י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"לא תגנוב"

ארה"ב מזהירה: רוסיה מחפשת קונים לתבואה שנגנבה באוקראינה

דיפלומטים אמריקאים התריעו בפני 14 מדינות, רובן באפריקה, כי ספינות רוסיות מלאות בתבואה אוקראינית גנובה עשויות לצאת לעברן, מה שמציב דילמה למדינות המתמודדות עם מחסור חמור במזון. הרוסים גם גנבו מכונות חקלאיות בשווי של 15 עד 20 מיליון דולר

תבואה: אילוסטרציה
תבואה: אילוסטרציה צילום: pixabay

רוסיה הפציצה, חסמה ובזזה את התבואה של אוקראינה, המהווה עשירית מיצוא החיטה העולמי, מה שהביא לתחזיות קשות של עלייה ברעב ועל עליית מחירי המזון ברחבי העולם. כעת, ארצות הברית הזהירה כי הקרמלין מנסה להרוויח מהביזה על ידי מכירת חיטה גנובה למדינות מוכות בצורת באפריקה, שחלקן עומדות בפני מכת רעב אפשרי.

על פי הדיווח ב'ניו יורק טיימס', באמצע חודש מאי שלחה ארצות הברית התראה ל-14 מדינות, בעיקר באפריקה, כי ספינות מטען רוסיות יוצאות מנמלים ליד אוקראינה עמוסות במה שמחלקת המדינה תיארה כ"תבואה אוקראינית גנובה", על פי האמריקאים ישנן שלוש ספינות מטען רוסיות חשודות בהובלת תבואה גנובה.

הכוננות האמריקנית לגבי התבואה חידדה את הדילמה עבור מדינות באפריקה, המדינות מרגישות לכודות בין מזרח למערב, שכן הם עלולים לעמוד בפני בחירה קשה בין, מצד אחד, להפיק תועלת מפשעי מלחמה אפשריים לבין לא לרצות בעל ברית מערבי רב עוצמה, וכן מצד שני, סירוב למזון זול בתקופה שבה מחירי החיטה מזנקים ומאות אלפי אנשים גוועים ברעב.

הבקשה של וושינגטון ממדינות באפריקה חיזקה את ההאשמות של ממשלת אוקראינה לפיהן רוסיה גנבה לפחות 500,000 טונות של חיטה אוקראינית, בשווי 100 מיליון דולר, מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר האחרון, חלק גדול ממנו הועבר במשאיות לנמלים בחצי האי קרים שבשליטת רוסיה, ולאחר מכן הועבר לספינות, כולל חלקן תחת סנקציות מערביות, כך אומרים גורמים אוקראינים.

ביום שישי נפגש ראש האיחוד האפריקאי, הנשיא מאקי סאל מסנגל, ברוסיה עם הנשיא ולדימיר פוטין, במאמץ להבטיח אספקת תבואה מהמדינה. רוסיה ואוקראינה מספקות בדרך כלל כ-40% מצרכי החיטה באפריקה, שם מחירים עלו ב-23% בשנה האחרונה, כך אומרים באו"ם. 17 מיליון בני אדם רעבים, בעיקר בחלקים מסומליה, אתיופיה וקניה, לפי האו"ם. יותר מ-200,000 אנשים בסומליה נמצאים על סף רעב.

מול צורך דחוף כזה, סביר להניח שמדינות אפריקאיות רבות לא יהססו לרכוש תבואה שסופקה על ידי רוסיה, לא משנה מאיפה הוא מגיע, אמר חסן חאנניה, מנהל המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים HORN, גוף מחקר בקניה. "זו לא דילמה", אמר חאנניה. "לאפריקאים לא אכפת מאיפה הם משיגים את האוכל שלהם, ואם מישהו מתכוון לתת מוסר על זה, הוא טועה, הצורך באוכל הוא כל כך חמור, שזה לא משהו שהם צריכים להתווכח עליו".

פקידים אוקראינים אמרו שהפתרון לבעיית המזון של אפריקה הוא לחץ עולמי גדול יותר לסיים את המלחמה, ולא רכישות של תבואה שנבזזה. יש "תשובה פשוטה", אמר טאראס ויסוצקי, סגן שר החקלאות של אוקראינה: "שרוסיה תפסיק את הלחימה". הרוסים גם גנבו מכונות חקלאיות בשווי של 15 עד 20 מיליון דולר, אמר מר ויסוצקי.

מלחמת אוקראינה רוסיה ארה''ב אפריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד