כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חשש ממשבר מזון

זלנסקי: "מיליונים עלולים לגווע ברעב בגלל שרוסיה חוסמת נמלים"

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר כי מיליוני אנשים עלולים לגווע ברעב בגלל המצור הרוסי על נמלי הים השחור של אוקראינה, שלדבריו הותיר את העולם "על סף משבר מזון נורא"

זלנסקי: "מיליונים עלולים לגווע ברעב בגלל שרוסיה חוסמת נמלים"
חיטה. אילוסטרציה צילום: pixabay

רוסיה תפסה חלקים נרחבים מחופי אוקראינה, חסמה את יצוא החקלאות והעלתה את עלות התבואה. מהלך שיביא רעב לעולם, כך אומר היום נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי. זלנסקי אמר כי אוקראינה אינה מסוגלת כעת לייצא כמויות גדולות של חיטה, תירס, שמן צמחי ומוצרים אחרים שמילאו תפקיד מייצב בשוק העולמי.

"מיליוני אנשים עלולים לגווע ברעב אם המצור הרוסי על הים השחור יימשך", אמר, דבריו פורסמו על ידי הרשויות האוקראיניות. אוקראינה והמערב מאשימים את מוסקבה ב'נשק אספקת מזון'. מנגד רוסיה טוענת כי מוקשים אוקראינים שהונחו בים והסנקציות הבינלאומיות על מוסקבה אשמות.

קייב נהגה לייצא את רוב הסחורות שלה דרך נמלי ים, אבל מאז פלישת רוסיה ב-24 בפברואר נאלצה להעביר תבואה ברכבת דרך הגבול המערבי של אוקראינה או דרך נמלי נהר הדנובה הקטנים.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי רוסיה אינה צריכה לעשות דבר על מנת שהספינות תוכלנה לעבור בים השחור. לדבריו, הסיבה שבגינה ספינות הסוחר לא יוצאות מאוקראינה נעוצה בכלל במוקשים הימיים הרבים שפיזרה אוקראינה לחופיה, מחשש שרוסיה תפלוש אליה דרך הים, ולכן מי שצריכה לנקוט בפעולות כדי לשחרר את המצור זאת אוקראינה עצמה שפשוט נדרשת לשלות בחזרה את המוקשים ממימיו של הים השחור.

במהלך הפגישה עם עמיתו הטורקי, הציב לברוב דרישה נחרצת, שהקהילה הבינלאומית תסיר מעל רוסיה את הסנקציות שהטילה על יצוא הדגן הרוסי. שר החוץ הטורקי צ'באושולו אמר כי הדרישה הרוסית נשמעת הגיונית וסבירה מאוד, ושנדרשות שיחות המשך על מנת לגבש הסכם שיאפשר מעבר בטוח של סחורות ודגן מאוקראינה אל טורקיה וממנה אל העולם הרחב.

בתגובה לדרישה האוקראינית לערבויות והבטחות בינלאומיות שהיצוא של הדגנים יהיה בטוח ושלא נשקפת סכנה לספינות המטען שיעבירו אותו אל הים הפתוח. טורקיה השיבה כי היא מוכנה לאבטח את המעבר של הספינות, אבל באוקראינה אומרים שטורקיה אינה מדינה מספיק גדולה וחזקה כדי להתעמת עם רוסיה ולאיים עליה שלא תטביע את ספינות הסוחר. לטענת האוקראינים, נדרשת מעורבות של אחת המעצמות: ארה"ב, צרפת, בריטניה או נאט"ו.

מלחמת אוקראינה רוסיה סרגיי לברוב חיטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד