כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
החיסולים שלא נגמרים

מה באמת קורה באיראן: חרושת שמועות לאחר המוות המסתורי

חרושת שמועות ודיווחים שונים לאחר מותם המסתורי של מפקד במשמרות המהפכה ומהנדס אווירונאוטיקה | רבים באיראן מאמינים שהמשטר מנסה לחפות על חרפתו, מאחר והם לא הצליחו למצוא קצה חוט שיוביל אותו אל הגורמים האחראים לפעולות הללו

חיסול: אילוסטרציה
חיסול: אילוסטרציה צילום: unsplash

יום אחרי חיסולו המסתורי של מפקד בכיר במשמרות המהפכה באיראן, חסן סייד חודאי, התקבלו דיווחים על פיצוץ במפעל בעיר פרצ'ין, בו נהרגו מספר בני אדם, ובהם מהנדס בכיר. בהמשך פורסמו פרטיו: קמרן מלאפור, שעבד כמדען בתעשיית הגרעין האיראנית. באיראן הציגו את מותו כחלק מתאונת עבודה שאירעה באיראן, אבל באופוזיציה בטוחים שמדובר בפעולה ישראלית.

ימים אחדים לאחר מכן דווח על מותו המסתורי של עלי איסמעיל זאדה, באזור כראג' שבצפון איראן. הדיווח מעסיק בימים האחרונים אתהאיראנים ובמיוחד את האופוזיציה האיראנית שמאמינה שמאחורי הסיפור מסתתר חיסול פנימי במשמרות המהפכה. זאדה שנפל בשבוע שעבר אל מותו מגג ביתו, היה חבר קרוב של הקולונל האיראני חסן סייד חודאי.

במשמרות המהפכה הכחישו את הטענה בכל תוקף, והבהירו כי אין שום קשר בין מות זאדה להתנקשות בחודאי. גם ה'ניו יורק טיימס' האמריקאי פרסם דיווח המתבסס על שיחות שנעשו עם בכירים ישראלים, המאשרים את הגרסה האיראנית ומבהירים כי לישראל לא היה שום קשר עם זאדה, וכי למותו אין שום קשר לישראל.

וכמו לא די בכך, השטח באיראן סוער במיוחד לנוכח מותו הפתאומי והמפתיע של איוב אנטזארי, בעיר יזד בה התגורר. אנטזארי היה מהנדס אווירונאוטיקה בכיר, ונחשב לאחד מאבות פרויקט המל"טים האיראני. בשנים האחרונות החלה איראן לעשות שימוש נרחב במל"טים, למטרות טרור נגד ישראל ומדינות אחרות באזור, ורק בשבוע שעבר הגיע רמטכ"ל צבא איראן לביקור מתוקשר במתחם תת קרקעי בו מייצרת איראן ומאחסנת מל"טי תקיפה שונים.

אנטזארי, כך נטען, הוא הדמות המרכזית בפיתוחם של המל"טים הללו. אנטזארי מת לקראת סוף השבוע, לאחר שהוזמן לאכול ארוחת ערב אצל חבר, כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International, ובהמשך פונה לבית החולים כשהוא חש ברע. בבית החולים התדרדר מצבו, ולבסוף נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

באופוזיציה האיראנית טוענים שאנטזארי הורעל בארוחת הערב, ולפי הדיווחים, האיש שאירח אותו לאותה ארוחה, נמלט מאיראן זמן קצר לאחר שאנטזארי עזב את ביתו, משום שידע שבקרוב מאוד תיפתח חקירה לבירור נסיבות מותו של המהנדס הבכיר. גם במקרה זה, מכחישים האיראנים בכל תוקף שיש קשר בין מותו של אנטזארי לבין החיסול של חודאי, אבל רבים באיראן מאמינים שהמשטר רק מנסה לחפות על חרפתו, ולהימנע מלהודות בפומבי שאויביו מצליחים להכות בו פעם אחר פעם, מבלי שהמשטר יצליח למצוא קצה חוט שיוביל אותו אל הגורמים האחראים לפעולות הללו.

איראן משמרות המהפכה חיסולים פיצוצים גרעין איראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד