כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

ישראל תשחרר 80 אסירים • בקיעים בקואליציה

לשכת ראש הממשלה: "לא התחייבנו להקפיא את הבנייה בהתנחלויות ולשחרר אסירים • לפי הדיווח - ישוחררו 80 אסירים לאחר התחלת השיחות • הימין: לא נאפשר הקפאה

ישראל תשחרר 80 אסירים • בקיעים בקואליציה
פלאש90



ישראל מכחישה כי העניקה התחייבויות כלשהן לאמריקאים טרם הוכרז על פתיחת המו"מ בין ישראל לרשות הפלשתינית.

שני בכירים פלסטינים מסרו לסוכנות AP. כי מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי העביר לנשיא הפלסטיני אבו מאזן מכתב ערבויות למשא ומתן על בסיס קווי 67. "השיחות עם קרי עמדו בפני פיצוץ והמכתב של קרי הגיע כחבל הצלה ברגע האחרון", אמרו.

לפי דיווחים נוספים, הסכימה ישראל לשחרור 80 אסירים פלסטינים עם פתיחת המו"מ המדיני.

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, הכריז על חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, "אני שמח להכריז שהגענו להסכמה שמניחה את הבסיס לחידוש השיחות הישירות על פתרון הקבע בין הפלסטינים לישראלים. זהו צעד משמעותי ומבורך קדימה", אמר קרי. "אני מלא תקווה הודות להנהגה האמיצה של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן וראש הממשלה נתניהו. שניהם בחרו להחליט החלטות קשות כאן, ושניהם היו גורמים משמעותיים ביותר בדחיפה לכיוון הזה. לא היינו עומדים כאן הערב אלמלא הם בחרו בכך".

פריצת הדרך הזו הושגה בפגישתו של קרי עם אבו מאזן ברמאללה. קודם לכן שוחח בירדן עם עריקאת, המשמש יו"ר צוות המשא ומתן הפלסטיני. המשא ומתן צפוי להיפתח ללא תנאים מוקדמים. הוא יימשך בין תשעה חודשים לשנה, וילובנו בו כל הנושאים. במסגרת קביעת לוחות הזמנים למשא ומתן, יוגדרו גם מועדים שבהם תבצע ישראל מחוות כלפי הפלסטינים. בהמשך יעברו השיחות לדרג של נתניהו ואבו מאזן.

עוזר בכיר לנשיא הפלסטיני מסר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", כי הובטח לאבו מאזן הקפאת התנחלויות בלא הכרזה רשמית על כך, וכן שאסירים ישוחררו לפני הפגישה הראשונה בין הצוותים בוושינגטון. דוברו של ראש הממשלה מארק רגב מסר לעיתון האמריקני כי אין באפשרותו לאשר או להכחיש את הדיווח, והוא סירב לענות על שאלות נוספות בעניין חידוש השיחות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב להודעת שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, על חידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים, ואמר: "אני רואה בחידוש התהליך המדיני בעת הזאת אינטרס אסטרטגי חיוני של מדינת ישראל. המשא ומתן חשוב בפני עצמו כדי לנסות להביא לסיום הסכסוך בינינו לפלסטינים, והוא חשוב לנוכח האתגרים עמם אנו מתמודדים - בעיקר מאיראן ומסוריה".

נתניהו הוסיף כי "עם חידוש התהליך המדיני עומדים לנגד עיניי שני יעדים מרכזיים: מניעת היווצרותה של מדינה דו-לאומית בין הים לירדן, המסכנת את עתיד המדינה היהודית, ומניעת הקמתה של מדינת טרור נוספת בחסות איראן בגבולותיה של ישראל, שעלולה לסכן אותנו לא פחות".

נתניהו אמר כי בכוונתו לעמוד על דרישות הביטחון של ישראל במהלך המשא ומתן, וביקש להודות לשר החוץ האמריקני קרי על המאמצים שהשקיע בחידוש התהליך. "אני מצפה שהשיחות יתנהלו בצורה רצינית ואחראית".

בוגי: עמדנו על עקרונותינו

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הגיב כי: "עמדנו על כך שניכנס למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, שכללו דרישות פלסטיניות להכרזה על קווי 67', הקפאת בנייה ושחרור אסירים".

שר האוצר יאיר לפיד התייחס לעניין במאמר שפרסם בעיתון "ניו יורק טיימס" וציין כי "הנחישות של קרי, יחד עם התמיכה המפורשת של ראש הממשלה נתניהו בפתרון שתי המדינות, פתחו לראשונה זה זמן רב חלון הזדמנויות לחידוש השיחות".

הוא ציין כי אחד המכשולים המרכזיים שעיכבו עד כה את הצלחתו של המזכיר האמריקני הוא הלחץ שמופעל על אבו מאזן מצד חמאס, חיזבאללה, אל-קאעידה וחמושים שנתמכים על-ידי איראן - שכולם קוראים לנשיא הפלסטיני לעכב את המגעים.

יו"ר הבית היהודי ושר הכלכלה, נפתלי בנט, הגיב כי: "העמידה על העקרונות שלנו השתלמה. הוכח שכשאנו מתעקשים על עמדתנו, אפשר לנהל משא ומתן בלי תנאים מוקדמים, בלי הקפאה, ובוודאי בלי הדרישה ההזויה לנהל אותו על בסיס קווי 67. עם פתיחת המשא ומתן, אנו נעמוד על כך שנמשיך לקיים חיים תקינים ולהמשיך את הבניה בירושלים וביהודה ושומרון. ההיסטוריה לימדה אותנו שבניה מביאה חיים, ופינוי יישובים מביא טרור. יתירה מכך - על רקע אירועי הימים האחרונים לא נסכים שהאירופאים יהיו חלק מהמשא ומתן - הם הוציאו את עצמם מכל עמדה של מתווך הוגן. אנו יוצאים לדרך בזהירות ובעיניים פקוחות, תמימים אנחנו לא".

בלי אשליות

ח"כ איילת שקד, אמרה כי: "כשם שלא יהיו תנאים מוקדמים למשא ומתן ולא יהיה דיון על קווי 67', כך נתעקש להמשיך לבנות את הארץ גם בירושלים וגם ביהודה ושומרון. קווי 67' היחידים שהבית היהודי יסכים אליהם, הם אלה של סוף שנת 67'. בנוסף, אנו נדרוש שהאירופאים יהיו מחוץ לכל משא ומתן - נפנה להם זמן כדי שתהיה להם האפשרות להגדיר בינתיים את החיזבאללה כארגון טרור, למשל", דברי שקד.

שר השיכון אורי אריאל ("הבית היהודי") התבטא בחריפות בנושא ואמר: "אם הפרסומים בתקשורת הזרה על הסכמה לתנאים מוקדמים נכונים מדובר בטעות קשה, המצטרפת להחלטה על שחרור מחבלים המסכנת את ביטחון ישראל. שר השיכון הוסיף כי "לא אתן יד בשום פנים ואופן למעשה לא מוסרי ולא יהודי שיאפשר הקפאת בנייה בירושלים ובהתיישבות, ואפעל לממש את סמכותי כשר השיכון להגדלת היצע הדיור במקומות המתבקשים".

תגובה חריפה נוספת מצד ח"כים נוספים: יריב לוין (ליכוד ביתנו) ואורית סטרוק (הבית היהודי) אמרו כי "משא ומתן שמתחיל בהתקפלות עלול להסתיים בהדרדרות חמורה. נפעל לברר מהן ההבנות המסתתרות מאחורי הודעת קרי. אנו קוראים לשרים תומכי השדולה להתנגד בנחישות למשא ומתן על בסיס קוי 67 ולמתנות חינם כמו שחרור מחבלים רוצחים והקפאת הבנייה".

יו"ר 'ישראל ביתנו' ושר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, טוען כי אין פתרון לסכסוך עם הפלסטינים ומסביר שעמדתו בנוגע למשא ומתן תקבע בהתאם להתפתחויות.

"חשוב לנהל מו"מ – וחשוב עוד יותר שמו"מ יתנהל על בסיס המציאות וללא אשליות, כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "אמרתי כבר פעמים רבות שהסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו ניתן לפתרון, לפחות לא בשנים הקרובות, ומה שכן ניתן וחשוב לעשות הוא לנהל את הסכסוך.

"עמדת "ישראל ביתנו" באשר לעקרונות הבסיסיים של המו"מ ברורים: אסור להסכים שהמו"מ יתנהל על בסיס הכרה בקווי 1967 (שאבא אבן קרא להם גבולות אושוויץ) וחשוב להבהיר מראש, כבר בתחילת המו"מ, שלא תהיה שום הקפאה. לא בירושלים ולא ביישובים היהודיים ביהודה ושומרון. מעבר לכך, "ישראל ביתנו" תעקוב אחר המו"מ ותקבע את עמדתה בהתאם להתפתחויות. לאור העובדה כי לא נסכים להקפאה ובכדי למנוע הפתעות והתרעמויות בשלבים מאוחרים יותר, כדאי ליידע מראש, גם את המתווך האמריקאי וגם את הצד הפלסטיני, מה המצב בשטח וכמה יחידות דיור לבנייה כבר ישנן בצנרת.

"בכדי למנוע אכזבות ותוצאות לא-רצויות חשוב גם להגדיר מראש את ההסכמות ואת אי-ההסכמות ואת מה שניתן ומה שלא ניתן להשיג: התוצאה המקסימאלית שניתן לשאוף אליה היא הסדר ביניים ארוך טווח שיתבסס על שיתוף פעולה ביטחוני וכלכלי, כשההכרעות המדיניות והסוגיות המרכזיות, גבולות וירושלים, יידחו למועד מאוחר הרבה יותר. שיתוף פעולה בתחומי הביטחון והכלכלה הוא אינטרס של שני הצדדים וקודם כל של הצד הפלסטיני.

"התנאים האזוריים אינם מאפשרים לבודד את הסכסוך מההקשר המזרח-תיכוני. לאור המצב באזור וחוסר היכולת של הליגה הערבית, שהתרסקה למעשה, להשכין שלום אפילו בתוך המדינות החברות בה, זהו אבסורד לתלות בה תקוות ולהפוך אותה לערבה להסכם ולחשוב שיש לכך משמעות מעשית כלשהי.
גם בנוגע לאבו מאזן יש להתייחס לדברים כהווייתם: אבו מאזן אינו מייצג את תושבי עזה וגם ביהודה ושומרון לא ברורה הלגיטימיות השלטונית שלו מבחינה חוקית, לאור העובדה שהבחירות שהיו אמורות להתקיים ברשות הפלסטינית לפני יותר מ-3 שנים נדחו שוב ושוב. כמו היחס לליגה הערבית, כך גם כאן בולט האבסורד בהתייחסות העולם המערבי אל השליט שלא נבחר כנציג לגיטימי של הפלסטינים. מעבר לעובדות אלה, ברור גם לכל שאבו מאזן אינו מסוגל לחתום על סופיות הסכסוך ולוותר על זכות השיבה".
פלשתינים מדיני נתניהו קרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד