כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
לאחר החייאה

הרב אורי זוהר זצ"ל גדול החוזרים והמחזירים בתשובה הלך לעולמו

הרב אורי זוהר זצ"ל מי שנחשב לקולנוען המוכר ביותר במדינת ישראל שעזב הכול לפני למעלה מ-45 שנה ושקע רק בתורה, הלך לעולמו בגיל 86. הרב זוהר היה לדמות נערצת בציבוריות הישראלית ולא רק. בדירת מחסן קטנה ישב ולמד וזיכה את הרבים | 'בחדרי' עם קווים ראשונים לדמותו

הרב אורי זוהר זצ"ל גדול החוזרים והמחזירים בתשובה הלך לעולמו
הרב אורי זוהר זצ"ל צילום: שוקי לרר

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו בירושלים הרב הצדיק ר' אורי זוהר זצ"ל גדול החוזרים בתשובה הנודעים בישראל שהיה סמל לתנועת החזרה בתשובה האשכנזית, הוא נפטר לאחר דום לב פתאומי שעבר והוא בן 86 בפטירתו. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הבוקר התמוטט בביתו בירושלים שם ביצעו בו פעולות החייאה ממושכות כונני 'איחוד הצלה' אך למגינת לב הוא השיב את נשמתו ליוצרה.

מסע הלוויתו בשעה 16:00 אחר הצהריים מביתו ברחוב זכרון יעקב 9 בשכונת רוממה בירושלים להר המנוחות שם ייטמן. 

הרב אורי זוהר זצ"ל בעברו היה שחקן, קומיקאי, סטנדאפיסט, תסריטאי ובמאי קולנוע ישראלי בולט, עד חזרתו בתשובה בסוף שנות השבעים שזכתה לתהודה רבה בציבוריות הישראלית. לפני שהחל בתהליך חזרה בתשובה אף כה בפרס ישראל, אך סירב לקבלו.

כשפרש סופית מעולם הבידור. הוא עבר לישיבת 'אור שמח' בירושלים, ולאחר מכן למד גם בישיבת 'אדרת אליהו' של הגאון רבי יצחק שלמה זילברמן זצ"ל בעיר העתיקה ואף העביר בה שיעורים.

בתחילת חזרתו בתשובה הוא נכנס לבית המדרש וכמעט לא יצא ממנו. הוא השלים את כל מה שהיה חסר לו בעולם התורני ואת כל מה שפספס כאדם לא דתי. הוא הסתגר בתוך עצמו כדי ללמוד את כל מה שהיה חסר לו 40 שנה. ר' אורי היה אומר תמיד שהסתירו מהם המון ידע ועולם תרבותי שלם, והוא ממש מצטער שלא ידע על כך מוקדם יותר. 

מאז חזרתו בתשובה מרן הרב שך זצ"ל, קרא לו וביקש ממנו להתחיל לנצל את יכולותיו על מנת לקרב חילונים ליהדות. ר' אורי התחבר ל"לב לאחים", העוסק בקירוב לבבות לדת וברישום של ילדים למוסדות חינוך עם רקע תורני, והעביר שיעורי תורה ושיחות על יהדות בערים שונות בישראל הוא היה מתמסר לטובת רישום לילדים לבתי ספר. 

בתקופת ערוצי הקודש הגיש תוכניות בנושאי תשובה ויהדות בתחנות הרדיו הפיראטיות, יחד עם יו"ר ש"ס, אריה דרעי. הקשר בין השניים החל בתקופת פריחתו של דרעי כשר צעיר בממשלות ישראל. יום אחד התדפק הרב אורי זוהר על דלתו של דרעי ואמר לו: "אם לא תלמד שעה אחת ביום, אתה תתנוון. אל תתעוור ותסתנוור מהמעמד שלך עכשיו. אם לא קשורים בתורה, מתנוונים". דרעי השיב לו כי הוא מוזמן ללמוד איתו, ומאז השניים הפכו לחברים טובים.

הקרבה בין השניים התבטאה בכך שכאשר דרעי נכנס לכלא מעשיהו הרב אורי זוהר היה בין מקימי ישיבת "שאגת אריה" מחוץ לבית הכלא ברמלה. כשכולם התפזרו אחרי הכלא, זוהר הקים את 'שאגת אריה'. הוא התחיל להביא גמרות על מנת ללמוד תורה ולאט לאט התקבצו במקום אנשים נוספים.

במשך השנים הפך, במקביל לתפקידו כמחזיר בתשובה, גם לאוזן קשבת וליועץ מיוחד במגזר החרדי לזוגות של חוזרים בתשובה ונערים נושרים, בניסיון להדריך את ההורים כיצד להתמודד עמם.

התבטלותו לגדולי ישראל הייתה לשם דבר, לפני 15 שנה בערך נכנס למעונו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, וביקש להפסיק את פעילותו הציבורית. "הוא אמר לרב: "אני כבר לא מוכן לשעבד את עצמי לציבור ולוותר על העולם הבא שלי בשביל אחרים. אני מתחיל להזדקן וחושב על עולם האמת, ורוצה להגות בתורה יום ולילה"", הרב שטיינמן לא ויתר והשיב כי גם הוא יוצא לשליחות ומסירת שיעורים לציבור הרחב, והרב זוהר השתכנע לעשות רק את מה שהוא חייב. הרב אורי זוהר אמר אז: "אני לא מסתפק בפרנצ'עס (יציע) בעולם האמת. אני רוצה לשבת למטה בשולחן עם כל הצדיקים".

לפני עשור עבר מביתו ברחוב פנים מאירות בירושלים לדירת מחסן בגודל 30 מטר רבוע בשכונה ברחוב זכרון יעקב, זאת לאחר שחיתן את כל ילדיו, אמו וחמותו שהתגוררו אצלו נפטרו וכך יכל לעבור לדירה יותר קטנה. במשך כל היום היה שוקד על התורה והעבודה בביתו. 

בעבר סיפר החברותא שלו הרב צביקה יעקובזון מנהל סיעת ש"ס בכנסת, שהיה הלומד עם הרב זוהר ז"ל מדי יום, "הוא מחמיר ברמות שאנחנו לא מבינים. מנגד, הוא האיש הכי פרקטי שיש, לעתים מגיעים תורמים אמריקאים לביתו ומתפעלים מצניעותו של הבית, שגודלו קטן יותר מהחניה שלו. הוא תמיד אומר להם בהומור שזה הרבה יותר נוח כי הכל קרוב אליו ולא צריך ללכת הרבה".

"אִם תּוֹצִיא יָקָר מִזּוֹלֵל - כְּפִי תִהְיֶה".

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הרב אורי זוהר חזרה בתשובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד