כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
כמה מעוניינים בבחירות?

סקר: מחצית ממצביעי הקואליציה יחליפו מפלגה

סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה מגלה כי אם הממשלה תאבד את הרוב בכנסת, 37% תומכים בהליכה לבחירות, 31% בקואליציה חדשה ו-27% בממשלת מיעוט. מקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה יותר ממחצית מעדיפים קיום בחירות

סקר: מחצית ממצביעי הקואליציה יחליפו מפלגה
קלפי בחירות צילום: Oliver Fitoussi/Flash90

מדד הקול הישראלי של המכון הישראלי לדמוקרטיה העלה כי אם הממשלה תיאבד הרוב בכנסת, 37% מהישראלים תומכים בהליכה לבחירות, 31% בקואליציה חדשה ו-27% בממשלת מיעוט.

57% מהמרואיינים בסקר חושבים שיצביעו עבור אותה מפלגה אם ייערכו בחירות בעתיד הקרוב. השיעור הגבוה ביותר הוא בקרב המפלגות יהדות התורה, הליכוד והציונות הדתית, והשיעור הנמוך ביותר בקרב המפלגות ימינה ותקווה חדשה.

מדד הקול הישראלי של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה נערך אחת לחודש על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, ומבוסס על מדגם ארצי מייצג (760 מרואיינים) של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.6%.

בחירות או ממשלה חדשה? במידה והקואליציה תאבד את הרוב בכנסת, האפשרות המועדפת ביותר על-ידי הציבור היא בחירות חדשות (37.5%), במקום השני הקמת קואליציה חדשה ללא קיום בחירות (31%), ובמקום השלישי - הקמת ממשלת מיעוט של הממשלה הנוכחית (27%).

פילוח לפי הצבעה בבחירות הקודמות מעלה כי כמחצית (49%) מבוחרי מפלגות הקואליציה מעדיפים ממשלת מיעוט, בעוד מקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה יותר ממחצית (55%) מעדיפים קיום בחירות חדשות. כשליש ממצביעי הקואליציה והאופוזיציה מעדיפים שתוקם קואליציה חדשה ללא בחירות.

חרף אי שביעות הרצון הרווחת מנציגיהם בכנסת, אם היו מתקיימות היום בחירות לכנסת, רוב (57.5%) המרואיינים חושבים או בטוחים שיצביעו לאותה המפלגה לה הצביעו בבחירות האחרונות. זאת לעומת 20% שחושבים שלא יצביעו לאותה המפלגה, 12% ציינו כי אינם יודעים וכ-10% השיבו כי לא הצביעו בבחירות האחרונות או שכנראה לא יצביעו אם יערכו בחירות.

רק 55% ממצביעי המפלגות שכיום בקואליציה חושבים או בטוחים שיצביעו לאותה המפלגה לעומת 80% ממצביעי מפלגות האופוזיציה. פילוח לפי הצבעה, מעלה כי רוב גדול מאלו שהצביעו ליהדות התורה, לציונות הדתית, לליכוד ולש"ס ציינו כי יצביעו למפלגות אלו שוב. שיעורים גבוהים יחסית נמצאו גם מקרב מצביעי רע"ם ויש עתיד. מנגד, בתחתית, 36% ממצביעי ימינה. ו-18%בלבד ממצביעי תקווה חדשה חושבים שיצביעו שוב עבור מפלגות אלה.

כמו כן, רוב גדול של מצביעי מפלגות האופוזיציה סבורים כי בכל התחומים חלה הרעה במצבה של ישראל בהשוואה לתקופה שלפני תחילת כהונת הממשלה הנוכחית, פרט למצבם של אזרחי ישראל הערבים שהשתפר. לעומת זאת, שיעורים גבוהים של מצביעי מפלגות הקואליציה רואים שיפור או כי לא חל שינוי בכל התחומים שנבדקו, למעט בתחום המתחים בחברה הישראלית.

מדד הקול הישראלי מאי 2022 נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 23-25/5/2022, רואיינו 601 איש ואשה בשפה העברית ו-159 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.59% ± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון מדגם.

סקר פוליטי סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד