י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התברר לאחר חקירה

מיליונים נבזזו מממשלת אפגניסטן במהלך השתלטות הטליבאן

עשרות מיליוני דולרים נעלמו מחשבונות הבנק של ממשלת אפגניסטן במהלך השתלטות הטליבאן, כך על פי דו"ח של הממשל בארה"ב | "לכולם היו 5,000 עד 10,000 דולר בכיסם, לאף אחד לא היו מיליונים"

מיליונים נבזזו מממשלת אפגניסטן במהלך השתלטות הטליבאן
הטאליבן ברחובות אפגניסטן צילום: צילום מסך

ארה"ב בודקת את הטענות לפיהן פקידי ממשל אפגנים לקחו עמם עשרות מיליוני דולרים כשברחו מהמדינה. נשיא אפגניסטן לשעבר אשרף גאני הואשם ספציפית בהעמסת מיליוני דולרים על המסוקים שבהם השתמשו הוא ועוזריו הקרובים כדי לברוח מקאבול כשלוחמי הטליבאן נכנסו לבירה קאבול.

עשרות מיליוני דולרים נעלמו מחשבונות הבנק של ממשלת אפגניסטן במהלך השתלטות הטליבאן באוגוסט האחרון, כך על פי דו"ח של ממשלת ארה"ב שפורסם ביום שני, האחרון בסדרה המפרטת את קריסת הממשלה האפגנית והצבא שלה.

לאחר ההשתלטות הצבאית הפתאומית של הטליבאן על אפגניסטן, הופיעו דיווחים בתקשורת לפיהם הנשיא גאני שנמלט לאיחוד האמירויות, גנב יותר מ-150 מיליון דולר מכספים ממשלתיים כשנמלט, עזיבתו של גאני נתפסת בעיני רבים כאירוע המכריע שאיפשר לכוחות הטליבאן להיכנס לתוך קאבול ולהשתלט על המדינה באופן מוחלט.

אך חברת SIGAR שבדקה את הכספים הגנובים, מצאה את גניבת המיליונים "בלתי סבירה", אך נמסר, כי הנשיא לשעבר עזב עם "מעט מזומנים", והראיות מצביעות על כך שמספר זה לא עלה על מיליון דולר ואולי היה קרוב יותר בערכו ל-500,000 דולר. הדו"ח מצטט פקיד בכיר לשעבר שנמלט עם גאני על המסוקים וקבע כי "לכולם היו 5,000 עד 10,000 דולר בכיסם, לאף אחד לא היו מיליונים". גאני הכחיש שוב ושוב את ההאשמות על גניבה.

לעומתו, עשרות מיליונים שנעלמו נותרו ללא הסבר עד כה. אולם SIGAR מצאו ראיות ל"5 מיליון דולר שנלקחו מהארמון הנשיאותי ועשרות מיליונים שנלקחו מהכספת במנהלת הלאומית לביטחון", סוכנות הביון הראשית של ממשלת אפגניסטן לשעבר. החקירה לא קבעה אם הכסף הוצא מהמדינה על ידי גורמים ממשלתיים.

אפגניסטן אשרף גאני מיליוני דולרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד