י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

תם לילה סוער בכנסת: הח"כים החרדים ביצעו 'קריעה' וקיימו מניין סליחות

הדיון על 'חוק הגיוס' איפשר לח"כים החרדיים למחות בטרם יפסידו במאבק: עשו 'קריעה', פרוש אזק את עצמו לדוכן ו'סליחות' נקראו במהלך הנאומים • גפני זעק: 'קרע רוע גזר דיננו' • לפנות בוקר, לראשונה אחר 65 שנה - בוטל מעמדם המיוחד של בני הישיבות • תיעוד נרחב: וידאו מסכם ותמונות

ח"כ פרוש אוזק את עצמו לדוכן. צילום: מהיר חימה
ח"כ פרוש אוזק את עצמו לדוכן. צילום: מהיר חימה



הלילה הזה יירשם לבטח בתולדות כנסת ישראל: הקרע בין חרדים לחילונים במדינה בא לידי ביטוי בלילה סוער בבית הנבחרים. בשעות הערב החל הדיון לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על 'חוק הגיוס', שנועד להביא לביטול מעמדם המיוחד של בני הישיבות. הדיון נמשך שעות ארוכות ורק לפנות בוקר נערכה ההצבעה: 66 תמכו בחוק, 21 התנגדו.

הח"כים החרדיים ידעו כי החוק יעבור וניצלו את הלילה הארוך בעיקר בכדי להביע את מחאתם: בתחילת הלילה קיימו מחוץ למליאה תפילת 'סליחות' מיוחדת.

בהמשך, קמו כולם באמצע הדיון וביצעו 'קריעה' בבגדיהם.

רגע השיא היה כשאר ח"כ מאיר פרוש אזק את עצמו לדוכן, במהלך נאומו, לאות הזדהות עם בני הישיבות, שעל פי החוק - יובאו למעצר באם יתנגדו לגיוס. "בני הישיבות יישמעו לרבנים, לאדמו"רים ולראשי הישיבות", אמר, "וכאשר הם יאמרו להם ללכת לכלא - הם יסכימו ללכת באזיקים לכלא ולא יוכלו לנתק את עצמם מהתורה. בשם ציבור זה אני עומד כאן היום".

ח"כ משה גפני נאם וקרא 'אבינו מלכינו קרע רוע גזר דינינו'. עוד אמר "בושה איך שאדם עם חיוך ציני מנהל את המדינה. הוא ראש הממשלה האמיתי".

ח"כ יעקב ליצמן אמר לחברי הכנסת החילונים: "סבותיכם מביטים מלמעלה ומתביישים בכם על שאתם פוגעים בעולם התורה".

ח"כ ישראל אייכלר קרא לח"כים החרדים לצאת בנאומו של "שר הפייסבוק יאיר לפיד", ואכן, הח"כים נענו לקריאה ויצאו. ח"כ יעקב מרגי דרש כי דווקא ראש הממשלה ישיב לחוק, ולא לפיד שהוא שר האוצר ואינו קשור לחוק.

גם הח"כים של ש"ס גילו אקטיביות, ח"כ יצחק כהן עלה לדוכן כשהוא מחזיק בחומש דברים, ממנו ציטט את דברי 'בעל הטורים' כי התורה מצילה את שאר האנשים העובדים. אליו הצטרף ח"כ אלי ישי שזעק מעל הדוכן: "מעולם לא רצו את החרדים בצבא ולא במעגל העבודה", ישי סיפר כי כאשר היה שר נאמר לו בפירוש ש"אין מה לעשות עם החרדים במגזר הכללי".

לפנות בוקר, נערכה ההצבעה על החוק והוא עבר ברוב גדול: 66 תמכו, 21 התנגדו. החוק עבר בקריאה ראשונה והוא יובא כעת לדיון בוועדות הכנסת. הנוסח המוצע כעת נוצר כפשרה בין ח"כ יעקב פרי לבין שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שהיו חלוקים על סעיף הסנקציות הפליליות, אך הוא צפוי לעבור עוד שינויים רבים בטרם יובא לקריאה שנייה ושלישית.

הגראי"ל שטיינמן הקדיש את זמנו בלילה שעבר (שני) לקריאת תהילים. נכדו של הרב שטינמן ביקר אצלו לקראת ערב ושאלו מדוע הוא נראה כה עייף. הגראי"ל הסביר כי לא ישן בשל הגשת הצעת החוק לגיוס בני ישיבות.

סיעת יש עתיד הודיעה הבוקר (שלישי) כי היא מברכת על אישור השוויון בנטל הצבאי ובנטל הכלכלי בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. "הצעת החוק תאפשר לעשרות אלפי חרדים לפרנס בכבוד את עצמם ואת משפחותיהם ולהשתלב בשוק העבודה. במסגרתה, לראשונה זה 65 שנה, כולם ישרתו את המדינה. זהו צעד נוסף בשינוי הגדול ונמשיך לעבוד על מנת להשלימו ואיתו שינויים נוספים".


צילומים: מהיר חימה, בחדרי חרדים



































































כנסת חוק הגיוס קריעה אזיקים לילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 72 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד