י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סיקור ותיעוד

רבנות, ושטריימל'ך גבוהים: כך נעלו את החג בויז'ניץ

במשך כשעתיים עברו אלפי חסידי ויז'ניץ לאמירת 'שלום' לאדמו"ר בערב החג; הניגון שהקפיץ את החסידים על הפרנצ'עס למעלה מחצי שעה; המחאה של הרבי נגד אנשים שפונים על דעת עצמם לערכאות/לעירייה/ לרבנות; ההכנות לקראת מעמד הכתרת 170 חתני הוראה בסוף החודש • סיקור נרחב ב'בחדרי חרדים' מחג השבועות בחצר ויז'ניץ

רבנות, ושטריימל'ך גבוהים: כך נעלו את החג בויז'ניץ
נעילת חג השבועות בויז'ניץ צילום: רפאל שוורץ

אלפי חסידים מכל רחבי הארץ הגיעו לשהות בצילו של הרבי מיז'ניץ בחג השבועות, ו'בחדרי חרדים' מגיש סיקור מקיף; בערב החג, במשך כשעתיים, עברו אלפי החסידים לאמירת שלום אצל הרבי בביתו, רחוב תורת חיים 4 בבני ברק. 

הטיש בליל שבת הסתיים בשעה 3:00 לפנות בוקר, כשבשבת נערכו תשעה אופרופים לחתנים שונים שמתחתנים השבוע; 10 שלום זוכערים; ו 14 קידושים.

לאחר מנחה בערב שבת, פרצו החסידים בשירת "אתה בחרתנו מכל העמים" במשך חצי שעה, כשכל החסידים רקדו על הפרנצ'עס החדשים שהתקינו בחסידות.

רגע מרגש ורווי בדמעות שזלגו מעיני החסידים, ובפרט בעזרת הנשים, היה מעמד פתיחת הארון בחג השבועות, עת עלו עם אלפי קוויטלא'ך של נשות החסידות שחתמו על תקנון לאחר הכינוס שהיה בחסידות, ובעל המנגן יענקי דסקל, שעמד ליד הרבי, החל לזמר הניגון 'ויהי זרעי וזרע זרעי'. הנוכחים מספרים כי היה זה מעמד מרגש שלא נראה כמותו.

בנעילת החג ב'בית ויז'ניץ' שנמשך שש שעות, נשא הרבי דברים שצריכים חיזוק ובין יתר הדברים חזר על האיסור ללכת לערכאות: "זה לא נקרא להתנהג תוריידיג, יכולים להיות 'היימישע אידן', והולכים לערכאות בשביל שטויות. זה חורבן גדול. ב"ה יש היום הרבה דיינים ובתי דינים שמתנהלים עפ"י התורה".

"אפילו ללכת לעירייה לא צריך ללכת", אמר הרבי. "אני ממש מוטרד מכך, אנשים יכולים ללכת כל יום למקווה ולשים ר"ת תפילין, ואח"כ הולכים לערכאות, לא יאומן כי יסופר. שמעתי כמה סיפורים לאחרונה, אני לא רגוע, מזה, זה ממש כואב".

"צריך להתנהג תוריידיג, ורק ככה יש סייעתא דשמיא, חושבים שאם ילכו לערכאות ירוויחו מזה יותר כסף, אני מבקש מכל הקהל פה ולהעביר גם לאלה שבחו"ל ובכל העולם, שלא יהיה כזה דבר חסיד ויז'ניץ שהולך לערכאות בשופ"א. אין אצלנו כאלה דברים, יש דיני תורה בכל מקום".

הרבי הוסיף: "יש כאלה שהולכים לרבנות. לרבנות גם לא צריך ללכת, אין שום מעלה ברבנות, זה לאנשים פשוטים, 'חסידישע איידן', אין להם מה לחפש ברבנות. נכון שזה כשר, אבל לא ל'חסידשע איידן'.

כאן עבר הרבי לדבר על חופשת הקיץ: "צריך לדעת, מגיעים ימי הקיץ, אנשים מתכננים חופשות בקיץ, צריך לנסוע רק למקומות כשרים, ולא לנסוע לעיירות ומקומות שאין שם מנין ומקווה; באמצע השבוע אפשר לנסוע ברכב להתפלל, אבל בשבת, יש מקומות בלי מקווה ובלי בית מדרש, צריך לדעת להתנהג תוירדיג, אי אפשר לעשות מה שרוצים, יש לנו תורה, ועל פי זה צריך להתנהג". 

"שמעתי על שני אנשים שרבו ביניהם, אחד קילל את השני "שיישרף בגיהינום", או "שייכנס לאדמה", לא מבין איך אפשר לדבר כאלה דיבורים, אני ממש נחרד איך יהודים יכולים לדבר ככה? אני לא יכול לשאת את הדיבורים האלה. אפשר להגיד ככה: "שיבער באש בתפילה להקב"ה, או שייכנס ברכבת התחתית שמתחת לאדמה, מאיפה יהודים יכולים ככה לקלל חבר "שיישרף או ייכנס לאדמה? אני מבקש מכל המחנכים אצלנו, לחנך אצל התלמידים לדבר בלשון נקיה".

לסיום התייחס הרבי לכינוס שנערך בחסידות לנשים בנושא צניעות: "אני רוצה לעשות הבהרה ברורה על אחד הנקודות שדיברו בכינוס של הנשים השבוע שנערך וזה נושא ה"שאנל", אבי הישועות משה זצ"ל היה כל הזמן מדבר כמה צריך להקפיד על צניעות אצל הנשים, היה כינוס מאוד גדול של אלפי נשים שהגיעו לכינוס "ורוממתנו", הייתה הצלחה אדירה כפי שקיבלתי מהרבה הרבה משפחות שפנו אלי שהיה תועלות רוחנית, הן בלבוש והן בכל עניני הצניעות. סבי זי"ע כתב בצוואה שילכו עם כיסוי על הפאה שיילכו עם טיכעל, כי אבי אחז שזה הכיסוי הכי טוב וצנוע".

הרבי התייחס לכיסוי הראש של 'שאנל' שהוזכר בכינוס ועורר סערה: "ה'שאנל' שאמרו בכינוס, יכול להיות שעפ"י רבנים שאמרו זה בסדר גמור עפ"י ההלכה, אבל אין לזה "חסידשע שמעק" - ריח חסידי אין בזה, לחסיד יש ריח טוב. ל'שאנל' אין לזה את הריח החסידי".

כאן המשיך הרבי וחזר שוב על נושא השטריימל'ך הגבוהים שקרוב לליבו: "גם על התקנה של השטריימל'ך שאסרתי ללכת לפני כמה שנים שיש שפיצים גבוהים, עפ"י ההיגיון אין בזה שום בעיה, אבל אין לזה "חסידישע שמעק" - ריח חסידי, תתארו לכם, שכל הקהל בויז'ניץ היו הולכים עם שטריימלא'ך עם שפיצים, איך היינו נראים פה בויזנ'יץ? והרי כל חודש השפיצים עולים עוד כמה סנטימטרים".

את דבריו סיים הרבי על כינוס כבוד התורה שייערך בס"ד בסוף החודש, "אנחנו מתכוננים כאן בדחילו ורחימו למעמד הגדול הכתרת 170 אברכים מורי הוראה, זה דבר גדול לויז'ניץ, כזה כבוד התורה".

הרבי מויז'ניץ חג השבועות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד