כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מחסור חמור בפועלים

הקבלנים דורשים מהצבא לאפשר כניסת שב"חים לישראל

במסגרת מבצע 'שובר גלים' סתם צה"ל את הפרצות בגדר ההפרדה והקבלנים מדווחים על מחסור גובר בפועלי בניין בישראל | כעת פונים הקבלנים בבקשה לכוחות הביטחון לאפשר כניסת שב"חים. לדבריהם, המצב הנוכחי יעכב מסירות של עשרות אלפי דירות בישראל

הקבלנים דורשים מהצבא לאפשר כניסת שב"חים לישראל
פועלים באתר בנייה צילום: pixabay

מחסור בפועלי בניין פלסטינים: קבלנים דורשים מהצבא להוריד את הלחץ שהם מפעילים כנגד כניסתם של שוהים בלתי חוקיים לשטחי ישראל. (שרובם עובדים בענף הבנייה בישראל), כך פורסם הבוקר ב'מאקו'. רק בחודש האחרון נרשמו למעלה מעשר פניות מהסוג הזה.

הכל החל בעקבות גל הטרור הקשה במרץ האחרון - צה"ל ומשטרת ישראל יצאו למבצע 'שובר גלים' לסיכול פיגועי הטרור. בין השאר הוצבו כוחות רבים בפרצות שהיו פתוחות במשך שנים בגדר ההפרדה. חלק מהפרצות אף תוקנו. הדבר הקשה על עובדים השוהים שלא כחוק בישראל להגיע לאתרי הבנייה שם הם עובדים, מה שמורגש היטב כמעט בכל הפרויקטים בישראל.

למעשה צה"ל סתם את הפרצות בגדר ההפרדה כמעט באופן הרמטי והקבלנים כאמור מדווחים על מחסור גובר בפועלי בניין בישראל. 

אחד הקבלנים סיפר ל'מאקו' כי "ישראלים לא רצים לבנות את המדינה ועד עכשיו העדיפו לעצום עיניים. אין מישהו אחר שיעשה את זה, ימשיכו לחסום אותם ויהיה עיכוב נוסף במסירת דירות".

קבלן נוסף סיפר אף הוא על הפניות לגורמי האכיפה: "אני מנסה כל מני כיוונים כדי לשחרר את הלחץ כי זה תוקע לי פרויקטים בכל הארץ. פרויקט תקוע זה הרבה כסף שהולך לאיבוד, הפסדים ואני גם חשוף לתביעות שהמדינה לא תשלם לי אותם".

למען האמת, המחסור בעובדי בניין בישראל אינו חדש, הערכה היא שחסרים בין 30 ל-50 אלף עובדים בענף הבנייה. בין השאר מדובר במחסור בעובדים ב"עבודות רטובות", ברזלנים, בבטון ועוד. בישראל עובדים כ-60 אלף פלסטינים בענף הבנייה והערכה היא שיש מספר דומה של שב"חים בענף זה.

"אין לנו עובדים והמצב על הפנים" סיפר קבלן נוסף, "כבר עכשיו אני אומר לך שכל פרויקט זה עיכוב מובנה של חצי שנה לפחות והמצב יהיה יותר גרוע אם לא נקבל עובדים".

למעשה, מחירי הדירות בישראל עולים בעשרות אחוזים בכל שנה ובחלק מהמקרים ניתן למנוע את העלייה, בעיקר על ידי מילוי המחסור בפועלים על ידי הגדלת האישורים לעובדים זרים. "מישראלים התייאשנו מזמן וזה לא שאנחנו רוצים את הפלסטינים", אמר אחד הקבלנים. "אבל תנו לנו פתרון כי בסוף מי שיספוג את העלויות הם הרוכשים".

יש לציין כי לאחרונה אף שלח יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה באיגוד לשכות המסחר, אלדד ניצן, מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן, בו דרש מהממשלה לאשר כ-30 אלף עובדים זרים כדי למנוע "התמוטטות הענף שתוביל לעליית מחירי הדיור בישראל", כלשונו.

 

שוהים בלתי חוקיים קבלנים קציני צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד