י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המשבר מחריף

איראן כיבתה מצלמות של האו"ם במתקן הגרעיני

איראן כיבתה שתי מצלמות מעקב שהציב האו"ם באתר גרעיני. המצלמות פיקחו על אחד מאתרי האטום שלה | איראן ממשיכה לפעול ללא פיקוח באתרי הגרעין התת-קרקעיים שלה פורדו וגם בנתנז, ומנסה להגיע לפצצות אטום

איראן כיבתה מצלמות של האו"ם במתקן הגרעיני
מצלמות המעקב צילום: סוכנות הידיעות תסנים

מחריף המשבר עם איראן. דיווחים בתקשורת האיראנית, כי שתי מצלמות מעקב של האו"ם באתר גרעיני, שפיקחו על אחד מאתרי האטום שלה, כובו. על פי הדיווח באיראן, לא זוהה מיקום האתר, אך נראה כי מדובר בטכניקת לחץ חדשה מצד טהראן, כאשר מדינות המערב מבקשות לכופף את איראן לקראת דיון השבוע של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

בדיווח הטלוויזיה הממלכתית האיראנית תוארו שתי המצלמות כמנטרות "רמות העשרה ומדדי זרימה". ונראה היה שהדבר מתייחס למוניטורים שעוקבים אחר העשרה, המצלמות שייכות לסבא"א, והותקנו כדי לצפות בהעשרת גז אורניום דרך צנרת במתקני העשרה. איראן פועלת חזק באתרי הגרעין התת-קרקעיים שלה פורדו וגם בנתנז, ומנסה להגיע לפצצות אטום.

"לרפובליקה האסלאמית של איראן הייתה עד כה שיתוף פעולה נרחב עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", נאמר בטלוויזיה הממלכתית. "למרבה הצער, הסוכנות, מבלי לשקול את שיתוף הפעולה הזה, לא רק שלא העריכה את שיתוף הפעולה הזה, אלא גם ראתה אותו כחובה מצד איראן".

איראן ומעצמות העולם חתמו ב-2015 על הסכם הגרעין, ונראה היה כי טהרן מגבילה באופן דרסטי את העשרת האורניום שלה בתמורה להסרת הסנקציות הכלכליות. אך בשנת 2018, הנשיא דאז דונלד טראמפ פרש באופן חד צדדי את אמריקה מההסכם, מה שהעלה את המתיחות ברחבי המזרח התיכון.

איראן מתעקשת שתוכניתה היא למטרות שלום, אם כי מומחי האו"ם וסוכנויות הביון המערביות טוענים שלאיראן הייתה תוכנית גרעין צבאית מאורגנת משנת 2003.

בהצהרה שפרסמה ביום שלישי הסוכנות לאנרגיה אטומית, הזהירו צרפת, גרמניה ובריטניה כי המהלכים שננקטו על ידי טהראן "מצמצמים עוד יותר את הזמן שייקח לאיראן לפרוץ לעבר נשק גרעיני ראשון וזה מעורר חוסר אמון בכוונותיה של איראן".

"לרשות סבא"א אין גישה מכרעת לנתונים על ייצור צנטריפוגות ורכיבים כבר שנה וחצי", נאמר בהצהרה. "משמעות הדבר היא שגם הסוכנות, וגם הקהילה הבינלאומית, לא יודעים כמה צנטריפוגות יש לאיראן במלאי, כמה נבנו והיכן הן עשויות להיות ממוקמות".

איראן גרעין איראני הסכם גרעין מצלמות אבטחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד