ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ומסר לן אורייתא

החידושים המעניינים: כך חגגו את חג השבועות בחצרות הקודש

'בחדרי חרדים' מסכם את שהתרחש בחצרות הקודש והיכלי הישיבות בשבת ובשבועות; הפרויקטור שמונה בקרלין, מתי הלכו הבחורים בבאיאן למקווה? מה חידשו בבעלזא ומה היה בגור וויז'ניץ?, העלייה של עמוד התפילה ב-12 אלף דולר, וגם: כך התכוננו לחג החצרות בארה"ב ואירופה

החידושים המעניינים: כך חגגו את חג השבועות בחצרות הקודש
התהלוכה בערב החג בחצר קרלין צילום: באדיבות המצלם

בחצרות האדמו"רים והחסידים

בחצר חסידות גור בירושלים הגיעו אלפי חסידים ל'נסיעה' השנתית, בשבת שקודם החג היו 17 חתני אופרוף שעלו לתורה והם יתחתנו בשבוע הקרוב. בשבת, החל מהשעה 16:00 בשבת אחר הצהריים החל 'סדר הכנה' לחג מתן תורה אלפי אלפי אברכים התיישבו בצורה מסודרת לפי שטיבלא'ך, 150 השטיבלא'ך של גור בארץ, ושיננו דפי גמרא בעל פה, אליהם הצטרפו הבחורים לילדים נערך מתמידים במקביל לאחר מכן נודע שהרבי מגור עלה לקומה העליונה בדירה לגלריית הנשים של המשפחה (חלונות אטומים) והביט משם על קהל הלומדים במשך דקות ארוכות.

הטיש בחג השבועות החל מהשעה 18:00 אחר הצהריים ונמשך כשלושת רבעי שעה בסיומו שרו שוב ושוב "ובאו כולם", בלטו קהל רב שבא מחו"ל כשהחג הזה נשבר שיא בקרב הבאים מאמריקה.

היכל בית המדרש גור בירושלים בערב החג

בחצר חסידות בעלזא, התבשרו בשבת על הולדת הנינה לאדמו"ר מבעלזא, בת לנכדו הרב דוד רוקח מגבעת זאב שהתחתן בחודש סיון בשנה שעברה.

בחצר החסידות מונו כמידי שנה דיינים חדשים בעת עריכת הטיש בחג השבועות, הדיינים מונו לאחר שעברו את המבחנים בכל מקצועות השו"ע, הדיינים החדשים הם: הרה"ג ר' אלימלך לרנר מירושלים, הרה"ג ר' יצחק אייזיק כהן מירושלים, הרה"ג ר' ישראל בריעף ממנצ'סטר. כמו כן מונה משפיע חדש לקהילת בעלזא בסטטן איילנד שבארה"ב הרה"ג ר' משה ברנשטיין.

בחג השבועות גם חנכו בחצר בעלזא את ההרחבה החדשה שהוסיפו בצד מערב של היכל ביהמ"ד הגדול, שם התווספו מאות מקומות חדשים לרווחת הציבור. השנה לאחר שחל יומיים שבת חג ומחוסר מקום לכלל הציבור בעת עריכת הטיש ב'גרויסע שטיב', ולאור ההצלחה בימי החנוכה, הוסדר סדר מיוחד שאלפי בחורי הישיבות יעמדו בפרנצ'עס לפי סדר מיוחד בטיש בליל חג השבועות, האברכים יישבו במקומות שיועדו להם בהיכל, וכן בעזרת נשים יעמדו אברכים מהארץ ומחו"ל, לחג הגיעו 800 אורחים מחו"ל.

הגלריה החדשה שנפתחה ונחנכה בבעלזא. צילום: אנשיל בעק

חג השבועות בחצר ויז'ניץ זה החג השני אחרי ראש השנה, לקראת החג נאספו אלפי חסידים מכל רחבי תבל, כאשר השנה נרשם שיא היסטורי בהגעת 500 אורחים מחו"ל, הרבי קבע לראשונה את מקום תפילתו בחג כבימי ראש השנה, והרבי עמד על במה מוגבהת וכך כל הציבור יכלו לחזות בעבודת הקודש, כמו כן המעמד השנתי והמפורסם 'קדרותא דצפרא' הנערך באשמורת הבוקר של חג השבועות בצאת הרבי מהמקווה נערך השנה לראשונה בביהמ"ד הגדול ולא ברחובה של עיר כנהוג עקב הציבור הענק ומטעמי צניעות. בסיום המעמד ביקש הרבי שלא ילוו אותו לביתו. 

לפני פתיחת ארון הקודש ניגשו לאדמו"ר עם קוויטלא'ך להתברך ולאחר מכן נעמד הבעל מנגן יענקי דסקל ושר עם אלפי החסידים את השיר 'ויהיה זרעי וזרע זרעי תלמידי חכמים', מעמד מרגש שלא היה אף שנה בחסידות. את התפילה סיימו בשעה 15:00 בצהריים. 

לקראת החג חודשו פרנצ'עס ענקיים וחדשים בגובה 13 קומות, מדובר בהשקעה אדירה של פרנצ'עס קבועים שנבנו ע"י מהנדס בכיר אשר במהלך כל השנה הם יתאימו לציבור החסידים. מדובר בטורבינות מפלדה חזקים מאוד כשבסיום החג הגיעו בוני הפרנצ'עס לבדוק שוב את התקינות. במהלך החג ערך הרבי שלושה טישים כאשר השיא נרשם בנעילת החג אז נערך הטיש בערך שמונה שעות ואין חסיד שמפספס את המעמד האדיר. כמו כן התחדשו בחסידות בערב החג בפרוכת החדשה לע"נ פטרון החצר הנגיד רבי חיים משה פלדמן ז"ל שנפטר בערב חג הפסח. 

הפרנצ'עס החדשים בויז'ניץ

"יומיים של חג ארוך, כולו קדושה והתרוממות", כך מסכמים חסידי צאנז את היומיים שעברו בצל הרבי מצאנז,  במשך כל החג ישב הרבי על במה מוגבהת חדשה כדי שכל ציבור האלפים שהגיע יוכלו לראותו, כאשר מקומו מעוטר בפרחים ושער פרחוני מפואר. כבר שעה לפני כניסת השבת היה מלא היכל התפילה באורחים שלמדו כהכנה לקראת הימים הגדולים. השנה ציינו בצאנז עלייה מיוחדת במספר האורחים דבר שגרם להוספת מאות מקומות חדשים בבית המדרש וכן אכסניות הכנסת אורחים. חלק גדול מהמתפללים עמדו על רגליהם במשך יומיים בכל התפילות והשולחנות הטהורים, חלקם על הפארנצ'עס וחלקם מחוסר מקום לרגל הקהל האדיר שהגיעו לצאנז לחג השבועות.

בליל שבת נכנס הרבי לטיש בשעה 12 בלילה שנמשך 3 שעות עם פלפול כנהוג מידי ליל שבת. בשבת בבוקר היה עליה לתורה ל - 4 חתנים. אחד מהחתנים, ממצוייני התלמידים בישיבה, שמגיע מבית מרקע לא דתי בכלל, אך התקרב לאור של צאנז ולמד בישיבה מס' שנים עד שהפך לאחד מהמצויינים שבישיבה אחרי העליה לתורה, בעת שזרקו את הסוכריות מעזרת הנשים נעמד הרבי ממקומו ועודד את השירה בחוזקה לשמחה המיוחדת של החתן.

בצהרי השבת בשעה 14:00 אחרי סיום התפילה חילק הרבי את הסעודה לשניים כשבאמצע הסעודה בירך ויצא לתפילת מנחה, אחריה נטל ידיים שוב לסעודה ולסעודה שלישית. בשעה 19:00 הגיע הרבי לבית המדרש הגדול היכל רוזנברג שהיה מלא וגדוש בלומדים לקראת החג הגדול המגיע, ועקב כך, ביקש הרבי שלא להפריע ללומדים והחל לקבל את קהל האלפים לברכת שלום על בימת הארון קודש בסדר מופתי וללא שום הפרעה ללומדים שהמשיכו את חוק לימודם בהיכל ביהמ"ד כשכל קבוצת גיל עוברת בהגיע תורם וחוזרים ללימודים אחרי שזכו לעבור אצל האדמו"ר. (היה אמור שהציבור יעבור בחדרו של הרבי הסמוך לבית המדרש בתור ארוך שמשתרך לאורך כל בית המדרש) אחרי זמן רבינו תם, שזה שבע שבועות "תמימות" החלו את תפילת ערבית של ליל החג כאשר בנו הרה"צ ראש הישיבה ואב"ד צאנז ארה"ב ניגש לעמוד וכנהוג בצאנז מזמרים את התפילה של "אהבת עולם". 

בשעה 2:00 בלילה הגיע הרבי לעריכת טיש ליל חג השבועות שנמשך עד אחרי השעה 4:00 לפנות בוקר כאשר בטיש זה אמר הרבי מס' פרפראות לכבוד החג ופלפול תורני לחדוות עשרות הרבנים שהגיעו לשבות בצאנז את חג מתן תורה. בשעה 9:30 בבוקר נכנס הרבי לתפילת שחרית של יו"ט שבועות כאשר התפילה כולה עוברת בהתרוממות הרוח ובהרגשה עילאית של מתן תורה. בתפילת אהבה רבה לפני קריאת שמע שארכה קרוב לרבע שעה בבכיות עצומות "ותן בליבינו בינה להבין ולהשכיל" כאשר הרבי מתפלל כרועה על צאנו שיזכו כלל הציבור לקבלת התורה מחדש בימינו אנו והיו הרגעים הללו לחרדת אלוקים כאשר הרבי הליט פניו עם ידיו בבכי תמרורים וקולו נשנק מהתרוממות התפילה.

אחרי תפילת מוסף נערך על פני היכל ביהמ"ד "קרעפל טיש" שזה ע"ש הקרעפלאך הנהוג לאכול בקידוש זה אחרי התפילה. כאשר בטיש זה מגיע פסגת חג השבועות בצאנז אשר עוד בימי הדברי חיים מצאנז זי"ע מייסד השושלת, נהגו להגיע מעל 300 רבנים מידי חג השבועות. במרכז הטיש נשא הרבי פלפול תורני עמוק מזה שעה וחצי כאשר ציבור הרבנים משתתף ומתערב בפלפול גג על גג שנושא הרבי לכבוד החג. בשעה 17:00 הסתיים הטיש כאשר הציבור מלווה את הרבי לביתו, בדרך ניגשים צורבים צעירים ורבנים ומלבנים עם הרבי דרכים נוספות על הפלפול שזה עתה הסתיים.

בשעה 19:00 נכנס הרבי לתפילת מנחה בהיכל הגדול ומיד לאחריה נטל ידיו לסעודת יו"ט (הציבור הלך לאכול אחרי הטיש החלבי את סעודת יו"ט ומיד חזרו לטיש נעילת החג) במשך כל הטיש שרו שירים של בקשות ודבקות בתורה וכן חלק מהיוצרות שלא נאמרו בתפילה בבוקר. במרכז הטיש עומד דברי הנעילה שנושא הרבי קרוב לשעה בו עורר על חשיבות לימוד התורה כאשר זכות מיוחדת לאלו שלומדים ומלמדים אחרים תורה שהוא כמו אש שמעביר מאחד לשני אך לא גורע במאומה מהאבוקה המקורית כך אדם שלומד ומלמד את השני תורה חייב לדעת שזה לא גורע ממנו מאומה אלא ההיפך, זכותו מוכפלת בתורה שהשני לומד בזכותו. בשעה 22:00 בלילה, אחרי יומיים גדושות ברוחניות כמעט ללא שינה, נפרדו החסידים מהרבי אחרי תפילת ערבית.

נעילת החג בחצר צאנז. צילום: משה גולדשטיין 

בחצר חסידות באיאן, חגגו את החג בצל השיפוצים הנערכים ב'קלויז' ברחוב מלכי ישראל בירושלים, השנה לראשונה עברו לאמירת 'גוט יום טוב' בליל החג אצל הרבי לאחר שבכל שנה אין זמן כי ממהרים ללמוד, הפעם אמר הרבי כי החסידים למדו בשבת ולכן התאפשר מעבר אלפי החסידים. בערב שבת קרא הרבי למוצי"ם של חסידות באיאן ושאל אותם מתי הזמן הכי מוקדם שאפשר ללכת למקווה בליל החג, ובשבועות היה הכרזה שהבחורים יוכלו ללכת למקווה כבר בשעה 2:03 ושלא ילכו לכותל המערבי.

הרבי מבאיאן במוצאי חג השבועות

בחצר חסידות קרלין סטולין ציינו שנה לאסון הטריבונות הנורא בכניסת החג בשנה שעברה אז נהרגו שלושה מהחסידים בעת קריסת הפרנצ'עס במעמד חנוכת ההיכל החדש שנבנה. השנה הודיעו כבר בערב בערב החג בקרלין על מינוי המפיק מייקל קפלין לפרויקטור שבועות בגבעת זאב מרכז החסידות, לשם הגיעו אלפי החסידים לאחר שנה שלא זכו להיות יחדיו. במקום הוקם אוהל ענק על פי כל התקנות המחמירות של מהנדסים והרבי בכוונה תחילה לקח פרוייקטור חיצוני.

בערב שבת הוכנס ספר תורה לעילוי נשמתם של שלושת ההרוגים מהשנה שעברה של הנער מאיר יחיאל מיכל גלויברמן ז"ל בן ה-13 מגבעת זאב והאברך הצעיר הרב מרדכי בנימין רובינשטיין ז"ל מירושלים והאברך מביתר ר' אליהו קרפל ז"ל. 

כמו כן שימש הרבי מקרלין כסנדק בברית לבנו של הרב בלוי אחד הפצועים שנפצע קשה באירוע בשנה שעברה בהיותו חתן וכעת, זכה לחגוג את הולדת בנו הגדול.

‏התרגשות גדולה נרשמה בחצר תולדות אברהם יצחק, לרגל שהותו של הרבי בחג השבועות בשכונת מאה שערים בירושלים ברוב עם ביחד עם החסידים אחרי שהיה מאושפז בבית חולים ושהה למנוחה בבית שמש. הרבי ניגש לפני העמוד בתפילות החג כשהוא ישוב עקב חולשתו. כמו כן קרא הרבי חלק מעשרת הדברות בקריאת התורה. את התפילה התחילו בשעה 9:30 בבוקר וסיימו בשעה 17:15. 

בשבת חגגו בחסידות את העלייה לתורה לנכד האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, בן לבנו הגדול הגה"צ רבי אהרן קאהן ראש ישיבת תולדות אברהם יצחק עם בת הרב שמעון דוב ברנדסדרופר אב"ד תולדות אברהם יצחק בהר יונה, בן הגה"צ רבי שמואל ברנדסדרופר, בן הגה"צ רבי מאיר ברנדסדרופר זצ"ל בעל קנה בושם ורב דחסידי תולדות אברהם יצחק, חתן האדמו"ר מקאסוב ירושלים.

היכל בית המדרש תולדות אברהם יצחק מוכן בערב החג

בחצר חסידות סאדיגורה: טיש נעילת החג נמשך השנה יותר משלוש שעות כשבסיומו שורר הרבי עם הקהל "לשנה הבאה בירושלים" במשך זמן רב. בליל יו"ט אחר התפילה ערך הרבי קידוש בביהמ"ד כמנהג המקובל בחסידות.

עם עלות השחר הלך הרבי למקווה כשבחזרתו ליוו אותו החסידים בשירה במעמד המכונה בחסידות "קדרותא דצפרא". הרבי רקד עם הציבור ולאחר מכן נשא מדברות קדשו. לאחר מעריב אומרים קידוש לבנה אפילו שזה קודם ז' שלמים מהמולד וזאת בגלל היאר צייט של הבעש"ט.

היכל בית המדרש סאדיגורה בערב החג. צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות זוועהיל בירושלים הכניסו בעיצומו של החג ספר תורה חדש שהוכנס לאחר תפילת שחרית והלל בתהלוכה שיצאה מביתו של הרבי לעבר בית המדרש, לאחר התפילה נערך קידושא רבא בהשתתפות כל החסידים.

בחצר חסידות דושינסקיא רשמו היסטוריה, כשלראשונה הרבי התפלל מתחת חופה של פרחים, בחסידות מציינים כי מדובר במאורע שהתרחש לראשונה מאז שהתמנה לרבי, התפילה בשבועות נמשכה במשך שש שעות.

הרבי מדושינסקיא בתוך החופה במוצאי החג. צילום: שלומי טריכטר

בחצר חסידות טאלנא קיימו את סיום מעמד סיום מחזור השלישי ספר החינוך, המעמד התקיים בנעילת חג השבועות כפי תקנת האדמו"ר ללמוד שני מצוות בכל יום. 

בקהילת סאטמר בבני ברק, קיימו את חג השבועות עם הרה"צ רבי יואל טייטלבוים בן האדמו"ר מסאטמר ורב ביהמ"ד בית ברוך בקרית יואל, שהגיע לראשונה לשבת ויום טוב שבועות לשהות בקרב חסידי סאטמר בבני ברק, בשליחות אביו האדמו"ר מהר"א מסאטמר. התפילות והבאטע נערכו בבית המדרש הגדול בשיכון סאטמר בבני ברק. במוצאי יו"ט שבועות התקיים מעמד נעילת החג לכלל חסידי סאטמאר, במוצאי יום טוב שני ייערך מעמד נעילת החג לכלל בחורי סאטמר בארץ הקודש. ביום שלישי יערוך הרה"צ ביקור מיוחד במוסדות סאטמר ירושלים.

עסקני סאטמר מקבלים את בן הרבי בערב החג

מאות חסידים באו מכל רחבי הארץ להסתופף בחג השבועות בצל האדמו"ר משבט הלוי בהיכל בית המדרש הגדול בשכונת זכרון מאיר בבני ברק. לפני החג נוספו מקומות רבים בהיכל ביהמ''ד שיוכל להכיל את כל ציבור החסידים ביהמ"ד קושט כראוי לכבודו של החג- וכשחופה מיוחדת ומרהיבה מעץ ופרחים ומעצי דקל נבנתה מעל מקומו של האדמו''ר כנהוג עוד ממרן החתם סופר.  בליל התקדש החג טרם תפילת מעריב נשא האדמו''ר  דברי הכנה לחסידים כהכנה דרבה לקראת חג השבועות - במהלכו דיבר רבות אודות החיוב להאריך בתפילת אהבה רבה ביום גדול זה ועוד - ולאחר מכן שורר עם הציבור ניגוני תורה וכדו' עד זמן ר''ת שהתחילו תפילת מעריב.

גולת הכותרת הוא השולחן הטהור אותו עורך האדמו"ר בליל שבועות לפנות בוקר - הטיש בה"א הידיעה - זה הטיש היחיד בכל מהלך השנה שבו אין האדמו''ר נושא דברים כלל, אלא רק מנגנים ניגוני התעוררות ודביקות בבקשות על תורה דוגמת והאר עיננו - הוא יפתח לבנו. במהלך הסדר לימוד שנערך לילדי החסידות בליל שבועות - היה גורל מיוחד לילד שיזכה לעמוד ליד האדמו''ר על מדרגות ארון הקודש בעת מעמד פתיחת הארון - ולקבל מיד הרבי את הסידור בעת שהוא מוציא את הספרי תורה מההיכל.

בית המדרש שבט הלוי מוכן לפני החג. צילום: שוקי לרר

בחצרות החסידים בארה"ב, מאות מקומות נוספו בבית מדרשו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר בקרית יואל מונרו, בחצר חסידות סקווירא חגגו בשבת שלום זכר וברית לנכדו הרבי מזה 13 שנה לא התקיימה שמחה בהולדת נכד לרבי, וכעת שמחה בן לבנו הצעיר הרה"צ רבי חיים מאיר טווערסקי בחצר חסידות באבוב - 45 הגיעו אלפי חסידים מכל העולם לחג השבועות לרגל המעמד ההיסטורי הנחת אבן הפינה למרכז החסידות העולמי בבורו פארק שיתקיים ביום רביעי הקרוב לאחר אסרו חג דשבועות בארה"ב לאור הצפיפות בבית המדרש של חסידי סקולען בבורו פארק ערך הרבי את חג השבועות בהיכל המתיבתא של באבוב - 45, כך גם הרבי מקאסוב ערך את התפילות באולם 'ליפשיץ' בבורו פארק עקב צפיפות בבית מדרשו. האדמו"ר מאמשינוב ארה"ב הגיע לשהות בצל חסידיו בבית מדרשו בבורו פארק.

• בחצרות החסידים באירופה, האדמו"ר מויז'ניץ לונדון ששוחרר בערב החג מבית החולים שהה בקרב חסידיו בשכונת סטמפורד היל בלונדון, הרבי שהה בבית מקורבו הרב עוזר אוברלנדר, על פי התוכנית קודם החג החסידים אמורים לעבור לאמירת גוט יום טוב. בחצר פשעווערסק באנטוורפן התקיים בשבת עלייה לתורה לנכד הרבי, בן לבנו הגדול הרה"צ רבי נפתלי אלימלך לייזר רב הקהילה בלונדון שהגיע לחג לחגוג את השמחה בקרב הסבא. שמחת החתונה תתקיים בארץ הקודש. 

• בציוני הצדיקים באוקראינה, מאה איש שהו בחג השבועות במעז'יבוז' שבאוקראינה, ליד ציון הבעש"ט, מייסד תנועת החסידות, שיום ההילולא שלו חל בחג השבועות. הנסיעות והאירוח במקום הוסדרו על-ידי אגודת 'אהלי צדיקים', המתחזקת כל ימות השנה את בית הכנסת האורחים ליד הציון. מאות איש שהו באומן שבאוקראינה ליד ציונו של רבי נחמן מברסלב זיע"א בצל המלחמה של אוקראינה - רוסיה. חלק מהתושבים שנמלטו החלו לחזור ובשבועות היה זה החג הראשון ששהו במקום מאז פרוץ המלחמה. בעקבות הביקוש הרב נפתחו חזרה כמה מלונות במקום.  

בכותל המערבי, למעלה מ 50,000 איש פקדו את הכותל המערבי במהלך שבת וחג השבועות, כאשר השיא היה בתפילת נץ החמה של בוקרו של חג השבועות שבו היו למעלה מ 12,000 איש. מדובר בנתונים גבוהים מזה שנים.

אלפי מתפללים ברחבת הכותל המערבי במעגלי שירה מרגשת בצאת חג השבועות

בחצרות גדולי ישראל והיכלי הישיבות

• מיד לאחר סעודת ליל יו"ט התיישב ראש הישיבה מנהיג הציבור הליטאי הגרי"ג אדלשטיין ללימוד ליל שבועות. לאחר תפילת שחרית ביקש למסור דברי חיזוק בפני משתתפי המניין הקבוע במעונו ברחוב ראב"ד 17 בבני ברק על מעלת חג השבועות. לאחר תפילת מנחה התאספו התלמידים הקרובים למעמד סעודה שלישית ונעילת החג בראשות ראש הישיבה, והגר"מ בן שלמה והרב סוקולובסקי מרבני ישיבת תורה בתפארתה. הגרי"ג דיבר על כבוד שמים ושכל השירה בחג היא לברך את הקדוש ברוך הוא ולהרבות כבוד שמים.

• נשיא מועצת חכמי התורה ראש הישיבה הגר"ש כהן שהה במהלך השבת והחג בהיכל ישיבתו "פורת יוסף" בעיר העתיקה, התרגשות רבה אחזה את מאות בני הישיבה וזאת לאחר שזה זמן רב מרן לא שבת בישיבה, במהלך השבת נשא נשיא המועצת שיחת חיזוק בהיכלה של הישיבה בהשתתפות אלפים שגדשו את היכל ביהמ"ד להתברך בברכת החג מראש הישיבה.

• בליל החג עבר קהל רב לברכת גוט יו"ט אצל המשגיח רבי דן סגל. המשגיח קיים את סדר לימוד ליל שבועות בבית מדרשו בשכונת גבעת משה מייד לאחר הסעודה עד אור הבוקר. לאחר תפילת מנחה ביום התאספו רבים מתושבי האזור לסעודת נעילת החג שנמשכה עד שעה לאחר צאת החג תוך שירה נלהבת בדבקות והתעלות רוחנית כאשר בשיא המעמד נשא המשגיח דברי חיזוק בפני המשתתפים.

אצל זקן ראשי הישיבות הגרב"מ אזרחי שהה ראש הישיבה בקרית הישיבה במודיעין עילית סעד עם התלמידים את סעודות השבת והחג יחד עם כל צוות הישיבה, וכן לימד את הבחורים שיר ששרים בלייקווד אבינו אב הרחמן, במהלך כל הלילה ישב הגרב"מ בבית המדרש ולמד עד התפילה, לעת צאת החג נערך מעמד נעילת החג בהשתתפות ראש הישיבה. מאז שהישיבה עברה לקרית ספר התבטל המנהג שראש הישיבה מגיע

בדבריו התייחס ראש הישיבה לקיצוצים של הממשלה, ואמר שהישיבה תמשיך לתת לבחורים את כל מה שהם צריכים מבלי שיחסר להם שום דבר.

הגרב"מ אזרחי בנעילת החג במוצאי שבועות

עם דמדומי חמה עת התקדש ליל חג השבועות, מסר ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן במפתיע דברי חיזוק והתעוררות לקראת קבלת התורה, כשבדרך כלל השיחה היחידה אותה נושא בפני תלמידיו היא עם תחילת ג' ימי ההגבלה, על פניו של הגרמ"צ היו ניכרים הרוממות והשמחה הגדולה לקראת קבלת התורה. רבים שהידיעה על השיחה המפתיעה הגיעה לאוזניהם נהרו לבית מדרשו של הגרמ"צ בישיבת רשב"י.

לאחר תפילת מעריב, עברו במשך זמן רב ההמונים על פני הגרמ"צ לברכת 'אגוט יום טוב'. לאלו שביקשו ברכה לעליה בתורה וירא שמים אמר הגרמ"צ, "עכשיו זה הזמן להתפלל על זה, מקובלנו, שזה יום הדין כמה ישיג כל אחד חלקו בתורה, צריך לנצל את הזמן הזה".

את סעודות החג ערך הגרמ"צ בביתו כשבכל סעודה סועד עמו נכד אחד, בין הנכדים ישנה תורנות קבועה. בכל הסעודה משוחח הגרמ"צ מעניני היום, קבלת התורה ומסירתה. בכל הסעודות נוהג הגרמ"צ לאכול בשר, מלבד בקידוש לאחר תפילת שחרית אז טועם מאכל חלבי. את תפילת שחרית התפלל הגרמ"צ בבית מדרשו, כשהוא עולה לקריאת 'עשרת הדיברות'. קודם קריאת התורה קרא הגרמ"צ לאחד המתפללים בבית מדרשו שזקוק לרפואה, וציין בפניו את הסגולה שציין לה מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שכמו שבעת מתן תורה כל החולים התרפאו, כך מתחדשת השפעה זו בכל שנה ושנה. ואפשר לבקש מהקב"ה רפואה שלמה בעת שקוראים את 'עשרת הדיברות' ביום קבלת התורה. בדרכו לביתו ניגש אחד וביקש את ברכתו עבור בנו להצלחה בתורה אמר לו הגרמ"צ, "העיקר הכי חשוב זה הדוגמא האישית, שההורים יראו לבניהם מהו הערך האמיתי לתורה ומהי שקידת התורה, אסור שהבן יראה את האבא הולך בטל, אז לא יעזור שום דבר".

• עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן וחבר מועצגה"ת, שהה בחג השבועות בשכונת רמת אלחנן בב"ב. בליל שב"ק מסר כדרכו שיעור הלכה למאות האנשים שצבאו על בית הכנסת המרכזי לשמוע בצמא את דבריו. לאחר התפילה פגש את הנער המפורסם חזקי טורנהיים שהעניק להגר"י עלון מיוחד אותו מוציא, הרב בירכו במאור פנים מיוחד. בליל חג השבועות מסר הגר"י ג"כ שיעור הלכה מיוחד, אך שיא השיאים, היה, כמדי שנה, בעיצומו של הלילה, בשעה 3:00 לפנות בוקר, בו מוסר הגר"י שיעור הלכה מרתק ומיוחד בעזרת הנשים של ביהכ"נ. מאות מכל רחבי העיר באים במיוחד לשיעורו של רבי יצחק, בפרט אנשים אשר קשה להם להחזיק את עצמם ערים במהלך כל הלילה, ויודעים שלנוכח מתיקות דברי תורתו של רבי יצחק - לא שייך להרדם.

ואכן, הגר"י ירד מביתו במלוא הדרו ב 3:00 לפנות בוקר, כשרבים מצפים לו כבר מתחת לביתו לברכות, שאלות בהלכה, ולראות את פניו המאירות. הגר"י נכנס, ומיד החל בשאלות עיוניות, מרתקות, מלוות בסיפורים אקטואליים ומעשיים מימינו, כדרכו. ובית המדרש כולו התלהט בריתחא דאורייתא נדירה ובלתי מצויה, בשיאו של הלילה הארוך. אשרי עין ראתה זאת. בסיום השיעור, השיב הגר"י לשאלות הלכה למעשה שנשאל מהקהל הרחב, כמו לשאלת מתנדב באיחוד הצלה שהציג לפני הגר"י כמה שאלות מעשיות שהתעוררות במשך השבוע. הקהל ליווה את הגר"י לביתו, כשכל הדרך ממשיכים לשאול עוד שאלות, עוד ברכות. לאחר מכן שב הגר"י לתפילת וותיקין בביהכ"נ. ובצאת החג שוב נערך מעמד מרומם של נעילת החג, בו לאחר כמה שירי הודאה להקב"ה, נשא הגר"י מדברותיו המיוחדים, שיחת חיזוק מיוחדת על רוממותה של התורה, וגדולת חכמיה. 

תושבי רמת אלחנן מציינים כי בשנים האחרונות, ובפרט מאז סילוקו של גיסו מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, החלו כמות ההמונים הנוהרים לשיעוריו הקבועים של הגר"י, להתרבות פי כמה וכמה. אחת הסיבות ששמענו היא משום שרבים מבקשים לפגוש את הגר"י לשאלות חמורות הלכה למעשה שמתעוררות, החל מענייני ניתוחים ורפואה, שידוכים, פרנסה, שלום בית, או"ח, חו"מ, וכל שאלה שלא תהיה. ואחת ההזדמנויות לפגוש את הגר"י היא בשיעוריו הקבועים ביום שני בערב בביהכ"נ, ובשבתות בדרכו מביתו לתפילה ובחזור. כולנו תפילה, שהגר"י יזכה להאריך ימים ולהשפיע מתורתו ויראתו על כלל ישראל כולו, מתוך בריאות שלימה לאורך שנים.

אצל גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס, התפילות התקיימו בביתו בוותיקין, הגאב"ד שעלה לעשרת הדברות, ושימש כחזן באקדמות, הגאב"ד שמאוד מקפיד שלא להשתמש בפרחים בשמיטה הקפיד שהפרחים לכבוד החג בביתו ובבית מדרש לא יהיו פרחים חיים מחשש לשאלות בשמיטה. האדמו"ר מתולדות אהרן מנחת ביכורים כמידי שנה בעיצומו של החג עם השליח הרב שמעון שישא יו"ר מרכז עזרה ויעוץ.

בבית מדרשו של הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי עמוד התפילה בדורנו בבית המדרש 'חניכי הישיבות' ברחוב צירלזון בשכונת שיכון ה' בבני ברק נרכשה עליית עשרת הדיברות ב – 12 אלף דולר הידועה כמסוגלת להתרפאות כל החולים וישועות לכל המועקים, ל'בחדרי חרדים' נודע כי העלייה נמכרה לכמה גבירים ותרומות העלייה הולכים לבית הכנסת. הגר"ש גלאי ערך 'מי שברך' מיוחד לכל התורמים בהחזקת לומדי התורה.

בליל חג השבועות חל יום היארצייט של הרבנית צביה גריינימן ע"ה – אחותו של מרן החזון זצ"ל, לרגל היארצייט מסר בנה הגאון רבי מאיר גריינמן בעל ה'אמרי יושר' שיעור מיוחד לעילוי נשמתה בבית הכנסת דרכי איש ברחוב האדמו"ר מגור בבני ברק, בעניין דין 'וקדשתו'. השיעור נמסר בליל החג בשעה 1:00 בלילה כשהגר"מ צועד מביתו לבית המדרש מלווה בלומדים.

בישיבת פוניבז' מציגים את המספרים הגדולים מחג שבועות כמידי שנה - והשנה: למעלה מ 5,000 בחורים ואברכים גדשו את בתי המדרש שבגבעת אם הישיבות פוניבז', השנה התרחבו מספר בתי מדרש להוספת מקומות לימוד.

בישיבת 'קרית מלך' חגגו בשבת ובחג את העלייה לתורה לרגל נישואי בן זקוניו של הגאון רבי שלמה קנייבסקי ראש ישיבת 'קרית מלך' בבני ברק בנו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל. בקרב בחורי ובוגרי הישיבה נערכים לחתונה הגדולה באסרו חג. 

בועד הנציבים שעל ידי ישיבת גרודנא בקרית הישיבה באשדוד, הוחלט על יסוד 'נציב שעה' במסגרתה נמכרו זכויות לימוד התורה בשעות יממת חג השבועות כמו כן שעות ימי ג' ימי ההגבלה, ההכנה לקבלת התורה. בקרב תלמידי וידידי הישיבה שמורה הערכה העצומה לימים נשגבים אלו, שאת תוקף עבודת הימים טבע ראש הישיבה הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל והחדירם בכל הכח בלב תלמידיו לשעה ולדורות באשר הם מסוגלים לעליה בתורה והבנתה. ואכן כל שעות היממה 'נחטפו' בידי הנציבים, כאשר בוגרי וידידי הישיבה שאינם זוכים לקחת חלק בפועל בעבודת הימים הללו מעוניינים לקחת חלק בזכויות המופלגות מלימוד התורה שבאותם ימים. 

ראש ישיבת אמרי דעת הגר"ש גבאי שהה במהלך החג בקרית הישיבה "אמרי דעת" בשכונת בית וגן בבירה, בליל החג נשא שיחת חיזוק בהשתתפות מאות מתלמידי הישיבה ובוגריה וקהל רב שהגיעו להינות מאווירת אש התורה בהיכל בית המדרש הענק. קודם לחג הגיע הגר"ש גבאי להיכל הישיבה לצעירים "היכל משה" בבית שמש שתחת נשיאותו, שם מסר שיחת חיזוק והתעוררות בפני בני הישיבה. לאחר השיחה החלו בני הישיבה בשירי רגש עם רבני הישיבה לקראת קבלת התורה.

הגאון רבי יצחק אזרחי מראשי ישיבת מיר בירושלים שהה בחג בשכונת רמת שלמה בירושלים בקרב בני משפחתו שם מסר שיחות ושיעורים במהלך השבת והחג. 

בחג השבועות נמשכו התפילות לרפואתו של הגאון רבי ברוך שמואל הכהן בן לאה דויטש ראש ישיבת 'באר מרדכי' המאושפז עדיין בבית החולים וזקוק לרחמי שמים מרובים. גם בשבת ובחג העתירו בתפילה לרפואתו השלמה.

 

חג השבועות סיכום החג קבלת התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד