ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
הטור השבועי

עידן חדש באגודת ישראל: שינויי הכוחות, והדרמה בבחירת נציג גור | ארי קלמן

באגודת ישראל מתרגלים למציאות חדשה; גולדקנופף נבחר לייצג את גור בכנסת, האם גם יושבע כח"כ מן המניין? • נתניהו יאלץ להתרגל לבוס החדש ב'אגודה': האיש ששואף להקים ממשלה חלופית ולא מתבייש לשתף פעולה עם הממשלה | ארי קלמן משרטט את אגודת ישראל החדשה

עידן חדש באגודת ישראל: שינויי הכוחות, והדרמה בבחירת נציג גור | ארי קלמן
ח"כ מאיר פרוש צילום: הדס פרוש, פלאש 90

1. מועמד לקדנציה אחת: הדרמה מאחורי בחירת יצחק גולדקנופף כנציג גור בכנסת 

עוד לפני כארבעה חודשים, כשהבינו בחסידות גור כי בקרוב יאלצו למצוא מחליף שייצג אותם בכנסת, עלה שמו של יצחק גולדקנופף כמחליף פוטנציאלי. אולם, אז היה נראה כי הסיכויים שהדבר יצא אל הפועל - ושגולדקנופף עצמו יסכים לקבל את הג'וב - קלושים מאוד. לכן הציגו בגור את רשימת המועמדים הריאלים ללא שמו של גולדקנופף. השם החם ביותר עד לפני כשבועיים היה חנוך זייברט. שליחים שהגיעו לזייברט ושאלו האם ייקח עליו את הזירה הארצית, קיבלו תשובה שלילית; זייברט נימק כי 'לא יהיה נכון לעזוב את העירייה. העיר בני ברק תינזק, אגדות ישראל תינזק', השיב. אבל בהתאם למועד הבחירות, ייתכן ויהיה זה זייברט שיכנס בסוף בפועל לכנסת, בטח כשהבחירות המוניציפליות תתקרבנה וכבר עתה ב'דגל התורה' שוקלים האם להפעיל את סעיף הווטו על שמו של זייברט כראש העיר המוסכם, בעקבות תלונות על חוסר התחשבות בצרכי הליטאים בכהונתו.

ההודעה כי יצחק גולדקנופף יהיה נציג חסידות גור בכנסת הבאה, הפתיעה לא רק אותו עצמו, אלא גם את המערכת הפוליטית ואת החסידים. חודש וחצי קודם לכן הוא אמר למקורביו כי אינו מעוניין לתפקיד, אבל כשההצעה הגיעה אליו בפועלף הוא הסתנוור וסירב לומר "לא". הסיבה שההחלטה על זהות הנציג התקבלה במיידית, עוד בטרם הגיש ליצמן את התפטרותו מן הכנסת, נבעה מהחשש למלחמה מיותרת בחסידות. עד הבחירות, נציגי גור בפועל יהיו אנשים שבכלל מאחורי הקלעים, בהחלטות שיעברו לאיש ויז'ניץ, שיהיה האצבע שלהם בכנסת, לצד עוזר מהחסידות שינהל את הצרכים ויהיה איש הקשר של האדמו"ר גם לדרג הפוליטי.

היוצא והנכנס בשיחת חפיפה בכנסת

גולדקנופף בן ה-73 מוכר היטב במסדרונות הפוליטיקה החרדית; הוא מחזיק בקשר טוב עם מי שהיה האיוב של קודמו, מחזיק בקשר גם עם נציגי 'דגל' וש"ס. בניגוד לקודמו, הוא איש חביב, נטול אויבים כמעט, איש שמחובר לשטח, פעיל ומחובר גם למציאות של שנת 2022. לפי מקורביו הוא איש עסקים ממולח, דוגל בשיטת: פחות מלחמות - יותר הסכמות. בגור מספרים על אדם חביב, גם במשך 15 שנה כשליצמן ניתק איתו קשר, גולדקנופף, בניגוד לאחרים, לא השיב מלחמה ובסוף גם הצליח לזכות באמונו ואף ככל הנראה לרשת את מקומו של ליצמן שדחק ודחף למינוי.

מינויו של גולדקנופף בגילו המופלג מעט תמוה, שכן למרות איכויותיו, לפצוח בקריירה פוליטית בגיל 72, לא תהיה משימה קלה עבורו. הוא יאלץ ללמוד מאפס את השפה הפוליטית - פרלמנטרית, להכיר את משרדי הממשלה מהזווית השונה, את מוסדות הכנסת, את החקיקה ואת הקודים הפוליטיים; בחסידות כמו גם במערכת הפוליטית לא יופתעו אם לבסוף ברגע האחרון גולדקנופף לא יהיה זה שיושבע כח"כ, אלא מישהו שמכיר את מוסדות הכנסת והפוליטיקה ובקיא בהם.

השמות הבולטים כמו חנוך זייברט שיאלץ להסכים למינוי, אליהו חסיד שכבר עבר סטאז' קצר, או אפילו מוטי בבצ'יק שאין בקיא ממנו. גם אם גולדקנופף לבסוף ישתלב ברשימה לכנסת, זה יהיה כנראה לקדנציה אחת בלבד. ישנו גם החשש שמועמדותו עלולה לפגוע באלקטורט של המפלגה, חשש שהעלו דווקא בסיעת האחות, שמתמודדת יחד באותו הפתק.

2. הבוס החדש באגודה: שינוי הכוחות שיורגש בליכוד, והקרבות שבפתח

פרישתו של ליצמן תורגש היטב בסיעה החרדית ה'מאוחדת', את מקומו כבוס של 'אגודת ישראל' בזירה הפרלמנטרית יתפוס מאיר פרוש (לא בפעם הראשונה), פרוש יהיה זה שאנשי הליכוד יסגרו מולו את המהלכים הפוליטיים, ובניגוד לקודמו ליצמן, שבשנה האחרונה ייצג בישיבת פורום ראשי הסיעות רק עצמו, פרוש צפוי לייצג שלוש אצבעות: את אגודת ישראל כולה, כולל יעקב טסלר, שאמנם יהיה מטעם הסיעה המרכזית, אך כבר העביר מסר כי אמנם הוא בן טיפוחיו של ליצמן, אך "אני לא בא לריב".

עידן חדש. פרוש וטסלר השבוע

לא ברור האם פרוש יבקש, ואם יבקש, האם בליכוד יסכימו שישתתף בישיבת פורום ראשי סיעות האופוזיציה, אך מהלכים שיקרו - יתנהלו מולו. לפני שנה, כאשר נתניהו היה לקראת פגישה עם פרוש, הוא קיבל את המסר הבא מליצמן: "זה או אני או הוא, אם תיפגש עם פרוש לא אפגוש אותך יותר". נתניהו משום מה נבהל מהנציג שייצג אז רק את עצמו, וקיבל מרות. כעת הוא יאלץ להתרגל לאחראי אותו סירב לפגוש, וזה לא יהיה כמו ליצמן. נתניהו קיבל לכל מהלכיו גיבוי אבסולוטי מליצמן, גם הידע שהוא אוטוטו פורש, וגם הקרע בתוך אגודת ישראל, החלישו את ליצמן מול הליכוד. מול פרוש זה כבר יהיה שונה. 

בשנה האחרונה פרוש היה הנציג החרדי ששיתף פעולה עם הקואליציה, באופן הגלוי ביותר, מבלי להתבייש, רק לאחרונה הוא אמר כי ייפגש אפילו עם ליברמן במטרה לסייע לחרדים. לדברי פרוש הוא שומע מחברי המועצת את הרצון שלהם לחזור לשלטון ולקבל תקציבים ולחתור לכך שתוקם ממשלה אחרת עוד בכנסת הנוכחית, גם אם זה לא יהיה נתניהו. תחת פרוש נתניהו ישמע דברים פחות נעימים לאוזן, הוא חלוק על הדרך להילחם בממשלה הנוכחית ועל התנהלות הליכוד בזירה הפרלמנטרית.

שינויי הכוחות עלולים גם לפתוח מלחמה בתוך אגודת ישראל; כך תפקיד יושב ראש הסיעה יתפנה, לפי הסכמים על גבי הסכמים, התפקיד מגיע לפרוש, שכנראה יוותר על זה ויבקש להעביר אותו לאייכלר. טסלר יוכל לטעון כי הוא בוחר תקפיד לפניו, וישתמש בטענה אותה פרוש טען רק לאחרונה: אם ח"כ (או שר) מוותר על התפקיד, זה עובר להבא בתור, ואין לו סמכות להעביר לכל מי שיחפוץ. גם תלוי עד כמה טסלר יקבל את המרות של פרוש, שכל עוד הם באופוזיציה, אין כל כך השפעה, אך אם הם ישתפו פעולה כל כך טוב, ייתכן וזה ישנה את יחסי הכוחות לנצח, אפילו שיחזור נציג גור, מי שלא יהיה.

 

ארי קלמן יצחק גולדקנופף גור אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד