י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ח"כ גנאים יפרוש?

אחרי הפלת חוק יו"ש: עבאס משיב "הניסוי הצליח"

ח"כ מנסור עבאס שיתף בתחושותיו האישיות בקשר להשתלבות מפלגתו בקואליציה וטען: "יש לנו עוד דרך ארוכה, אני חושב שהניסוי הפוליטי הצליח" | באשר לדרישות לפרישת ח"כ גנאים אמר עבאס "יש לו קושי מסוים, צריך לדון בנוגע לזה"

אחרי הפלת חוק יו"ש: עבאס משיב "הניסוי הצליח"
מנסור עבאס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר הכנסת מנסור עבאס (רע"מ) שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו על ההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית. "אני לא חושב שסיימנו, יש לנו עוד דרך ארוכה", אמר בראשית דבריו ב-103FM, "אני חושב שהניסוי הפוליטי במסגרתו הביאו שמונה מפלגות מהקצוות הימני והשמאלי של המפה הפוליטית, כדי שיקימו ביחד ממשלה שתתפקד במשך שנה, תעביר תקציבים והמון חוקים ותנהל את המדינה בצורה טובה מממשלתו של נתניהו - הצליח".

בנאום בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן השיב הבוקר ח"כ עבאס לדברי חבר הכנסת ניר אורבך, כאשר אמר: "הניסוי הזה נכשל? הניסוי הזה הצליח, הקמנו ממשלה והקמנו קואליציה מיוחדת".

 "אנחנו צריכים לתת מענה לאתגרים שמגיעים ממספר חברי כנסת ולא רק מרע"מ, אלא גם ממרצ וימינה, כי הקואליציה לא מתנהלת רק על סמך המדיניות של המפלגות והעמדות של ראשי המפלגות, אלא כל ח"כ היום יכול או להחזיק או להפיל את הקואליציה הזאת", הדגיש בשיחה עם 103FM. הוא נשאל על חבר מפלגתו מאזן גנאים, והשיב: "הוא השותף שלנו ואנחנו מכבדים אותו. מאזן גנאים לא חושב היום שאנחנו צריכים לצאת לבחירות ולפרק את כל המפעל הזה שיצרנו ביחד, אבל יש לו קושי מסוים, לא רק לו, עוד מספר חברי כנסת מכמה מפלגות. אנחנו צריכים לשבת, לדון ואז להחליט מה האינטרס שינחה אותנו".

עבאס נשאל האם הוא חושב שח"כ גנאים צריך להתפטר, והשיב: "אני ומאזן מנהלים שיח על טובתה של החברה הערבית וביחד נחליט, וכמובן שלמאזן עצמו יש את הזכות הזאת לקבל את ההחלטה". בהמשך ציין כי ידע שהוא צפוי להתנגד לחוק יו"ש. "בחנו את כל ההיבטים והוא אמר לי בצורה חד משמעית שהוא לא מעוניין שנצא למערכת בחירות חמישית. כל ח"כ הוא ריבון בפני עצמו, מצד שני יש לנו אחריות קולקטיבית לגבי כל אזרחי המדינה וגם לגבי אזרחי המדינה הערבים והתהליך שהם עוברים היום", אמר.

במהלך השיחה, התייחס גם ליחסים עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ולמגעים שניהל איתו בעבר. "אני לא מסתיר את זה שהיו לי מחשבות שהאיש הזה, עם הניסיון הזה, עם הגיל הזה, עם ההישגים שהוא עשה, יוביל תהליך חדש בתוך המדינה ולא ירוץ לעשות כל שני וחמישי הסכם שלום, למרות שזה חשוב מאוד, אלא יטפל בסוגיות הפנים. הוא צעד כמה צעדים נכונים בכיוון הזה, אבל לצערי, כנראה שזה היה רק אינטרס פוליטי מאוד מוגבל והוא חזר לעמוד על דוכן הכנסת ולהתלהם ולהסית ולהאשים בצורה לא אחראית", אמר.

עבאס נשאל, נגד מי? "נגדי כמובן ונגד חברי הכנסת הערבים באופן כללי ונגד רע"מ". אתה רואה אופציה שאתה יושב איתו ביחד? "הנושא הוא לא האיש. אני קבעתי עמדה כזאת שאני מקבל את החברה הישראלית כמו שהיא ואין לי כוונות לשנות אותה. אני יודע שכולנו נשתנה, אם התהליך הזה יצליח, בצורה חיובית. כמובן שאמרתי עמדה ערכית, אנחנו לא פוסלים אף אחד".

הציעו לך משהו קונקרטי? "לא. אני לא אעשה דבר כזה שבו אני נמצא בשותפות מסוימת וחתום על הסכם מסוים, ואז עושה דברים בסתר. אם הקואליציה הזאת לא תמצא חן בעיניי, אני אבוא ישירות לראשי הקואליציה ואגיד להם, 'הגעתי עד כאן, אני מודיע לכם שאני פורש', אבל השיטה הזאת של ללכת ולנהל מו"מ עם מפלגה יריבה, בעיניי זו שיטה פסולה".

עבאס המשיך לתקוף את הליכוד, ואמר: "הליכוד השחית את המשמעות של הכול במליאת הכנסת. הוא הכתיב שיטה חדשה, או איתנו או נגדנו, או בעד או נגד. חברי הכנסת לא חושבים מה יש בחוק הזה ומה יש בחוק האחר, הם מצביעים בעד או נגד, בהתאם לעמדה של הקואליציה או האופוזיציה. אני מדבר את האמת, היום בכנסת, ההתנהלות היא מאוד מוזרה, אין דיון ענייני. כל אחד הולך לקצה האחר. הליכוד כמה פעמים הפיל חוקים שהם בנפשו לכאורה. האינטרס המפלגתי והאישי של הליכוד מביא את חברי הכנסת לדפוס הצבעה אבסורדי".

לגבי זה שהקואליציה לא הצליחה להעביר את חוק יהודה ושומרון, אמר: "אין ספק שאנחנו נמצאים במלכוד. אם אנחנו מצליחים לגייס את כל 60 חברי הקואליציה, האם זה יבטיח שהחוק הזה יעבור? זה לא יבטיח. יש לנו רוב, אבל אין לנו רוב מוחלט ולכן אנחנו נמצאים במלכוד".

אז אם אין רוב מוחלט, צריך לפזר? נשאל עבאס לקראת סיום הראיון, יו"ר רע"מ השיב. "אבל את לא יכולה להקים ממשלה אחרת ואני חושב שרוב האזרחים לא רוצים בחירות. אם הייתה אופציה לממשלה אחרת, לא היינו עוברים דרך 4 מערכות בחירות. אין אופציה אחרת, יש אופציה היום לממשלה אחת, ממשלה פריטטית בין נפתלי בנט ויאיר לפיד. אני נאמן לשותפות הזאת ואעשה את כל מה שאפשר כדי לשמור על המהלך הזה".

לדבריו, "אני חושב שרוב רובם של חברי הכנסת גם מימין, גם משמאל ויהודים וערבים, מאמינים שיש כאן תקווה. חלק מהאנשים, בצורה לא הוגנת, מתמקדים רק ברע"מ. שני חברי כנסת מהקואליציה פרשו והם מהימין ויש לנו קשיים עם חברי כנסת מהשמאל. אני חושב שהניסוי הצליח. יש לנו אתגרים עם חברי כנסת בודדים. המפלגות הוכיחו שהן מתנהלות בצורה אחראית וממלכתית. אני מבדיל בין שתי רמות, הרמה המפלגתית הכללית ורמה אישית. היום כל ח"כ הוא מפלגה בפני עצמו, כי ככה השיטה".

 

מנסור עבאס קואליציה תקנות יהודה ושומרון מאזן גנאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד