י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
דיווחים סתמיים

האיים הנחשקים: מרוב דיווחים לא רואים את הנורמליזציה

מדי תקופה תלוי במצב הפוליטי בארה"ב - סעודיה - ישראל, מתעורר שיח בנוגע להעברת שני איים ממצרים לסעודיה. האיים טיראן וסנפיר בים האדום שייכים למצרים, סעודיה שחושקת בהם נאלצת לוותר על חלומה, לאחר שהעם המצרי מתנגד בתוקף להעברת האיים

האיים הנחשקים: מרוב דיווחים לא רואים את הנורמליזציה
אי: אילוסטרציה צילום: Pixabay

באפריל 2016 רוב המחוקקים בבית הנבחרים של מצרים הצביעו בעד ההסכם הימי שיעניק את השליטה באיים טיראן וסנפיר לסעודיה - עסקה שנויה במחלוקת שנחתמה על ידי הנשיא א-סיסי אבל אז נדחה על ידי בית המשפט העליון. יום קודם התעמתו מתנגדי ההסכם עם שוטרים במרכז קהיר,
ממשלות מצרים וסעודיה טוענות ששני האיים הסמוכים לפתחו של מפרץ עקבה הם סעודים, אך הם נתונים להגנה מצרית מאז 1950 לבקשת סעודיה. דורות של מצרים גדלו ולמדו בבית הספר שהאיים טיראן וסנפיר שייכים לארצם, ורבים ממשיכים להזכיר את בני משפחתם שנהרגו בהגנה על השטחים במהלך המלחמות עם ישראל.

טיראן וסנפיר נמצאים בעיקר בשליטת הצבא המצרי מאז 1949, אם כי גם האיים נכבשו לפרקי זמן קצרים על ידי ישראל וכוחות האו"ם. ערב הסעודית ביקשה רשמית את שני האיים בשנים 1988 ו-1989. אבל עבור המצרים, תביעתם על האיים נובעת משתי המלחמות שנלחמו נגד ישראל. ב-1956 פלשה ישראל למצרים, ישראל כבשה את האיים באותה שנה, אך נסוגה ב-1957 כשכוחות האו"ם איישו את קו שביתת הנשק המצרי-ישראלי.

טיראן וסנפיר שוב נכבשו על ידי ישראל במלחמת ששת הימים ב-1967, ואז חזרו למצרים במסגרת הסכמי קמפ דייוויד בשנת 1979. מאז ועד היום הסעודים עושים הכל כדי לקבל את האיים אליהם חזרה, אך העם המצרי מתנגד לכך. מדי פעם ישנם דיווחים בתקשורת הסעודית כמו בתקשורת האמריקאית על התקדמות במשא ומתן, שלא נשא פרי. בימים האחרונים שוב ישנם דיווחים על כך, במספר מקומות דווח כי ארה"ב לוחצת על מצרים לאשר את העברת האיים לסעודיה, בתמורה לנורמליזציה עם ישראל. התקשורת הסעודית והאמריקאית כמו גם חלק מהתקשורת הישראלית, מדווחים על נורמליזציה שמתקרבת כשהם כורכים את האיים בתוך ההסכם, אך מרוב דיווחים על כך לא רואים את הנורמליזציה.

כבר ב-2016 דיווח רועי קייס כתב 'כאן חדשות', אז כתב לענייני ערבים ב-Ynet, כי הצדדים חתמו על עשרות הסכמים ומזכרי הבנה בשווי של מיליארדי דולרים בתחומים שונים, בהם הסכם לקמת אזור סחר חופשי בחצי האי סיני, והסכם להקמת עיר סטודנטים לצעירים שמגיעים מחו"ל ללמוד במוסד ההלכתי החשוב במצרים, "אל-אזהר". אלא שהודעתה של ממשלת מצרים לא התקבלה בעין יפה בציבור.

ב-2018 שוב דווח בתקשורת האמריקאית והסעודית כמו גם בישראל, כי ישראל שלחה את הסכמתה למצרים בנוגע להעברת האיים טיראן וסנפיר לסעודיה. יורש העצר הסעודי, מחמד בן סלמאן, ביקר אז במצרים, ונפגש עם הנשיא עבד אל פתח א-סיסי בעיר אסמאעיליה, ודן עמו בנושא. התקשורת הזכירה את ההסכם שלא יצא לפועל באפריל 2016.

האי טיראן נחשב לנקודה אסטרטגית, בשל העובדה כי הוא שולט על הכניסה למפרץ אילת ולגישה של ישראל וירדן לים סוף. בעקבות פיתוחה של העיר אילת, הקימה מצרים בסיס בברכתה של ערב הסעודית. סוגיות הריבונות והשליטה באי עלתה מספר פעמים לדיון במועצת הביטחון של האו"ם.

מצרים סעודיה ישראל ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד