י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
תיעוד בלעדי

קהילת חסידי סאטמר מצאצאי האנוסים מספרד • צפו

קהילת הגרים מגואטמלה נחשפת לראשונה בתיעוד בלעדי, הקהילה מדברת רק יידיש וספרדית, ולא מדברת עברית כלל, קהילת גרים מדהימה, הילדים נראים מאושרים ושמחים בחלקם, ושרים 'טוב לי תורת פיך' עם חיוך גדול, הילדים התרגשו לקבל ממתקים מהארץ בהכשר הבד"ץ העדה החרדית

קהילת חסידי סאטמר מצאצאי האנוסים מספרד • צפו
כרמלי בגואטמלה צילום: יצחק כרמלי

יצחק כרמלי המוכר ממסעותיו ברחבי העולם, הגיע לקהילת גרים בגואטמלה, קהילת חסידי סאטמר מצאצאי האנוסים מספרד, קהילת הגרים מגואטמלה מדברת רק יידיש וספרדית, ולא מדברת עברית כלל, קהילה גרים מדהימה, הילדים נראים מאושרים ושמחים בחלקם, הם נראים שרים 'טוב לי תורת פיך' עם חיוך גדול, במקום המגורים ישנו מפעל ציציות וטליתות. יצחק נראה נותן לילדים ממתקים ומראה להם שזה בכשרות הבד"ץ העדה החרדית. זה ההכשר היחיד שהם אוכלים מהארץ, כולם שם חסידי סאטמר.

כרמלי שוחח עם אנשי הקהילה השמחה שהחיוך לא יורד מפניהם, בתחילת דרכם הם הגיעו לגואטמלה ממספר מדינות, לאט לאט הם הקימו קהילה יהודית מדהימה בגואטמלה. כרמלי אמר להם בביקור "תענוג לראות פה את הקהילה, אנשי אמת, חסידי סאטמר", ר' מאיר אנשל מסלוודור שהתגייר, מספר לכרמלי על הדרך הארוכה ליהדות. "הכל התחיל בסלוודור, שם קבוצה גדולה שלנו החלטנו להתגייר, התחלנו ללמוד תורה עם הרב אברהם גולדשטיין, רב אמריקאי, הוא לימד אותנו כל מה שיהודי צריך לדעת, ולאחר זמן הציעו לנו לעבור לגואטמלה, הגענו לשם עם המשפחות שלנו כיהודים".

"אנחנו כבר ארבע שנים כאן חיים כיהודים, ודוברים יידיש, כל המשפחה המורחבת התגיירה, הציעו לנו להגיע לכאן כי המקום מתאים מאד, הקמנו כאן קהילה יהודית ברוך השם בסיוע אנשים טובים, ברוך השם אנחנו כאן חלק מסאטמר".

אחד המתגיירים ר' ירחמיאל מספר כי הוא הגיע לגואטמלה לקהילה היהודית שהתגיירה, כי הוא חיפש "איך אפשר לקחת חלק בעבודת השם" איך אפשר לקיים אורח חיים יהודי אמיתי בסביבה רצינית, "חסידי סאטמר עוזרים לנו, אמרתי לאבא שלי שאני הולך לגואטמלה מסלוודור, ההורים לא אהבו בהתחלה את הצעד שלי, לבסוף אחי גם הגיע לכאן, אנחנו כאן כבר 8 שנים פה כיהודים, ומאושרים מכל רגע".

לאחר שנפגש איתם בקהילה, יצחק כרמלי נסע עם כמה מבני הקהילה למקום בו הם בונים מקווה טהרה, הם נסעו ברכב שטח פתוח, והגיעו עד המקווה שנבנה על פי כל הדקדוקים וההוראות של מו"צ מסאטמר, המשפחות חיות כמו בטבע, עם מרחבים גדולים, תרנגולים ואפרוחים נראים מתרוצצים בין האנשים, הכל נראה ממש כמו גן עדן.

יצחק כרמלי גואטמלה גרים קהילה סאטמער סאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד