י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פיצול במוסדות ויז'ניץ - הוקם 'ועד קהל החסידים'

בשל העומס הכבד על 'איגוד מוסדות ויז'ניץ', והחשש מהשפעתן של הגזירות החדשות, הוקם 'ועד קהל החסידים' • מי ינהל מה? • וכיצד מתוכנן בית המדרש החדש של החסידות?

מבנה החסידות. צילום ארכיון
מבנה החסידות. צילום ארכיון

שידוד מערכות בויז'ניץ: לאחר שנים ארוכות בהן היה כל נטל מוסדות ויז'ניץ - חיי הקהילה, חצר הקודש וניהול בית המדרש הגדול, על כתפי 'איגוד מוסדות ויז'ניץ', הוחלט לבצע הפרטה. מכאן ואילך, האיגוד - בראשו עומד הרב יעקב ישעיה וורטהיימר, לא יטפל במישרין בכל הכרוך בעניני הקהילה, כמו תכניות בניית בית המדרש החדש, אחזקת חצר הקודש, מכירת מקומות, ניהול השולחנות וכיוצא בזה.

קבוצת עסקנים שפעלה עד כה במסגרת האיגוד, תרכיב מעתה את 'ועד קהל חסידי ויז'ניץ', ובראשה יעמוד הרב יצחק איזיק ויז'ניצר, יחד עם עוד עוד ארבעה חברים, והיא זו שתנצח מעתה על כל המלאכה.

הסיבה: גודל המעמסה על האיגוד, ובין השאר, חוות הדעת של רואה החשבון של המוסדות שקבעה, כי במידה וכל גזירות שר האוצר יאיר לפיד יתממשו, האיגוד יסבול מנזק משמעותי של 4,5 מיליון שקלים לשנה. כך למשל, אשתקד קבע האדמו"ר מויז'ניץ, כי אברכים שאינם מסוגלים להמשיך להתרכז בלימוד, יעזבו את הכולל וילכו לעבוד. ואילו אברכים שנפשם חשקה בתורה, יזכו לתוספת מלגה של 400 שקלים. אולם לאור הקיצוצים, הקופה עלולה להתרושש ויש למצוא משאבים נוספים למימון המוסדות.

נמנו וגמרו ראשי הקהילה, כי האיגוד צריך למצוא לעצמו מקורות כספיים חלופיים, וכי היות ועל כתפיו רובצות מטלות רבות מדי, לא יוכל לעמוד בהן. לכן דרשו להקים ועד נפרד שיטפל בענייני הקהילה, ואילו האיגוד יתמקד רק בחלק האדמיניסטרטיבי ובטיפול השוטף של מוסדות ויז'ניץ ומפעלי החסד של הקהילה.

עד כה השקיע האיגוד למעלה מחמשה מיליון שקלים לצורך מגוון פעולות וצעדים, שכללו בין היתר הרחבת בית המדרש הגדול, החלפת ריהוט והוספת מאות מקומות תפילה, חידוש מערכת מיזוג האוויר, קירוי ההיכל הגדול ועוד.

בעבר, פעל במסגרת החסידות, ארגון שנקרא 'התאחדות התלמידים' - בראשו עמד אביו של ויז'ניצר. כעת, 'ועד קהל חסידי ויז'ניץ' מהווה מעין הקמה מחודשת של הארגון הישן.

אחת הפעולות הראשונות שיוטלו על כתפי ה'ועד', הוא גיוס כספים עבור הפרוייקט השאפתני של בניית בית המדרש החדש. על פי האומדן, עלותו תסתכם בכ-24 מיליון דולר, ובנייתו תארך כחמש-שש שנים.

למעשה, מדובר בהרחבה משמעותית ביותר של בית המדרש הנוכחי, שיבנה בצורת האות ר. אם עד כה, שטחו של בית המדרש עמד על 800 מ"ר, על פי הדיאגרמה החדשה, שטחו יעמוד בתום הבניה על כ-2400 מ"ר, ולדברי ראשי הועד, הוא יהיה בית המדרש הגדול ביותר בעולם.

התפילות והשולחנות ימשיכו להתנהל בתוך בית המדרש הנוכחי, כרגיל. תחילה תבנה המעטפת החיצונית, על פני כל השטח העומד לרשות הקהילה. לאחר מכן, יבצעו את בינוי הפנים והשלמת המלאכה. ההיכל החדש יחולק במחיצות לאולמות ואגפים שונים, וייפתח על פי הצורך, בעת חגים, אירועים ושמחות - לרווחת הקהל.
ויז'ניץ איגוד לימוד כולל מוסדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד