י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הנדסת תודעה

הפולנים דורשים לשנות את תוכן הלימוד במסעות לפולין

פולין דרשה לשנות את חומר הלימודי במסע של בני נוער ישראלים, דרישה שעל פי דיווחים התקבלה בצד הישראלי, אך דרישות אבטחה שדורשים הפולנים יהיו בלתי אפשריות, מה שלמעשה מעמיד בסכנה את נסיעתם של 7000 בני נוער ישראלים לפולין בקיץ

מסע לפולין: אילוסטרציה
מסע לפולין: אילוסטרציה

משלחות בני הנוער לפולין נמצאות בסכנת ביטול בעקבות חילוקי דעות עם פולין בעניין דרישה שאנשי שב"כ המאבטחים את התלמידים לא יישאו נשק בשטח המדינה. באתר 'וואלה' דווח, כי קיימת מחלוקת נוספת מול פולין בעניין התוכן הלימודי במסע, "אך בנושא זה הצדדים הגיעו להבנות". ‏משרד החינוך התריע על סכנה לביטול משלחות הקיץ והסתיו לפולין בשל קשיים שמציב הצד הפולני לאבטחת המשלחות. משרדי החוץ ומשרד החינוך עושים מאמצים להסדיר את הסוגייה, אך בינתיים במשרד החינוך ממליצים לבתי הספר לתכנן את המסעות בהתאם לסכנת הביטול, על מנת להמנע מנזק כלכלי.

אך מה שמטריד לא פחות, הוא העובדה ש"הצדדים הגיעו להבנות", פולין דרשה לשנות את תוכן הלימוד במסע, ומשרד החינוך התרצה לכך, כך על פי הדיווח, אך גורמים בפולין ובישראל דורשים לדעת מה הן ההבנות, אותם גורמים המעורים בנסיעות של בני הנוער אומרים ל'בחדרי חרדים' כי "הפולנים לא אוהבים שמזכירים להם את חלקם בשואה, ומנסים להנדס תודעה כי הם היו טליתות שכולן תכלת, והם משנים את התוכן הלימודי בהתאם כדי להיות רק הקורבן, בלי לספר את החלק של הפולנים שכן שיתפו פעולה עם הנאצים".

כזכור בשנה שעברה אמר סגן שר החוץ הפולני כי "סיורי בית ספר מישראל לפולין אינם מתקיימים כמו שצריך, השנאה לפולין מחלחלת לפעמים לראשיהם של צעירים; נקבל את ההחלטות הנכונות לגבי הנסיעות הללו", אמר פאוול ז'בלונסקי, הוא אמר שבישראל עוסקים באנטי-פולוניזם. הוא טען בשנה שעברה כי "הישראלים מלאים בבורות היסטורית עם שנאה, ומנסים לעורר סכסוך לאומי, ומסיתים לשנאה כלפי פולנים ופולין".

עוד אמר "יש הרבה סיבות למצב הזה, אבל אחת מהן היא בהחלט האופן שבו מחנכים ומגדלים את בני נוער ישראלים. תעמולה זו, מבוססת גם היא על שנאת פולין, נוצקת לראשיהם של צעירים משנות הלימודים המוקדמות. נבחן גם את העניין הזה, כי אנחנו עוסקים בסוגים שונים של סיורי בית ספר מישראל לפולין. איך שהסיורים האלה מתנהלים היא בבירור לא הדרך הנכונה. אנו בוחנים את הנושא ונקבל החלטות מתאימות בנושא זה", הדגיש. את הדברים אמר לאחר ששר החוץ יאיר לפיד, תקף בשנה שעברה את פולין במילים קשות, "הזמנים שבהם פולנים פגעו ביהודים מבלי להגיב חלפו מזמן ולעולם לא יחזרו".

דבריו של סגן שר החוץ הפולני לא נשארו בחלל ריק, ולאחר הודעת משרד החינוך כי בנושא תוכן הלימוד "הצדדים הגיעו להבנות" עולה חשש כי התוכן שונה באופן שישנה את ההיסטוריה והחלק של פולין בשואה, כך אומרים גורמים המעורים בנסיעות הללו הן בישראל והן בפולין.

ממשרד החינוך לא התקבלה תגובה, כשתתקבל נפרסמה במלואה.

הרב אברהם קריגר ממכון שם עולם המנהל מרכז להכשרת מדריכים לסיור בפולין אמר ל'בחדרי חרדים': "חבל מאוד שכל השאלות והסוגיות הבלתי פתורות מהצד הפולני לא נסגרו במהלך השנתיים וחצי האחרונות, שהמערכת יכלה לטפל בכל הנדרש. רק לאחר שמשרד החינוך הודיע על חידוש המסעות וההרשמה בשיאה, והורים כבר שילמו ובודאי שמוסדות וגופים שמסביב השקיעו אנרגיה וכספים, מצאו במשרד לנכון להודיע להורים כי המסעות בסכנה ושיבטלו את תשלומיהם כדי שלא ינזקו".

עוד אמר הרב קריגר: "התנהלות זו מצערת ומביכה, 'שם עולם' במהלך השנים דחף לבנות אפשרויות מקבילות למסעות, ואף הכשיר צוותי הדרכה לשם כך ב אך לצערנו גם כאן אין התנהלות בשקיפות ושיח פתוח מטעם המשרד או אף מטעם גופים מקבילים כמו הצבא. חבל שבנושאים מהותיים שכאלו נקודת המוצא היא שגופים אלו יודעים להסתדר לבד, ובמקרה הטוב מתנהלים מול מוסד אחד העוסק בתחום, במקום לפתוח זאת לשיח מעמיק המנצל את הניסיון של מגוון הגופים המוכרים העוסקים בהנחלת זכרון השואה".

לסיום אומר הרב קריגר: "ברור שהשאלה בדבר התכנים "הראויים" ושאינם "ראויים" להשמע במסעות פולין, לא הועלו בפני האנשים האמונים על הנושא, יתכן שכל תחום זה של המסעות צריך לעבור שינוי גדול שגופי המדינה פחות מעורבים בו, והוא מתנהל בעיקר דרך מוסדות החינוך כאינדוודואלים".

פולין בני נוער מסעות לפולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד