כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ראיון מדאיג

מפקח האו"ם לשעבר: "איראן נמצאת בזמן אפס להרכבת פצצה"

חשש שאיראן נמצאת עם פצצת גרעין מעבר לפינה. "זמן הפריצה לפצצת גרעין של איראן הגיע לאפס, אבל לא ברור באיזו מהירות היא יכולה להרכיב נשק גרעיני", כך אמר מפקח של האו"ם לשעבר על תוכנית הגרעין האיראנית

מפקח האו"ם לשעבר: "איראן נמצאת בזמן אפס להרכבת פצצה"
מכונות הצנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן תת קרקעי צילום: Iran internationa

בראיון מדאיג לערוץ הטלוויזיה Iran International, אמר דייוויד אולברייט, מייסד ונשיא המכון למדע וביטחון בינלאומי, כי הרפובליקה האסלאמית צברה מספיק אורניום מועשר מאוד כדי לייצר נשק גרעיני. הוא אמר: "איראן הגיעה לתקופה קריטית זו שבה זמן הפריצה שלה הוא אפס. וזה אומר שעכשיו יש לה מספיק אורניום מועשר כדי ליצור נשק גרעיני".

"עם זאת, הרכבת נשק גרעיני ייקח זמן נוסף", אמר אולברייט והוסיף, "אבל ייתכן שזה לא יהיה כל כך ארוך כפי שחלקם טענו. אנחנו לא יודעים באיזו מהירות איראן תוכל לייצר נשק גרעיני היום".

בעוד שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) עוקבת אחר הפעילות הגרעינית הגלויה של איראן המתמקדת בהעשרת אורניום, לסוכנות אין גישה מלאה לבדוק כל מתקן צבאי חשוד שעשוי לעסוק בתכנון וניסויים של נשק גרעיני.

אולברייט, פיזיקאי ומפקח של סבא"א בשנות ה-90, הסביר כי העולם לא יודע איזה סוג של גרעין תחליט איראן לייצר. "הם עשויים לבחור לייצר חומר נפץ גרעיני גולמי כדי לפוצץ מתחת לאדמה, או להעביר אותו בצורה גסה או בשיטות גסות כמו משאית או ספינה. זה יכול לקרות במהלך מספר חודשים, פחות משישה חודשים. ייתכן שהם ירצו, מצד שני, להתמקד רק בבניית ראש נפץ לטיל בליסטי, זה יכול לקחת יותר זמן, שנה או שנתיים. אז שוב, הדבר הקריטי הוא שהם הגיעו לזמן אפס פריצה", הסביר.

איראן גרעין איראני או"ם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד