י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מאות פשעי מלחמה

צפו: סרטון שדלף חושף את מכונת ההרג של בשאר אסד

סרטון שדלף מציג סצנות של טבח שביצעו כוחות אסד בדמשק, המבצעים זוהו בסוף אפריל 2022, עריק סורי הדליף את הסרטון הקשה | מאות משפחות סוריות צפו בתיעוד שטושטש, בתקווה ללמוד מה קרה לבניהם הנעדרים

צפו: סרטון שדלף חושף את מכונת ההרג של בשאר אסד
פשעי מלחמה בסוריה צילום: צילום מסך

בסוף אפריל 2022, עריק סורי הדליף סרטון בו נראו פשעי מלחמה שביצעו כוחות אסד, מאות משפחות סוריות צפו בתיעוד, בתקווה ללמוד מה קרה לבני המשפחה הנעדרים.

משפחת סיאם מסוריה סיפרה לתקשורת הגרמנית, כי בנם וואסים סיאם, עזב את ביתו בדמשק בשעות הבוקר המוקדמות של 14 באפריל 2013. הוא קיבל הוראה על ידי הממשלה להעביר קמח למאפייה ממשלתית בשכונת תדמון שבדרום העיר. הגבר בן ה-34 מעולם לא חזר ממה שהיה צריך להיות משימה שגרתית.

במשך שנים רבות האמינו משפחת סיאם, המתגוררים כיום בגרמניה, שוואסים נעצר במחסום ונלקח לכלא ממשלתי. עם זאת, הסרטון שדלף חשף להם לבסוף את הפרטים המזעזעים של היעלמותו. בתיעוד נראה גבר מכוסה עיניים בחולצת טי לבנה וג'ינס מובל דרך סמטה ריקה אל בור מלא בגופות.

"אבא שלי היה הראשון שזיהה אותו בסרטון", אמרה תסנים סיאם, אחותו של וואסים, והוסיפה שאביה זיהה את בנו בהליכתו. "הוא נראה כל כך שונה, כבר הכו אותו, אולי זה גם היה הפחד". הם גרמו לווסים לקפוץ לבור וירו בו למוות. "זה סוריאליסטי, איך אני יכול לעבד את העובדה שהאדם שנהרג בסרטון הוא אחי", שאל תסנים סיאם.

הסרטון שדלף צולם ב-16 באפריל 2013, ימים ספורים לאחר היעלמותו של וואסים, בתיעוד נראים שני לובשי מדים הורגים בשיטתיות 41 אנשים. בכל פעם, אחד מהשניים מקבל אדם מכוסה עיניים, הוא מוביל את האדם לבור גדול שכבר מכיל מספר גופות וצמיגי רכב. הם נדחפים פנימה ונורים למוות. לאחר מכן דלק נשפך לתוך הבור והגופות נשרפות.

המלחמה בסוריה משתוללת כעת כבר 11 שנים, במהלכן בוצעו אינספור זוועות על ידי כל הצדדים המעורבים בלחימה. סרטון הטבח של תדמון, שהוקלט בדמשק שהיה אז בשליטת הממשלה, בולט באופי המתוכנן של האכזריות הקשוחה. מהסרטון ניכר כי שני התליינים נהנים מעבודתם. הם רוצחים אזרחים לאור יום בצורה רגועה ושגרתית. הם משחקים משחק מעוות עם הקורבנות שלהם, ואומרים להם בטעות שהסמטה שהם עוברים דרכה ממוקדת על ידי צלפים, אז הקורבנות עם עיניהם רצים ונופלים לתוך הבור. לפני שהם יודעים מה קרה, הם נורים.

הרוצחים תיעדו את פשעיהם על ידי צילום קטעים ברזולוציה גבוהה. לפעמים הם מנופפים למצלמה ופורצים עם בדיחות. למה הם רשמו את הפשעים שלהם? אולי להראות לממונים עליהם שהם עשו כפי שנצטוו, לא משנה מה הסיבה, אין זה סביר מאוד שהם חשבו שהסרטון יגיע לבסוף לידי הציבור.

אוגור אומיט אונגור, פרופסור ללימודי שואה ורצח עם באוניברסיטת אמסטרדם, היה בין הראשונים שקיבלו עותק של התיעוד בשנת 2019. בעבודה עם עמיתו אנסאר שאחוד השניים הצליחו לזהות את שני הרוצחים בסרטון : נג'יב אל-חלבי, שנהרג בהמשך המלחמה והיה חלק ממיליציה נאמנה לנשיא סוריה בשאר אסד. הגבר השני, שנראה חובש כובע דייג, הוא אמג'ד יוסף. הוא קצין בשירות החשאי של אסד.

"השנתיים האחרונות היו גיהנום עבורנו", אומר אונגור לסוכנות הידיעות הגרמנית DW. "תאר לעצמך שאתה יודע על טבח נורא, ואתה צריך לצפות בסרטון הזה שוב ושוב, אבל לא יכול לספר על זה לאף אחד אחר".

ניתוח הסרטון לזיהוי הרוצחים לא היה כמו מחקר אקדמי רגיל. הם יצאו לעשות את מה שעד כה מעטים הצליחו להשיג: לייצר הוכחה חותכת לכך שהמדינה הסורית אחראית ישירות לכמה מהזוועות הקשות ביותר שבוצעו במלחמה. אונגור ועמיתו הסורי השתמשו בשיטות מחקר לא שגרתיות. שחוד אימצה זהות מקוונת מזויפת כדי לרמות את המשטר הסורי ולגלות עוד על האנשים מאחורי הטבח.

שאחוד התחזה לאישה עלווית צעירה מחומס בשם "אנה ש" שתמכה בנשיא אסד. ה'גארדיאן' דיווח לראשונה כיצד, במהלך שנתיים, שאחוד הצליח לשוחח עם מאות אנשי אסד ולזכות באמונם. יום אחד, הוא נתקל בפרופיל של הרוצח אמג'ד. שאחוד, בתור אנה, התיידדה עם האיש. מדי פעם הם היו מפטפטים בטלפון, כשאונגור מאזין בסתר.

אמג'ד יוסף אמר לה שהוא מרגיש בודד ולחוץ. לאחר מספר חודשים, הוא סיפר לה: "הרגתי הרבה אנשים". סוף סוף שני האקדמאים השיגו את מטרתם. השניים העבירו את השיחות המוקלטות לתובעים הולנדים וגרמנים, ותיארו את ממצאיהם במגזין New Lines.

פשעי מלחמה בשאר אסד סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד