י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חפרפרת עמוקה

הלך לעולמו נאצי שחזר למוטב והביא למעצרם של נאצים רבים

פעיל ניאו נאצי לשעבר ששינה את מסלול חייו, היה חפרפרת עמוקה בתוך קבוצות ניאו נאציות הלך לעולמו | הוא מנע פגיעה בחפים מפשע וניהל קמפיין נגד גזענות וקיצוניות ימנית | לאחר שעבר צד הוא סיפק מודיעין למשטרה על פעילותם, הוא גם שיבש ותסכל את פעילותם בקנה מידה גדול

הפגנה נאצית: אילוסטרציה
הפגנה נאצית: אילוסטרציה צילום: צילום מסך

ריי היל, ניאו נאצי לשעבר, הלך לעולמו בגיל 82. בעברו היה חבר בתנועה ניאו-נאצית בריטית, אך עבר שינוי עמוק והפך לחפרפרת עמוקה מהוללת שפעלה בתוך הימין הקיצוני, כשהוא נחוש לתקן את מעשיו הקודמים. במשך תקופה של חמש שנים בתחילת שנות השמונים עד אמצע שנות השמונים הוא גרם נזק חמור, לפעמים סופני לכמה מארגוני הימין הקיצוני המסוכנים ביותר בבריטניה, ולאחר מכן הקדיש את זמנו לקמפיין נגד גזענות וקיצוניות ימנית.

כגבר צעיר בעיר לסטר, הוא נשאב בשנת 1967 לכיוון של קיצוניות ימנית מלאה והצטרף לתנועה הבריטית הניאו-נאצית של קולין ג'ורדן ב-1968. האקטיביזם שלו סיבך אותו והוא עמד לדין פלילי לאחר מאבק עם כמה סטודנטים שמאלנים, הוא החליט לעזוב את בריטניה. לאחר שהועסק בעבודות שונות, בסוף 1969 היל ומשפחתו הצעירה עברו לגור בדרום אפריקה, שם עבד כסוכן ביטוח, במכרות הזהב, תוך שהוא חוזר לפוליטיקה קיצונית על ידי הצטרפות לחזית הלאומית של דרום אפריקה (SANF).

עם זאת, כאשר חזר לבריטניה ב-1979, הוא השתנה לאחר כמה מקרים שכרסמו לאט לאט את אמונותיו הקיצוניות. היו זמנים שבהם הוא ומשפחתו נאבקו בפרנסה, הוא קיבל עזרה מהמקומות הכי לא סבירים, מיהודים שהפכו לחברים לכל החיים. רגע השבירה הגיעה ברובע הילברו ביוהנסבורג, הוא ראה משפחה הודית מיואשת וחסרת כל, מושלכת לרחוב עם כל רכושה, מגורשת מביתם כתוצאה ישירה מקמפיין שניהל בארגון גזעני. אכול מבושה, הוא הלך הביתה ובילה לילה ללא שינה בייסורים על עברו - ועל עתידו. באותו לילה, הוא החליט: "זה נגמר". כך דיווח ה'גארדיאן'.

הוא חזר לבריטניה והחליט לתקן את מעשיו, הוא יצר קשר עם המגזין האנטי-פשיסטי Searchlight ובמשך חמש השנים הבאות פעל כחפרפרת בתוך ארגונים וקבוצות ימין קיצוני. מעמדו של היל בתוך הקבוצות היה חזק, ועד מהרה תפס עמדות השפעה בתנועות הגזענית כשהוא למעשה חפרפרת. מהעמדות הללו, היל סיפק מודיעין למשטרה על פעילותם, הוא גם שיבש ותסכל את פעילותם בקנה מידה גדול, והביא לסגירתם של שני ארגונים.

אלו היו הישגים יוצאי דופן, שבוצעו בתבונה, שנינות ובגבורה. הוא גם הצליח להיכנס לרשת אירופית של ניאו-נאצים ופשיסטים שהיו אחראים, ב-1981, לפיגועים בבולוניה, פריז ומינכן. בכך הוא הצליח למנוע מתקפת טרור בקרנבל נוטינג היל באנגליה באותה שנה, והוא היה מדליף מרכזי בחשיפת רשת של בתים ששימשו להסתרת פשיסטים איטלקים וגרמנים מבוקשים בבריטניה במהלך שנות ה-80 המוקדמות.

כשהיל חשף את עצמו ב-1984 זה היה ברעש גדול: הוא סיפר הכל בסרט דוקומנטרי בן 75 דקות לערוץ 4 הבריטי, "הפנים האחרות של הטרור", אז גילו נאצים ואנשי ימין קיצוני רבים שהוא זה למעשה הפיל אותם. במשך שארית חייו, היל לקח חלק בקמפיין נגד הימין הקיצוני, במיוחד על ידי שיחות עם קהל בבתי ספר ובאוניברסיטאות. ריי היל, נולד ב-2 בדצמבר 1939, ומת ב-14 במאי 2022.

נאצים דרום אפריקה ארגון פשע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד