י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פיקוח פעם בחודשיים וחצי

אבסורד: 9 מפקחות על 150 מעונות בכל הארץ

מעונות הגיל הרך בחינוך המיוחד זוכות לפיקוח פעם בחודשיים וחצי. כמו כן, 9 מפקחות על 150 מעונות בכל הארץ. כך נחשף בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת שדנה באחיזה מרסנת כלפי ילדים ופעוטות בעלי התנהגות מאתגרת

אבסורד: 9 מפקחות על 150 מעונות בכל הארץ
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: משה שי, פלאש 90

תיאורים קשים נשמעו אתמול (שלישי) בוועדת העבודה והרווחה, שדנה באמצעי-ריסון כלפי ילדים ופעוטות במעונות החינוך המיוחד. בדיון נחשף מספרן המועט של מפקחות משרד הרווחה, כאשר תשע מפקחות עובדות ב-150 מעונות בכל הארץ, וכל מפקחת מגיעה לבדוק מעון רק פעם בחודשיים וחצי.

לדברי ממלא-מקום יו"ר הוועדה, יוראי להב-הרצנו מ'יש עתיד': "יש להיזהר שהשימוש באמצעי ריסון יהפוך להתנהלות קבועה בשגרה – אלא רק במקרי קיצון. על משרד הרווחה להעביר לוועדה את טיוטת הצעת החוק הממשלתית בעניין – כדי שנבחן אותה, וכן את נוהל הטיפול בילדים כאלו".

ח"כ אופיר כ"ץ מ'הליכוד' סיפר כי הורים בחינוך המיוחד סיפרו לו על אחיזה-מרסנת שמאפשרת לרסן ילד בן 3 לרצפה או להכניס ילדה לשירותים ולסגור אותה - כדבר מקובל. אלונה דניאל, אם לנער על הרצף האוטיסטי, ציינה בפני יושבי הוועדה כי האחיזה-המרסנת נפסלה בארה"ב לאחר שהביאה למותם של 6 ילדים, ורק בישראל הוא עדיין מותר לשימוש. "זהו טיפול פסבדו-מדעי, והצוות הופך זאת להתעללות קבועה וממוסדת", האשימה.

לדברי שרית טילוביץ, מנהלת שירות הערכה במשרד הרווחה, נאסף מידע מהעולם, נהלים ומחקרים בעניין טיפול בהתנהגות מאתגרת, והאחיזה-המרסנת ננקטת רק במקרה קיצוני, "אסרנו קשירות ומיטות מוגבהות, והנהלים מחודדים לאנשי הצוות כל העת ונבדקים מדי שנה". היא ציינה את קיומם של "חדרי הגנה", בו מוחזק רק במשך כעשר דקות, מטופל המסוכן לעצמו או לסביבתו, כאשר כל העת מחוייב קשר-עין עם המטופל. לדברי עו"ד שלהבת אינשטיין-אלפסי, מהלשכה המשפטית במשרד, אישור השימוש באמצעי הריסון ניתן מראש ע"י מינהלת המחוז. חגית בוכריס, מנהלת תכניות מיוחדות במשרד, ציינה כי לא כל איש צוות רשאי לעשות שימוש באמצעי ריסון.

ליליאן שפרן, מנהלת שירות דיור תומך במשרד, סיפרה על דיון ארוך במשרד המשפטים שאישר את יכולת השימוש באחיזה כזאת. דינה בן לביא, מנהלת הגיל הרך במינהל המוגבלויות במשרד, סיפרה על אחיזה מרסנת של פעוטה, שנועדה להגן עליה מפגיעה בעצמה. האם ראתה זאת, והתלוננה להנהלת המשרד.

בלה בן גרשון, מנהלת המחלקה לאוטיזם במשרד הבריאות, הוסיפה ואמרה בדיון בכנסת כי האחיזה המרסנת מופעלת במקרים קשים במיוחד, כאשר ילדים או פעוטות יכולים לפצוע את עצמם או זולתם באופן קשה ובלתי-הפיך. כך אסור למטפל להטיל את כל משקל גופו על הילד כדי לרסנו, ויש לחבקו בשתי ידיים תוך שיחה עמו.

יונית אפרתי, נציגת הנציבות לשווין זכויות של אנשים עם מוגבלויות, קראה להתאמת סביבת העבודה – במקום להגבלת הילדים. עו"ד דניאל רז, ממונה אשפוז כפוי במשרד המשפטים, קראה להסדיר בחקיקה את נהלי הקשירות וחדרי הבידוד בבתי חולים פסיכיאטריים, ולא להסתפק כל העת בחוזר מנכ"ל. נעמה לרנר, מנכ"לית "התנועה לעצמאות", האשימה כי רבים מהעובדים במוסדות אלו – כלל לא מוכשרים לכך, וכי אנשי המקצוע מחויבים "לקנות שקט" למערכת.

מעונות יום מפקחות חינוך מיוחד גני ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד