י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ניתוח מצב רפואי

מנפץ מיתוסים: הפרופסור הבכיר בראיון מרתק על ניתוח קיסרי

פרופסור אריאל מני, מנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים מעיני הישועה עם ידע מרתק ומפתיע על ניתוח קיסרי, סיבוכים והחלמה • אסור לפספס

מנפץ מיתוסים: הפרופסור הבכיר בראיון מרתק על ניתוח קיסרי
כלי ניתוח צילום: FREEPIK

כל אישה לפני לידה מדמיינת את הרגע הקסום הזה של החיבור הראשון בין האם לתינוק והדרך הטבעית והמופלאה בה הוא מגיח לאוויר העולם. הבכי הראשון, החיבוק הראשון, המגע הראשון וההרגשה הפלאית והניסית של- להביא חיים לעולם. אבל לפעמים הרגע הזה נראה אחרת. בין אם מדובר במהלך יזום מתוכנן מראש ובין אם מדובר במקרי חירום- לפעמים לרגע הזה מתלווה קור של חדר ניתוח, בליל של מנתחים ורופאים וסיפור לידה שונה לגמרי מהאופוריה הקסומה שמלווה כל לידה טבעית. ניתוח קיסרי. כולנו מכירים אותו, כולנו שמענו עליו, חלקנו גם עברנו אותו בעצמנו. אז מהו בעצם ניתוח קיסרי? ע"ש איזה קיסר הוא קרוי? האם ניתן לצפות ניתוח עתידי או למנוע אותו? במה שונה הליך ההחלמה והאם ניתוח אחד משמעותו ניתוחים קיסריים לנצח? ישבנו עם פרופסור אריאל מני, מנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים מעיני הישועה, ניפצנו מיתוסים ושמענו כל מה שצריך לדעת על הניתוח המוכר ביותר בעולם.

אז מדוע נקרא כך הניתוח?

האגדה הרווחת היא כי במשך מאות שנים בלידות שהסתיימו בניתוח השתמשו הרופאים בחתך מסוים והאימהות נפטרו במהלך הלידה. בלידתו של הקיסר יוליוס שינו הרופאים את החתך וכך הקיסר יוליוס היה הראשון שהגיח לאוויר עולם בניתוח כאשר אימו נשארה בחיים. מאחר ולא היינו עדים ללידתו של הקיסר לעולם לא נדע האם מדובר באמת או אגדה, מה שאנחנו כן יכולים לדעת זה שמקור השם הוא במילה הלטינים "קאיסיוס"- שפירושו חתוך/ כרות והוא היה קיים 700 שנה לפני הולדת הקיסר. גם במקורות הניתוח מוכר ומופיע בתוספות במסכת עבודה זרה ובמשנה במסכת בכורות.

אחד הניתוחים השכיחים והבטוחים ביותר לאם ולתינוק

"צורת הלידה הזאת אמנם קיימת כבר מאות שנים אך רק בעשרות השנים האחרונות היא תופסת תאוצה, מאחר ששיעור הסיבוכים בניתוחים קיסריים פחת באופן דרמטי". מסביר פרופסור מני "עד לפני כ-100 שנים, שיעור תמותת האימהות בלידות קיסריות היה גבוה עקב זיהומים, דימומים וכדומה, אך כיום כאמור, הוא נחשב לאחד הניתוחים השכיחים והבטוחים בעולם המערבי".

אין ספק שלידה בדרך הטבעית היא האופציה המועדפת והבטוחה ביותר לאם ולתינוק אולם לא תמיד היא מתאפשרת. ישנן סיבות רבות לקיומו של הניתוח הקיסרי- חלקן מתוכננות מראש וחלקן מתבצעות בהליך חירום כאשר הלידה לא מתקדמת כראוי וקיים חשש לחייהם של האם או התינוק.

איך תדעי אם את בסיכון ללדת בניתוח?

פרופסור מני מפרט: "ניתוח אלקטיבי (מתוכנן) יכול להיקבע בעקבות בעיה שאותרה מראש כמו מבנה אגן בעייתי, שיתוק של האם או מחלות רקע שלה, וכן במקרים שבהם האישה בוחרת ללדת בניתוח ולהימנע מלידה רגילה".

לדבריו, החלוקה המקובלת היא לניתוח מתוכנן, ניתוח לא מתוכנן וניתוח בהול, אך חלוקה נוספת היא על פי הסיבות לניתוח. "יש ניתוחים שנקבעים בגלל סיבות אימהיות, יש ניתוחים שנקבעים עקב סיבות עובריות כמו עובר גדול, מומים עובריים, מנח עכוז או מצוקת עובר; ויש סיבות משולבות אם ועובר, כמו: היפרדות שליה, מחלות חום משמעותיות, בעיות נשימה של האם – למשל, אי ספיקה נשימתית קשה שעלולה לפגוע בעובר ובמהלך הלידה וסיבות נוספות".

"ככלל", מסביר פרופסור מני, "מומלץ לתכנן לידה קיסרית לשבוע 39 שכן הסיכון לבעיות נשימתיות קצרות טווח בעובר, יורד בניתוח שנעשה בשבועות מאוחרים יותר" כל מי שחוותה ניתוח קיסרי יודעת שהליך ההחלמה הוא ארוך ומורכב יותר מאשר לידה רגילה, מתווסף לכך הטיפול בתינוק הרך ומתקבלת תוצאה של אמא עייפה שמתזזת בין הצורך לטפל בעצמה לבין הטיפול בתינוק. חשוב לדעת שבאופן יחסי לניתוחי בטן- הליך ההחלמה מניתוח קיסרי הוא קצר יחסית ותוך ימים ספורים יכולה האישה להשתחרר לביתה. הליך החזרה לשגרה מתבצע בהדרגה, כל פעילות גופנית צריכה להיות מותאמת למצבה של האם ובכלל יש להמנע מכל הפעלת לחץ על קיר הבטן.

שיעור הניתוחים הנמוך ביותר

אמנם יש ניתוחים שא"א למנוע מראש אולם עם הצוות הנכון, שיטות העבודה המובילות והמכשור המתקדם ניתן להפחית את אחוזי הניתוחים הקיסריים ברמה ניכרת. פרופסור מני מציין כי בית החולים מעיני הישועה מוביל באחוזי הניתוחים הקיסריים הנמוכים ביותר מבין כל בתי החולים בארץ ובכלל- בית החולים נוקט בגישה טבעית, שקשובה לרצון היולדת וקבלת כל החלטה שתאפשר ליולדת ללדת בדרך טבעית- כל עוד היולדת והעובר בטוחים.

עוד הוא מציין שבמעיני הישועה משתדלים הצוותים לבצע "ניתוחים ידידותיים" ולאפשר לבעל לשהות לצד האישה במהלך הניתוח ולהיות שותף לתהליך. לדבריו: "במהלך לידה קיסרית, נהוג להשתמש בסדין שמסתיר את הליך הניתוח. אצלנו משתמשים בסדינים שקופים המאפשרים לאישה לראות את לידת התינוק, להיות נוכחת בכל התהליך ולהתרגש איתנו בזמן אמת, מה שיוצר חווית לידה שונה לגמרי ומרגשת ומעורבת הרבה יותר".

מערכת עוטפת של תמיכה

יולדת בימים הראשונים לאחר הלידה נמצאת במצב רגיש שדורש הרבה הבנה, הכלה ומעטפת של עזרה ותמיכה, יולדת בניתוח קיסרי- על אחת כמה וכמה. בית החולים קשוב ומכיר את הצרכים ומלוות את היולדת לכל אורך הדרך עד לשחרור הביתה וכמובן- מפנה לאנשי המקצוע הנכונים להמשך טיפול במידת הצורך. כאשר מתרחש ניתוח בהול, בו ליולדת לא היתה הכנה מנטלית לתהליך- בית החולים מזמין את היולדת לפגישת הסבר מפורט על הליך הלידה לאחר כחודש ומפנה במידת הצורך למרפאה מיוחדת לעיבוד חווית לידה.

הכי חשוב- בידיים מלאות

בלידה לאחר ניתוח קיסרי קיים חשש לקרע בצלקת של הרחם במהלך לידה. זוהי הסיבה שאישה שילדה בניתוח קיסרי חוששת שמעתה ואילך תצטרך להמשיך ללדת רק בניתוחים. אולם חשוב לדעת כי גישתו הטבעית של בית החולים מאפשרת על פי רוב לכל יולדת ללדת בלידה רגילה גם לאחר ניתוח קיסרי- ויב"ק, במעקב צמוד עד ללידה הבטוחה. לאחר שני ניתוחים ההמלצה היא ללכת על ניתוח קיסרי, כמובן בשיתוף האם בהליך קבלת ההחלטות הרפואיות מתוך שמירה על מקסימום בטיחותה. בסופו של דבר- השאיפה שלנו ושל כל יולדת זהה- לצאת מבית החולים בידיים מלאות מתוך בריאות שלמה.

הכי חשוב לזכור לאורך כל הדרך- לידה הוא מאורע מרגש ומשמעותי ומהווה ציון דרך גדולה בחייה של האמא. גם אם הליך ההחלמה ארוך יותר ומלווה בסיבוכים- המטרה של כלל הצוות היא להעניק לאם את חווית הלידה הבטוחה והשלמה ביותר.

ניתוח קיסרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד