י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
המאבק מול טייוואן

סין זעמה על הריאיון ודרשה מהעורך להוריד; ח"כ ארבל זועם

בעקבות ראיון של שר החוץ הטייוואני לעיתון ישראלי, התקשר אחד הדיפלומטים בשגרירות סין בישראל והורה לעורך להוריד את הריאיון מאתר העיתון, אחרת סין תנתק כל קשר עם העיתון ותשנמך את יחסיה עם מדינת ישראל. "במדינת ישראל הממשלה לא קובעת לעיתון מה מותר ואסור לו לפרסם"

סין זעמה על הריאיון ודרשה מהעורך להוריד; ח"כ ארבל זועם
שר החוץ הטיוואני בראיון לג'רוזלם פוסט צילום: משרד החוץ של טיוואן

ב-30 במאי ראיין עורך אתר ועיתון הג'רוזלם פוסט, יעקב כץ, את שר החוץ הטיוואני ג'וזף וו. בעקבות הריאיון שלא מצא חן בעיני הסינים, התקשר לכץ אחד הדיפלומטים בשגרירות סין בישראל, ובשיא חוצפתו הורה לו להוריד את הריאיון מאתר העיתון, אחרת "סין תנתק כל קשר עם העיתון ותשנמך את יחסיה עם מדינת ישראל".

בהמשך התקבל מייל במשרדי העיתון מדובר השגרירות, אשר גינה את העיתון על הריאיון עם שר החוץ ודרש פעם נוספת שהעיתון יכבד את "הרגשות הלאומיים הסיניים" ו"ימחק את השפעות הריאיון".

ח"כ משה ארבל מסיעת ש"ס פנה במכתב לשר החוץ יאיר לפיד: "מדובר בחוצפה ממדרגה ראשונה, ניסיון בוטה לפגוע בחופש הביטוי ובחופש העיתונות בישראל. במדינת ישראל הממשלה לא קובעת לעיתון מה מותר ואסור לו לפרסם (למעט בשל צנזורה ביטחונית) ואסור להסכים לכך שמדינות זרות ינסו לקבוע לעיתונים בארץ ולנווט את השיח התקשורתי בהתאם לאינטרסים הזרים שלהן".

ח"כ ארבל הוסיף: "האם נציג שגרירות סין פנה למשרד החוץ בעניין הריאיון? האם היית מודע לפעולותיה של שגרירות סין לפגוע בחופש הביטוי ובחופש העיתונות בישראל? מדוע אינך מזמן את שגריר סין לנזיפה בעקבות הניסיון לפגוע בחופש הביטוי ובחופש העיתונות בישראל? כיצד תפעל ביחס לעניין זה על מנת להגן על זכויותיהם של עיתונאים בישראל נגד איומים של מדינות זרות?".

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', לאחר שפורסם ראיון עם שר החוץ הטיוואני באתר ישראלי, דיפלומט סיני דרש להסירו, "קיבלתי שיחה מהשגרירות הסינית", צייץ יעקב כץ העורך הראשי של ה-Jerusalem post "כנראה שאני אמור להוריד את הסיפור או שינתקו את הקשר עם הג'רוזלם פוסט ויורידו את דרגת היחסים עם מדינת ישראל. מיותר לציין שהסיפור לא הולך לשום מקום". הבקשה להסיר את הכתבה הגיעה זמן לא רב לאחר פרסום הכתבה באתר. המאמר פורסם במהדורת הדפוס של יום שלישי בג'רוזלם פוסט.


שר החוץ הטיוואני ג'וזף וו: צילום משרד החוץ הטיוואני

במאמר הזהיר שר החוץ של טיוואן, ג'וזף וו, את ישראל, כי ישראל מסתמכת יותר מדי על סין - וכי בייג'ין מתכוננת לפלוש לטיוואן. "סין היא מדינה אוטוריטרית והם עושים עסקים בפילוסופיה שונה מאוד", אמר וו ל- Jerusalem post בראיון וידאו מהמשרד שלו, "לפעמים הם משתמשים במסחר כנשק, וראינו אותם מנצלים את יחסי הסחר שלהם עם מדינות רבות אחרות".

עוד אמר: "הם עשו את זה לליטא, הם עשו את זה לצ'כיה והם גם עשו את זה לאוסטרליה. לפעמים הם מנסים לעשות את זה גם לטיוואן. לכן, כשאנחנו עושים עסקים עם מדינה אוטוריטרית, אנחנו צריכים להיות זהירים מאוד. אסור לנו לאפשר ליחסים עסקיים מסוג זה לסכן את הביטחון הלאומי שלנו. ואני מבין די טוב שישראל גם שמה את הביטחון הלאומי גבוה מאוד על סדר היום הממשלתי", המשיך.

אך כץ סירב להוריד את הריאיון. "הג'רוזלם פוסט מחויב לספר סיפורים שחשובים לקוראיו ולעולם, זה כולל ראיונות עם בכירי ממשל כולל מטיוואן. אנו נשארים מחויבים להמשיך ולמלא את תפקידנו כעיתון ישראלי מוביל" אמר כץ.

יעקב כץ העורך הראשי של הג'רוזלם פוסט אמר ל'בחדרי חרדים' כי זאת לא הפעם הראשונה שהסינים מנסים להתערב בתכני התקשורת, "כמה פעמים בעבר הם דרשו ממני להוריד כתבות, כי הן לא מצאו חן בעיניהם, והם אמרו לי שאם זה לא ירד, אני אשא בהשלכות וזה על אחריותי, לא הבנתי מה הכוונה 'על אחריותי', אבל אני לא מתכוון להוריד שום כתבה, אנחנו עיתונות אמיתית וחופשית".

טיוואן סין גרוזלם פוסט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד