ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ההסכם המתגבש נחשף

העסקה המשולשת שתקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה

המגעים להסכם משולש בין סעודיה, ישראל וארצות הברית מתקדמים. סעודיה תפתח באופן גורף את המרחב האווירי לטיסות ישראליות ובתמורה תיתן ישראל אור ירוק להעברת האיים טיראן וסנפיר מריבונות מצרית לריבונות סעודית | ארה"ב תחל בהסרת החרם על יורש העצר בן סלמן, והסעודים יגדילו את תפוקת הנפט

העסקה המשולשת שתקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה
אזרחים בסעודיה צילום: Pixabay

עסקה משולשת בין ישראל, סעודיה וארצות הברית נרקמת בימים אלו, הסכם שיביא לקידום הנורמליזציה שבישראל כל כך מחכים לו אחרי החתימה על הסכמי אברהם עם מדינות המפרץ.

לפי הדיווח ב"ישראל היום", סעודיה אמורה לאפשר למטוסים ישראלים ומטוסים של חברות זרות שעושות את דרכן לארץ לחלוף ללא הגבלה בשמי סעודיה, לאחר שעד כה לא אפשרה זאת. המהלך צפוי לקצר משמעותית את זמני הטיסה בין ישראל למגוון יעדים במזרח הרחוק, ולהוריד באופן ניכר את מחירי הטיסות.

בתמורה לפתיחת המרחב האווירי הסעודי תיתן ירושלים אור ירוק להעברת האיים טיראן וסנפיר מריבונות מצרית לריבונות סעודית. מדובר בשני איים לא מיושבים אך בעלי חשיבות אסטרטגית, השולטים על הכניסה למפרץ אילת.

מצרים מעוניינת להעבירם לסעודיה בתמורה לסיוע כלכלי מהממלכה, ולמעשה שתי המדינות כבר סיכמו ביניהן את העסקה. אולם, מאחר שהאיים הוחזרו למצרים במסגרת הסכם השלום עם ישראל, החוזה שנחתם בקמפ-דייויד מחייב אישור ישראלי להעברתם למדינה שלישית.

מי שמתווכת את העסקה היא ארצות הברית, שגם צפויה ליהנות ממנה. האמריקאיים שואפים להגדיל את תפוקת הנפט הסעודית כדי להוריד את מחירו, זאת על רקע האמברגו שהוטל על נפט וגז רוסי בעקבות המלחמה באוקראינה.

אך בסעודיה ירצו שבתמורה ארצות הברית תסיר את החרם על יורש העצר בן סלמן, אך האמריקנים מוכנים להעניק לו כרגע "מחילה חלקית" בלבד.

המגעים בין ירושלים, ריאד ו-וושינגטון נמצאים בשלבים מתקדמים ביותר, אולם טרם הושגו הסכמות סופיות לגבי הפרטים. ככל הנראה דחיית ביקורו של ביידן באזור, מהמועד המקורי בסוף יוני לחודש הבא, קשורה ברצון האמריקני להשיג סיכום כולל ומרחיק לכת בין שלוש המדינות.

ישראל סעודיה ארצות הברית נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד