י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בדרך לקרע עמוק

שילוב הנשים ביחידות: מתיחות בין צה"ל לרבני הציונות הדתית

בעקבות החלטת הצבא לאפשר לנשים להתגייס ליחידות מובחרות, רבנים מובילים במגזר הדתי-לאומי מקשת רחבה זועמים - והחליטו שלא להגיע לפגישה שהייתה אמורה להתקיים מחר עם הרמטכ"ל, כשלדברי מעורה בפרטים הרבנים הם אלו שביקשו בתחילה להיפגש, אך סורבו | הרבנים צפויים לקרוא שלא לשרת ביחידות

שילוב הנשים ביחידות: מתיחות בין צה"ל לרבני הציונות הדתית
חיילים דתיים צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

היחסים בין צה"ל לרבני הציונות הדתית בפני משבר היסטורי בעקבות ההודעה היום (רביעי) של הצבא כי הוא פותח יחידות מובחרות לשירות נשים. פגישה שהייתה אמורה להיות עם הרמטכ"ל נדחתה, והרבנים צפויים להורות שלא לשרת באותן יחידות.

מדובר בהחלטה של הרמטכ"ל לאפשר לנשים, בתחילה כפיילוט, לשרת בכמה יחידות מובחרות בצה"ל, בהן יחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר 669, יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם) של הנדסה הקרבית ובמחלקת ניוד בחטיבת חי"ר, כתשובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ.

לאחר דיון שערכו, רבנים מקשת רחבה מאוד במגזר הדתי לאומי הזהירו במכתב ששיגרו ביום חמישי בשבוע שעבר כי ההחלטה, שתוביל ליחידות מעורבות, תוביל ל"צבא שבטים" כיוון שחיילים דתיים לא יוכלו לשרת באותן יחידות שבהן ישרתו גם נשים.

הרב דרוקמן. צילום: olivier fitoussi/flash90

בניסיון למנוע את החיכוך, ב'ערוץ 7' דווח כי הרבנים שמובילים את הנושא, הרב חיים דרוקמן, הרב זלמן מלמד, הרב יעקב מדן והרב אלי סדן, היו אמורים להיפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי מחר כדי לדון בנושא. אלא שהרבנים הודיעו על דחיית הפגישה, בעקבות העובדה שצה"ל פרסם כאמור כבר את תשובתו. 

גורם במוסדות הציונות הדתית אומר לנו כי הרבנים, ולא הצבא, קראו בתחילה לקיים את הפגישה: "זו הייתה בקשה של הרבנים לפני מספר שבועות". לטענתו, "הרמטכ"ל סירב לפגוש את הרבנים וניסה להביא אותם לצורך יחסי ציבור. זה חילול ה' ובזיון".

"ההתנהלות של הרמטכ"ל היא ביזוי כבוד ת"ח וכבוד התורה, והיא תוביל לפחות חיילים דתיים וחרדים בצבא", מוסיף אותו גורם המעורה בפרטים. בלשכת הרב דרוקמן הוסיפו וציינו כי "הרבנים יתכנסו לדון בהמשך הצעדים בנושא", תוך שהם מציינים שההחלטה מגיעה "למרות קריאות ואזהרות הרבנים". נציין שלאורך כל התקופה האחרונה מתקיימים דיונים ופגישות דרך ה'זום' בין הרבנים לגורמים בעולם התורה שמעורים בנושא כדי לדון בסוגיה.

הרמטכ"ל כוכבי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

דחיית הפגישה עם הרמטכ"ל היא דבר לא שגרתי, שכן הרבנים נוקטים בגישה ממלכתית, ובטח שכלפי הצבא. בעקבות ההחלטה הרבנים צפויים לקרוא שלא לשרת באותן יחידות, ובצה"ל כנראה ינסו למזער את המתיחות בין הצדדים, בתקווה שהרבנים לא יצאו בצעד חריף יותר.

צה"ל הציונות הדתית אביב כוכבי הרב חיים דרוקמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד