כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

בנימין נתניהו: כל הסכם יובא למשאל עם; אין תנאים מוקדמים למו"מ

בפתח ישיבת הממשלה הבהיר ראש הממשלה שישראל נכנסת לשיחות ללא כל תנאים מוקדמים • שרי 'יש עתיד' אופטימיים: 'ניאלץ לעשות ויתורים כואבים' • הימין פסימי: 'סיכויי ההסדר פחותים - אבו מאזן שולט בעמו, פחות מאסד בסוריה' • אורי אורבך מבהיר: 'הבית היהודי לא פורשת מהממשלה'

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בפתח ישיבת הממשלה היום (יום ראשון), לחידוש המשא-ומתן המדיני בין ישראל לפלשתינים והצהיר כי כל הסכם יובא לאישור במשאל עם.

לדבריו, ישראל נכנסת לשיחות ללא כל תנאים מוקדמים ביושר ובכנות, ובתקווה שיתנהלו בצורה אחראית ועניינית, ולפחות בשלב הראשון יתנהלו בדיסקרטיות.

נתניהו הוסיף כי המשא ומתן לא יהיה קל, ואמר כי חידוש התהליך המדיני הוא אינטרס חיוני של מדינת ישראל. לדבריו, ישראל תצטרך למצוא איזון בין מניעת היווצרותה של מדינה דו-לאומית לבין מניעת הקמתה של עוד מדינת טרור בחסות איראן.

הוא הוסיף כי גם שותפינו למשא-ומתן יצטרכו לעשות ויתורים שיאפשרו לנו לשמור על ביטחוננו ועל האינטרסים הלאומיים שלנו.

השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך (הבית היהודי) הבהיר כי, "שחרור מחבלים זה לא מחיר שמשלמים על כניסה למשא ומתן, הוא קודם מתחיל ואחר כך נראה איך הוא מתפתח. ישראל נכנסת ללא תנאים מוקדמים ולא על בסיס קווי 67' והכרזה על הקפאה. מדובר בממשלה חדשה, טרייה ורעננה אנחנו לא מתכוונים לפרוש".

עם זאת, שרים בימין הביעו פסימיות בכל הקשור להצלחת המשא ומתן המתחדש בין ישראל לפלסטינים.

"אבו מאזן לא שולט בעזה", טען השר כץ לפני ישיבת הממשלה. "אבו מאזן שולט בכלל הפלסטינים, פחות ממה שאסד שולט בסוריה. אבו מאזן לא מייצג את עזה, יש מיליון וחצי פלסטינים שנמצאים תחת שלטון חמאס שמתנגד לתהליך הזה. כמו שאף אחד לא מעלה ברצינות למסור שטחים לאסד במצב הנוכחי, כך אי אפשר לחשוב ברצינות שאפשר למסור שטחים לפלסטינים. יחד עם זאת, יש מקום לחידוש המשא ומתן – זה משפר את המצב האסטרטגי".

השר לנושאים אסטרטגיים יובל שטייניץ הצטרף לפסימיות ואמר כי הוא "שמח על כך שההתעקשות של מדינת ישראל וראש הממשלה אכן נשאה פירות, זו הייתה עמדתנו שנים. המשא ומתן הזה יתרום לביטחון ישראל בתקופה של טלטלה אזורית. האם אני אופטימי? אבו מאזן לא נראה נלהב למשא ומתן ולא נחוש וחזק לוויתורים מהצד הפלסטיני ולכן לי יש אופטימיות זהירה מאוד".

שטייניץ אמר עוד כי "אין לטפח ציפיות כי הצד הפלסטיני בעייתי עם הסתה ואנטישמיות וחוסר נכונות להכיר במדינת ישראל, מעבר לבעיה שאבו מאזן בכלל לא שולט בעזה. אסור לפתח ציפיות שווא, אולי נוכל להגיע לפתרונות ביניים גם אם לא להסכם מלא".

בשמאל מברכים

מנגד, שרי יש עתיד הביעו אופטימיות. שר המדע יעקב פרי אמר כי "הייתי כל הזמן אופטימי, צריך לברך על חידוש המשא ומתן. צפויה דרך לא קלה, לא מבחינת הציבוריות הישראלית ולא מבחינת הפלסטינים. ישראל תצטרך לעשות ויתורים כואבים, וגם הפלסטינים. כל מה שאנחנו יכולים לנסות ולצפות זה שהדברים ילכו עם מינימום תקלות. זה לא סוד שחלק מהממשלה נגד משא ומתן ובוודאי שנגד תנאים. ראש הממשלה יידע להוביל את זה".

שר הרווחה מאיר כהן הצטרף לברכות. לדבריו, "זהו צעד אמיץ מאוד של ראש הממשלה ואשמח שבסופו של המשא ומתן נגיע לרגיעה. אין ראוי למדינת ישראל מלהיכנס למשא ומתן ולצאת מהמיתון המדיני. אין תנאים מוקדמים וכך אנו נכנסים לתוך הדבר הזה, יש לגשת בשום שכל. אני משער שגם הליכוד והתנועה וכמובן יש עתיד יהיו בממשלה כדי לתת את הרוב הדרוש למשא ומתן".

יושבת-ראש העבודה, יחימוביץ', אמרה כי ההתפתחות היא לטובת ישראל מבחינה אסטרטגית, בטחונית וכלכלית, והבטיחה רוח גבית לראש הממשלה, כל עוד ימשיך במהלך המדיני. עם זה, היא הבטיחה להמשיך ולבקר את הממשלה בענייני כלכלה וחברה.

נשיא המדינה שמעון פרס שוחח אמש עם ראש הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, ובירך אותו על החלטתו לשוב לשולחן המשא-ומתן. פרס שיבח גם את ראש הממשלה נתניהו. הנשיא פרס שוחח אמש גם עם שר החוץ של ארצות הברית קרי, בירך אותו על הישגו, ואמר כי יש להמשיך בתנופה החיובית עד להשגת השלום.

פלשתינים משא ומתן ישראל נתניהו הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד