י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"מחשש לעימות"

מקורב לחיזבאללה: "נראה שישראל לא מעוניינת ללכת רחוק בהתגרות בלבנון"

העיתון הלבנוני אל-אח'באר המזוהה עם חיזבאללה מדווח מפי גורמים בחיזבאללה כי אסדת הגז בשדה כריש לא נכנסה לפי שעה לאזור הימי השנוי במחלוקת בין המדינות בים התיכון ואפילו לא חצתה את קו 29 שהוא הקו הדרומי יותר שלבנון לא הפקידה באופן רשמי באו"ם

אסדת קידוח: אילוסטרציה
אסדת קידוח: אילוסטרציה צילום: אלבטרוס

‏העיתון הלבנוני 'אל-אח'באר' המזוהה עם חיזבאללה מדווח, כי אסדת הגז שהגיעה לשדה כריש, לא התקרבה לאזור השנוי במחלוקת, כולל לגרסה המורחבת שלו בצד הלבנוני (קו 29). גם הצבא עדכן על כך את נשיא לבנון. עורך העיתון, איבראהים אל-אמין ציין כי "נראה שישראל לא מעוניינת ללכת רחוק בהתגרות בלבנון מחשש לעימות עם חיזבאללה".

אל-אמין, כתב עוד כי בהסתמך על כך נראה שישראל אינה מעוניינת ללכת רחוק מבחינת ההתגרות בלבנון מחשש לעימות ישיר עם חיזבאללה. במקביל נטען בעיתון כי צבא לבנון עדכן את הנשיא, מישל עון, כי כלי השיט לא התקרב לאזור השנוי במחלוקת אחרי שעון ביקש נתונים מפורטים על מיקום האסדה בשדה כריש. בעיתון גם דווח הבוקר כי השליח האמריקני לסוגיית הסכסוך הימי, עמוס הוכשטיין, אמר לבני שיחו כי ישראל לא רוצה בעיות כרגע וכי אסדת ההפקה לא חצתה את קו 29. כך דווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

לפי העיתון גם ישראל וגם לבנון הדגישו בפני האמריקנים את הצורך במאמץ תיווך חדש בנושא, אלא שהצד האמריקני סבור כי אין עמדה אחידה בצד הלבנוני ואין צורך בפגישות נימוסים בזמן שבלבנון טרם השיבו להצעת הפשרה שהוכשטיין הביא עמו לביירות בחודש פברואר האחרון. בעיתון צוטטו מקורות יודעי דבר, שלפיהם, המגעים בין שלושת ראשי המדינה בלבנון, הנשיא עון, ראש הממשלה, מיקאתי ויו"ר הפרלמנט ברי מתמקדים בשני עניינים – הראשון הסכמה על עמדה רשמית ברורה ביחס לכל הנקודות ובייחוד סוגיית קו הגבול הסופי, השני הסכמה על עמדה אחידה שדוחה את כל התנאים המוקדמים.

לפי אותם מקורות, שלושת הבכירים הלבנונים הביעו פליאה מהאימפולסיביות של כוחות פוליטיים שמתנגדים לחיזבאללה שקראו לעימות כולל עם ישראל שעלול להביא למלחמה. סגנו של מנהיג חיזבאללה, נעים קאסם, אמר לסוכנות הידיעות 'רויטרס', כי הארגון ערוך לפעול, כאשר המדינה הלבנונית תנקוט עמדה ברורה לגבי הזכויות שלה במים הטריטוריאליים. לדבריו, "כאשר המדינה הלבנונית תגיד שישראל פוגעת במים שלנו ובנפט שלנו, אז אנחנו ערוכים למלא את החלק שלנו במושגים של לחץ, הרתעה ושימוש באמצעים המתאימים כולל כוח". קאסם הבהיר כי הארגון לא נתן דד-ליין למדינה כדי להכריע בנושא, אך הוסיף כי הארגון מפציר בממשלה למהר ולקבוע דד-ליין בעצמה.

אז על מה בעצם לבנון וישראל רבות? על פי הדיווח של רועי קייס, אסדת הגז הגיעה למאגר כריש בים התיכון. מבחינת הלבנונים הטענה היא שכל הסיפור הזה עדיין נמצא במשא ומתן. בימים האחרונים הלבנונים עקבו בדריכות אחר המסלול של אסדת הגז במיים הכלכליים של ישראל.

מאז שנת 2000 ישראל ולבנון מתקוטטות בסוגיה הזאת. זה נשמע מקצת מוזר, אבל זה סכסוך סביב השאלה - איפה עובר הקו? או יותר נכון, מאיפה מודדים 90 מעלות בגבול ישראל-לבנון? זה מה שהכריע בשאלה איפה בדיוק עובר קו הגבול הימי? האם מדובר בחלק ששייך לישראל או ללבנון?

וזה לא רק עניין של מפות. במקרה הזה זה גם עניין של כסף, והרבה כסף. באזור המחלוקת על פי ההערכות, יש מאגרי גז טבעיים. אז מאז שנת 2000 מתנהל מו"מ בין המדינות בתיווך בינלאומי. גם האו"ם היו מעורבים, גם האמריקנים. שורה של שליחים באו וטסו ונפגשו עם שורה של בכירים בירושלים ובביירות, בניסיון להביא לקץ הסכסוך הזה - אבל לא ממש הביאו להצלחות.

לבנון חיזבאללה אסדת קידוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד