י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מדיניות ההכלה

"האוניברסיטה לא שולפת בחורים מתוך הישיבה"

בשנים האחרונות הפכה האוניברסיטה העברית לחממה אקדמאית עבור סטודנטים חרדים • מאיר, סטודנט לתואר שני בפסיכולוגיה משתף בשיחה מיוחדת על המענה המושלם שמקבלים החרדים שמגיעים ללמוד באוניברסיטה, מספר על מגוון המגמות הרחב (כולל לימודי ארכיאולוגיה!) שמציעה האוניברסיטה עבור התלמיד החרדי וכן מנפץ על הדרך מספר מיתוסים באשר ליחס המורכב בין האקדמיה לבחור הישיבה החרדי • וגם - איך הצליח לשלב לימוד ב'כולל ערב' במהלך לימודיו באוניברסיטה?

"האוניברסיטה לא שולפת בחורים מתוך הישיבה"
בלימודים צילום: FREEPIK

שילובם של בחורים ובחורות מהמגזר החרדי במסלולים אקדמיים, הפכו לתמורה הרחבה ביותר שעוברת החברה החרדית על כל גווניה. לצד מכללות שייעדו מסלולים אקדמיים לחרדים, גם אוניברסיטאות מובילות ויוקרתיות התאימו את מסלול הלימודים עבור המגזר החרדי, עם מלגות מיוחדות, שיעורי הכנה ושריון מקומות במגמות לבני ובנות הציבור החרדי.

האוניברסיטה העברית, הנחשבת לאחת מהאוניברסיטאות המובילות בעולם, מהווה את הדוגמה המובהקת  ביותר לתופעה המדוברת. 

מאיר (שם בדוי), סטודנט מצטיין הלומד תואר שני בפסיכולוגיה משתף אותנו בחוויה האישית שלו כסטודנט חרדי באוניברסיטה המובילה בישראל. "למדתי בישיבה חרדית מוכרת (שמה שמור במערכת) וכמו כל בוגר ישיבה, גם אני חששתי להיכנס לעולם הזה של לימודים אקדמאים", משתף אותנו במחשבות שליוו אותו.

"אחרי שסיימתי את התואר הראשון חיפשתי אוניברסיטה בעלת שם על מנת ללמוד בה תואר שני. אז נרשמתי לאוניברסיטה העברית שהיא כידוע אחת ממאה האוניברסיטאות הטובות בעולם וכבר ביום הלימודים הראשון שמחתי להתבדות באשר לכמה מחששותי".

כלומר?

"ראשית, חלק גדול מהסטודנטים הינם מהמגזר הדתי, כאלה שמכבדים את אורח החיים שלך. גם חלק גדול מסגל המרצים מגיע מהמגזר הדתי, כך שבהחלט תחושת הניכור שחששתי ממנה לפני כן התפוגגה במהירות. יתירה מזאת האוניברסיטה העברית ככלל מקבלת לשעריה מגוון רב של זרמים באוכלוסיה מכל סוג וניתן להרגיש באג'נדת ההכלה בה דוגלת כלפי כולם. כך שהזהות והצביון החרדיים נשמרים היטב".

כאן בוחר מאיר להדגיש נקודה חשובה. "חשוב לציין כי האוניברסיטה לא מחפשת להוציא בחורים מהישיבה או בחורות מהסמינר כפי שחלק עלולים לחשוב, ההפך הוא הנכון. הם מכבדים את אורח החיים של כל מגזר. הם פונים אך ורק למי שכבר בחר בינו לבין עצמו ללכת למסלול הזה של לימודי תואר ומציעים לו מסגרת יוקרתית המתאימה לעולמות מהם הוא בא".

במה ההתאמה באה לידי ביטוי?

"ישנה התאמת צרכים מלאה. אם זה בסיוע בקבלת מלגות, שיעורי הכנה ועזר וליווי מקצועי שמסייע בגישור על פערי השכלה. בנוסף לזה, בכל מגמה משריינים שני מקומות עבור סטודנטים מהמגזר החרדי, כך שהם יכולים להשתלב בכל תחום שרק ירצו". מאיר משתף אותנו במגוון הרחב של המגמות בהן השתלבו בחורים ובחורות חרדיים. "יש באוניברסיטה חרדים בלימודי פילוסופיה, תלמוד ואפילו ארכיאולוגיה וכן בשלושה מסלולים שונים בתחום הפסיכולוגיה. השילוב של הידע שרכשו בעולם החרדי יחד עם הידע האקדמי מקנה להם כוח אינטלקטואלי עצום ומעניק ידע חשוב ומרתק".

מאיר מציין כי גם גמישות שעות הלימוד מאפשרת לבחור החרדי תמרון נוח בין לימודי התואר ללימודי הקודש. "אני ממשיך ללמוד בכולל ערב גם בימים אלו. לימודי פסיכולוגיה נחשבים כאינטנסיבים ביותר ועדיין הם נערכים שלוש פעמים בשבוע ומסתיימים לרוב בשעה 4. כך שזה לא פוגע כלל בשגרת החיים הרגילה".

מאיר מסכם את השיחה: "אני חושב שבחור או בחורה חרדיים שסקרנים לידע וצמאים להתקדמות מקצועית מעשירה ויחד עם זאת מעוניינים לשמור על אורח החיים והצביון החרדיים, יקבלו באוניברסיטה העברית את המענה המושלם".

השאירו פרטים וקבלו מידע אודות מסלולי התואר השני של האוניברסיטה העברית>>>

אוניברסיטה העברית אקדמיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!