כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"הרשות הפלסטינים חלשה"

פריג' לתקשורת הסעודית: הממשלה מסכימה לחיזוק הרשות בפן הכלכלי

"ערב הסעודית חייבת להיות מעורבת בכל פתרון שלום בין הישראלים לפלסטינים", כך אומר עיסאווי פריג', השר לשיתוף פעולה אזורי, במהלך ראיון לתקשורת הסעודית. את הריאיון הוא העניק בתוכנית הכוללת ראיונות עם קובעי מדיניות ומנהיגים עסקיים מובילים

פריג' לתקשורת הסעודית: הממשלה מסכימה לחיזוק הרשות בפן הכלכלי
עיסאווי פריג' צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על רקע הקריאה של מנהיגים ערבים לשני הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן לשלום. לדעתו של עיסאווי פריג', מעורבותה של סעודיה חיונית להשגת פתרון בר קיימא. "ההנהגה הסעודית תהיה מרכזית לכל פתרון בעתיד והוד מלכותו המלך סלמאן וירש העצר (מוחמד בן סלמאן) אני מאמין שהם ימלאו תפקיד מרכזי בכל תהליך שלום מחודש בעתיד", אמר פריג' לתקשורת הסעודית.

עסאווי פריג', השר לשיתוף פעולה אזורי מטעם סיעת מרצ התראיין לקייטי ג'נסן, מנחת התוכנית "לדבר בכנות", עם Arab News. הממלכה אינה חתומה על הסכם אברהם שסייעו לנרמל את היחסים בין ישראל לכמה מדינות ערביות, כולל איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומרוקו. בנאום בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ב-24 במאי, שר החוץ של ערב הסעודית, הנסיך פייסל בן פרחאן, חזר על עמדת הממלכה לגבי ההסכמים, והצהיר כי היא לא תנרמל את היחסים עם ישראל עד שהנושא הפלסטיני יטופל.

עם זאת, פריג' סבור שלערב הסעודית יש את הכוח האזורי ואת המעמד בקרב הערבים והמוסלמים כדי להניע את תהליך השלום בין הישראלים לפלסטינים אם היא תבחר להוביל. "ממלכת ערב הסעודית חשובה לי מאוד", אמר פריג'. "עבור המוסלמים בישראל, זה מאוד מאוד מאוד חשוב. אתם יודעים ש-15 אחוז מהאוכלוסייה בישראל הם מוסלמים והממלכה עבורנו היא המגינה על המקומות הקדושים שלנו. זה מאוד חשוב".

"הממלכה צריכה למלא תפקיד מרכזי באזור הזה כדי למצוא את הפתרון, כי הממלכה היא אחת המדינות שכל הערבים, כל המוסלמים מסתכלים אליהן ורוצים להסתכל אליהן. זה מרכזי".

כשנשאל עד כמה הוא בטוח בסיכויים לשלום בחייו, הודה פריג' שהתהליך אינו בראש סדר העדיפויות של ממשלתו של ראש הממשלה נפתלי בנט. לדעתו של פריג', הטוב ביותר שניתן לקוות לו תחת הממשלה הנוכחית הוא חיזוק הכלכלה הפלסטינית ומוסדותיה. "יש לנו חצי מהממשלה הזו שמאמינים בפתרון שתי המדינות והחצי השני לא מאמין בזה. זה לא קל. אבל כל הממשלה מסכימה לחיזוק הרשות הפלסטינית בצד הכלכלי".

"אני מקווה שנמצא דרך, בעתיד, לחדש את תהליך השלום ולמצוא דרך להגיע למשהו באופק המדיני עבור האזור והפלסטינים. אבל הממשלה הזו היא ממשלה מסובכת. המדיניות שלנו לא שם". בתשובה לשאלה האם התפרצות האלימות האחרונה (בירושלים) סיבכה את תהליך השלום וגרמה מבוכה לאותן מדינות ערב שחתמו על הסכם אברהם, אמר פריג' כי אירועים אלה הוכיחו את הצורך במוסדות פלסטיניים חזקים יותר.

"המצב בין הערבים ליהודים, עבור הפלסטינים באזור, הוא לא כל כך טוב. אנחנו במצב לא טוב", אמר. "ניסינו לפני 30 שנה את אוסלו ולנסות להתחיל תקופה חדשה באזור. ואני מצטער לומר שנכשלנו. עכשיו אנחנו מנסים לבנות צעדי אמון חדשים בין הפלסטינים לישראלים ולקבל את האמון".

עוד אמר: "כדי שיהיה לך עתיד בטוח וטוב, אתה צריך לבנות הווה חזק. עכשיו כשאני מדבר על ההווה, בימינו, הרשות הפלסטינית חלשה. החברה הפלסטינית חלשה. קודם כל צריך לחזק את החברה הפלסטינית". כתומך נלהב בהסכם הנורמליזציה, פריג' סבור שהפלסטינים עשו טעות גדולה בכך שלא הצטרפו להסכמי אברהם. "אני חושב שהפלסטינים צריכים להיות חלק מהתנועה הזו. אני מאמין שהם עשו טעות לא להיות חלק מהסכמי אברהם כי כפי שאמרתי בעבר, יש ברכה בתנועה והפלסטינים צריכים להיות חלק מהתנועה הזו".

פריג' אמר כי מותה של העיתונאית של אל ג'זירה בחילופי אש בג'נין היה טעות וכי הממשלה מחויבת להפחית את המתיחות. "זו ממשלה לא קלה, אנחנו מאמינים שעלינו לבחון את תהליך השלום ולנסות להרגיע את המצב בגדה המערבית".

פריג' רואה בהרכבת הממשלה ובמעורבות הערבים שינוי היסטורי בפוליטיקה הישראלית. "אחרי 73 שנים בישראל ממשלה כזו, לראות שרים ערבים, לראות מפלגה ערבית כחלק מהקואליציה, לראות קואליציה מימין ומשמאל, זה לא קל לנו, כי זה אג'נדה אחרת בממשלה הזו, אני מהצד השמאלי. המפלגה שלי מאמינה בפתרון שתי המדינות. המפלגה שלי מאמינה בצדק לכל האזרחים, ערבים ויהודים בתוך ישראל. אנו מאמינים שעלינו לתמוך בחברה הפלסטינית, ברשות הפלסטינית, ולחדש את תהליך השלום".

"כן, אני השר הערבי המוסלמי השני בממשלת ישראל. זה אתגר גדול, אבל אנחנו חלק מהחברה הזו, ואנחנו צריכים לנסות לשנות דברים בתוך הממשלה, לא רק להיות בחוץ".

"בתוך ישראל יש לנו הרבה בעיות, ביקורת על יהודים וערבים, שהחברה הערבית לא במעמד כמו היהודים, אנחנו יודעים שיש לנו הרבה בעיות, אבל זו בעיה שאי אפשר לתרגם שישראל היא מדינת אפרטהייד, ישראל היא לא מדינת אפרטהייד, יש הרבה בעיות בין ערבים ליהודים, זכויות אדם. אנו יודעים שאנו נאבקים להיות שווים, שוות זכויות בכל תחום, אבל בעיני הרשות הפלסטינית זה כיבוש. זה לא אפרטהייד, ובשטח הפלסטיני, בגדה המערבית וברצועת עזה, זה סכסוך. אנחנו חייבים לסיים את זה. אנחנו חייבים למצוא פתרון"

עיסאווי פריג' סעודיה מלך סעודיה הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד