיון פנימי, שבו יגובש מתווה לקיום האירוע, כביכול בתור הוראה בשם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה.

בעדותה בוועדה סיפרה כי ישראל אוזן, עוזרו הבכיר של דרעי, התקשר אליה כשבועיים וחצי לפני ל"ג בעומר ל"שיחה בהולה", שבה לחץ עליה לזמן ישיבה בנושא בו ביום ו"ציווה" שהיא תתקיים "עד השעה שתיים". הרל"שית, שלא הכירה את הפונה, הופתעה מהניסיונות הפוליטיים להתערב בעבודת המשטרה, מה שלדבריה אינו מקובל ולא היה מוכר לה מאירועים קודמים, ואמרה לו ש"זה לא עובד ככה".

אוזן, בתגובה, הדגיש בפנייה כי פנייתו באה בהמשך לישיבה שהתקיימה במשרד לביטחון הפנים בהשתתפות נציגי גופים שונים הקשורים להילולה, שבה סוכם כי האירוע יתקיים כסדרו וללא הגבלה, וכל שנותר הוא לגבש מתווה מסודר. "הוא אמר ש'ראש הממשלה לחוץ על זה'", שחזרה בעדותה. "המסר היה שהשר לביטחון פנים החליט שמירון יתקיים כסדרו".

ראש המטה לשעבר של שר הפנים דאז אריה דרעי, ישראל אוזן, אישר בעדות שמסר בפני ועדת החקירה לפני מספר שבועות כי אמר לפני הדיון במתווה ההילולה לעוזרת מפקד מחוז צפון במשטרה לירז אמנו שראש הממשלה דאז בנימין נתניהו "בהיסטריה". זאת, לדבריו, בגלל לחץ שהפעילו עליו גורמים פוליטיים בחברה החרדית לקדם מתווה לפתיחת ההר לציבור למרות הגבלות הקורונה. עוד אמר, כי "מעולם לא הוצגה" בפני משרד הפנים "בעיה קונקרטית של סכנה או בעיות אכיפה" בהר מירון.

אוזן אמר בעדותו כי מעורבותו של השר דרעי בנושא היתה חלק מדאגה רחבה יותר לציבור החרדי באותה תקופה, גם בתחומים שאינם באחריות המשרד. מבחינת משרד הפנים, אמר אוזן, "סוגיית מירון היתה סוגיית קורונה", ולכן עיקר העיסוק בהילולה היה במסגרת טיפול במתווה שיאפשר את הגעת החוגגים. "הבאתי את הדרישה של הציבור ושל משרד הבריאות, וככה יצרנו מתווה", אמר אוזן. "ההבנה הייתה שתהיה הגבלה על כמות המשתתפים באירועי ההדלקות". לפי אוזן, "משרד הבריאות היה הסמכות מבחינתנו בנוגע לכמות המתקהלים, בהקשרי הקורונה".

אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד